Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 13:49 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

hvorfor ser det klamt ud i IE, men ikke i firefox?

http://eliten.org

Hvorfor ser det klamt ud i IE, men ikke i firefox???
Det er som om den ikke fortolker mit .css dokument i IE...
Referere til dokumentet sådan:

<head>
  <link href="bodilstyle.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>

Bør det ikke bare køre der udaf??? Især når det går det med firefox?
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 14:56 #1
Brug istedet dette kald til din CSS-fil:
<style type="text/css" media="all">@import url("bodilstyle.css");</style>
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 15:00 #2
smed det ind som:

<head>
  <style type="text/css" media="all">@import url("bodilstyle.css");</style>
</head>

Har præcis samme resultat.
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:03 #3
...den virker nemlig i alle browsere og -versioner.  :-)

Ydermere:
Du mangler desværre også en DOctype, som er MEGET vigtigt.
Her er inket til en rigtigt god oversigt over hviklen doctype du kan bruge:
http://www.html.dk/artikler/00036/

En alm. doctype er:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
    <title>Master</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head>
<body>

</body>

</html>
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:09 #4
Hvorfor har du afvist svaret? Det er netop det korrekte svar jeg har givet dig. Altså HVIS du også har repareret din fejl med den manglende DOC-type.
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:11 #5
...jeg har selv downloadet din website og testet mde mine anbefalinger til dig, og nu virker alting.  :-)

Jeg tror lige at jeg lægger et nyt svar, til når du selv får testet svaret, og kan se at det er rigtigt hvad jeg skriver til dig.  :-)
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 15:14 #6
2sek jeg ville lige se om det kommer til at køre... hvis det går det smider du bare et svar igen, og du vil få nogle fuld ud fortjente point. + takker fra mig:-)
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:15 #7
Kig f.eks. på ekspertens side under "Vis kilde", og du vil også se en DOC-type.
Her bruges der bare XHTML 1.0, men der er ikke den store forskel.
Men HUSK at bruge DOC-type, det er MEGET vigtigt! Se selv, din webside fungerer heller ikke korrekt uden DOC-type.  ;-)
Avatar billede roenving Novice
15. september 2004 - 15:15 #8
Det første du kom med, flis_jessup, i hvilke browsere er det nødvendigt til forskel fra den helt korrekte metode med at bruge et link-tag ?-)
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:16 #9
Det er helt ok, du tager bare den tid der skal til.  :-)
Avatar billede roenving Novice
15. september 2004 - 15:16 #10
-- og hvis du vil angive en doctype, bør den være fuldt kvalificeret:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

-- se f.eks. http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html ...
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:19 #11
> roenving
Du er vel ikke tilfreds med svaret via dette link? : http://www.html.dk/artikler/00036/
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:26 #12
Du skal udskifte din nuværende kode:

<html>

    <!DOCTYPE HTML PUBLIC"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
    <head>
        <!-- <link href="bodilstyle.css" rel="stylesheet" type="text/css"  /> -->
        <style type="text/css" media="all">@import url("bodilstyle.css");</style>
        <title> Velcome to BODIL.ORG -> A world to explore </title>
    </head>

Med denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
    <head>
        <style type="text/css" media="all">@import url("bodilstyle.css");</style>
        <title> Velcome to BODIL.ORG -> A world to explore </title>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    </head>

Og ja, det er en endnu mere korrekt DOC-type som Roenving anbefaler.  :-)
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 15:31 #13
hmm, har udskiftet den... men d r stadig samme problem
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:39 #14
Det burde fungere nu.

Prøv at smide din CSS-fil herind, måske der er et par fejl i den.
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 15:43 #15
Som sagt prøvede jeg tidligere at downloade din webside, og jeg fik "hul igennem" til din CSS-fil. Det var på din menu i venstre side at jeg kunne se, at der var forbindelse til din CSS-fil.

Men hvis der er andre ting som ikke fungerer som du synes at det burde, så prøv at smide din CSS-fil herind, måske der er et par fejl i den.
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 15:44 #16
text.menu
{
    font-family: "Franklin Gothic Medium";
    color: #D0E5F4;
    font-size: 10px;
    letter-spacing: 1px;
    font-weight: bold;
}

text.normal
{
    font-family: "Franklin Gothic Medium";
    color: #A4CEE8;
    font-size: 10px;
    letter-spacing: 1px;
}

table.normal
{
    border: 1 solid ##A4CEE8;
}

td.højre
{
    margin: 0px 0px 0px 0px;
    border-right: 1px solid #A4CEE8;
}

td.venstre
{
    border-left: 1px solid #A4CEE8;
}

td.top
{
    border-top: 1px solid #A4CEE8;
}

td.menu
{
    margin-left: 20px;
    margin-right: 20px;
}

table.menu
{
    border: 1px solid #A4CEE8;
    background-color: "#041D34";
}

body.menuMargin
{
    margin-left: 0px;
}

a
{
    text-decoration: none;
}

a img
{
    border: none;
}
Avatar billede roenving Novice
15. september 2004 - 16:46 #17
>>flis_jessup

Vedr. !DOCTYPE, så bemærk M$s egne bemærkninger:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/objects/doctype.asp

-- og tillæg så, at det allermindste man idag bør bruge er html 4.01 transitional, som beklageligvis fortolkes udenfor standarderne ude dtd-link ,-(

-- og jeg fik ikke fat i, hvad du mente med at man skulle bruge @import for at linke til en .css-fil ?-)
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 17:37 #18
hmm, der er stadig ikke hul igennem... flis_jessup's svar hjalp ikke i første omgang.. Jeg kan stadig ikke se hvad der er galt.
Avatar billede knudgert Nybegynder
15. september 2004 - 20:01 #19
Der er flere fejl i koden.
Doctypen skal stå øverst og du skal ikke bruge <html> øverst, når du sætter en doctype.
Du skriver ikke i xhtml, så metatags og link i <head> skal ikke lukkes
F.eks. skal det være
<link href="../bodilstyle.css" rel="stylesheet" type="text/css">
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
15. september 2004 - 21:48 #20
ok, så har jeg rettet hvad knudgert foreslog. Det hjalp lidt på min tabel til højre der er den rigtige bgcolor nu... men teksten følger stadig ikke mit css script, og mine to iframes er ikke synlige længere...

Det skal tilføjes at det stadig ser perfekt ud i firefox... :-) I'm puzzeled
Avatar billede flis_jessup Nybegynder
15. september 2004 - 23:56 #21
Jeg måtte desværre skynde mig ud af døren tidligere. Derfor kom der måske et par forhastede forslag fra min side. Men her er mine kommentarer:

>>roenving:
Vedr. dtd-linket:
Ja, jeg lavede en taste-bøf, idet jeg ikke skrev dtd-linket i mit eksempel.  :-(
Men godt at du var opmærksom, og bemærkede min taste-bøf.

Vedr. @import:
Er det en fejl at skrive det på sådan en måde? Jeg selv bruger XHTML 1.1 og dér virker den fint nok.
Men man kan vel også bare bruge det eksempel som knudgert foreslår.  :-)

Vedr. M$s:
Ja, M$s egne bemærkninger forklarer også fint hvad du mener.  :-)

>>knudgert:
Ja, jeg glemte også et <html> tag i mit eksempel.  :-(
Men godt at du også var opmærksom, og bemærkede min taste-bøf nr. 2.  :-)

>>andersbodilsen:
En sidste rettelse:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
    <html>
    <head>
        <style type="text/css" media="all">@import url("bodilstyle.css");</style>
        <title> Velcome to BODIL.ORG -> A world to explore </title>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
    </head>

Og et par bemærkninger til din CSS-fil:

1:
font-family: "Franklin Gothic Medium";
Den fonttype er ikke en standard-fonttype, som du kan forvente at alle andre har installeret på sin PC. Derfor virker fonttypen KUN på din egen PC (eller hvis andre tilfældigvis har installeret den).

Alternativ løsning:
Angiv en udviddet font-family istedet for, så hvis dine brugere ikke har din specielle fonttype installeret, benytter browseren bare den næste fonttype i rækken.  :-)
Se et eksempel her:
font-family: Franklin Gothic Medium, verdana, tahoma, helvetica, arial, sans-serif;

Og desuden skal du ikke angive fonttypen i gåseøjne.

2:
Du har angivet to stk. # her:
table.normal
{
    border: 1 solid ##A4CEE8;
}
Du skal fjerne den ene #.

3:
td.højre
{
    margin: 0px 0px 0px 0px;
    border-right: 1px solid #A4CEE8;
}
Du kan nøjes med at angive:
margin: 0px;

4:
Der er også en fejl her:
table.menu
{
    border: 1px solid #A4CEE8;
    background-color: "#041D34";

Skriv istedet:
background-color: #041D34;
Altså fjern gåseøjnene.

Ja, det var vist det jeg lige umiddelbart kunne få øje på.  :-)
Avatar billede roenving Novice
16. september 2004 - 00:03 #22
Som sådan er det ikke en fejl at bruge @import ...

-- men det er en alvorlig fejl, at angive det som en rettelse til at bruge et link-tag, som faktisk virker i flere browsere end @import !-)

-- giv aldrig som løsning noget, som virker mere begrænset end udgangspunktet, medmindre det faktisk løser et et problem ...

Så du har faktisk anbefalet, at man ikke må gå igennem en dør, hvis man ikke gør det med ryggen til *lol*
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
16. september 2004 - 09:25 #23
Så er rettelserne smidt ind... Der er stadig ikke hul igennem for IE.... Derudover bliver de to iframes ikke vist længere, efter at

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

er smidt ind før <html>...

Det ser stadig ud til at firefox ikke har problemer med det...

Et skud i tågen: Kan typen eller opsætning af webserveren have nogen indflydelse???
Avatar billede andersbodilsen Nybegynder
27. september 2004 - 13:23 #24
ok, fandt selv ud af det... Rettede i .css scriptet. text -> h1 (så køre det sgu)