Avatar billede lako Nybegynder
17. september 2004 - 15:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

højde på div der indeholder en div

Hej
Jeg har en side der indeholder følgende HTML:

        <div id="side">
            <div id="header"></div>
            <div id="menu"></div>
            <div id="content">
                her kommer indholdet ....
    <div id="footer">dette er en footer</div>
            </div>

"side" skal give en hvid baggrund og en ramme om header, menu og content, og have en højde der baserer sig på dens indhold, hvilket vil sige indholdet i header + menu + content + footer. Men height: auto virker ikke. Højden bliver kun ca. 20 px

Nogen gode råd ?

med venlig hilsen
Lars Kohsel
Avatar billede ckh Nybegynder
17. september 2004 - 15:40 #1
Det ville nok hjælpe hvis du lige pastede den relevante css :)
Avatar billede lako Nybegynder
17. september 2004 - 15:43 #2
#side
{
    position: relative;
    width: 750px;
    height: auto;
    margin: 0 auto;
    background-color: white;
    text-align: left;
    border: solid 1px #cccccc;
    border: solid 1px red;
    clear:none;
}

#header
{
    background-color: white;
    position: absolute;
    top: 0px;
    left: 0px;
    width: 750px;
    height:100px;
    background-image: url(header.jpg);
}

#menu
{
    margin-top: 20px;
    position: absolute;
    top: 100px;
    left: 0px;
    width: 150px;
    font-size: 10px;
    background-color: white;
}

#content
{
    margin: 20px;
    position: absolute;
    top: 100px;
    left: 150px;
    width: 560px;
    height:auto;
    font-size: 10px;
    background-color: White;
}

#footer, #printfooter
{
    border-top: solid 1px #cccccc;
    text-align: center;
    font-size: 9px;
}

HTML, BODY
{
    BACKGROUND-COLOR: #f0f0f0;
    FONT-FAMILY: Verdana, Helvetica, sans-serif;
    margin-bottom: 0px;
    height: 100%;
}

body, td
{
    font-size: 10px;
}

H1 { font-size: 20px;}
H2 { font-size: 18px;}
H3 { font-size: 14px;}
H4 { font-size: 12px;}
Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
17. september 2004 - 15:49 #3
1. placer en tabel inden i hver div-tag - det bliver meget nemmere at styre indholdet så. Det kunne f.eks. også være en mulighed for at styre højden på div - altså ved at sætte højden på tabellen.

2. <div id="menu" style="BORDER-RIGHT: #000066 1px solid; BORDER-TOP: #000066 1px solid; BORDER-LEFT: #000066 1px solid; BORDER-BOTTOM: #000066 1px solid">
    - se nærmere på style-tag'et - det er super til at lave borders osv. http://www.html.dk/tutorials/css/

eksempel:
<DIV style="BORDER-RIGHT: black 1px solid; BORDER-TOP: black 1px solid; FONT-WEIGHT: bold; FONT-SIZE: xx-small; LEFT: 50px; OVERFLOW: auto; BORDER-LEFT: black 1px solid; WIDTH: 100px; CURSOR: hand; COLOR: black; BORDER-BOTTOM: black 1px solid; FONT-STYLE: italic; FONT-FAMILY: Verdana; POSITION: absolute; TOP: 50px; HEIGHT: 100px; BACKGROUND-COLOR: gray" ></DIV>
Avatar billede ckh Nybegynder
17. september 2004 - 15:52 #4
Prøv lige height: 100% i #side

Ved ikke lige om det vil virke på din side, men jeg har en nogenlunde tilsvarende opbygning kørende her:

http://www.sid-post.dk/

Og den både virker og validerer (du er velkommen til at lure i kode og css) :)
Avatar billede lako Nybegynder
17. september 2004 - 15:58 #5
sagen er at 100% i #side betyder at indeholdet i content flyder ud over kanter hvis man skal scrolle !!

/Lars
Avatar billede lako Nybegynder
17. september 2004 - 16:00 #6
jeg er ikke interesseret i at have tabeller på siden da siden genereres dynamisk og de enkelt DIVS skal kunne gøres usynlige via stylesheetet.

/Lars
Avatar billede ckh Nybegynder
17. september 2004 - 16:02 #7
Håber du får det løst. Jeg er desværre nødt til at smutte på weekend nu, men jeg kigger tilbage mandag hvis du ikke har fået det løst :) God weekend
Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
17. september 2004 - 16:02 #8
en tabel inde i et div-tag, forsvinder også hvis du kalder et setVisible-javascript.

Og tabeller kan jo også genereres dynamisk.

Men... smag og behag.
Avatar billede roenving Novice
18. september 2004 - 13:22 #9
Hvorfor er dine indholds-elementer positioneret absolut ?-)

Hvis de alligevel skal vises i en bestemt rækkefølge kan du da bare sætte dem til position:relative; og dermed automatisk få din side-div til at have den rette størrelse !-)

#side{position: relative;width: 750px;margin: 0 auto;background-color: white;text-align: left;border: solid 1px red;}

#header{background-color: white;position: relative;width: 750px;height:100px;background-image: url(header.jpg);}

#menu{margin-top: 20px;position: relative;width: 150px;float:left;}

#content{margin: 20px;position: relative;float:left;width: 560px;}

#footer, #printfooter{border-top: solid 1px #cccccc;text-align: center;font-size: 9px;width:100%}
Avatar billede lako Nybegynder
18. september 2004 - 15:38 #10
tak for det roenving. Lige det der skulle til :-) Nu skal jeg altså også ha' skaffet mig en bog om CSS. Er der nogen der kan anbefale en god en. Hvordan tildeler jeg dig dine point ?
Avatar billede roenving Novice
18. september 2004 - 15:50 #11
Så skal jeg jo svare !-)

-- velbekomme '-)

-- og de store forlag har faktisk nogle serier af gode bøger, men jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad de hedder, men tag en tur på www.amazon.co.uk, der finder du hurtigt et par stykker ...

-- og O'Reilly er til at stole på, så denne:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0596005253/pd_ka_2/026-0059924-9986857

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0764557394/qid=1095515247/ref=sr_8_xs_ap_i5_xgl/026-0059924-9986857 i en serie, hvor jeg selv har en glimrende javascript-reference ...
Avatar billede lako Nybegynder
19. september 2004 - 18:14 #12
tak for svaret
Avatar billede roenving Novice
19. september 2004 - 18:19 #13
-- og hvis du skal uddele point, skal du markere et navn i boksen til venstre !-)

Se evt. http://expfaq.1go.dk ...
Avatar billede roenving Novice
19. september 2004 - 18:26 #14
Tak for point ;~}