Avatar billede fjelle123 Nybegynder
14. september 2004 - 13:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Lodtrækning i EXCEL tilfældige tal.

Hej Jeg ville hører om nogen af jer kloge Excel programmører kan hjælpe mig.

Jeg har et excel ark med 2 kolonner (navn ; Lønnummer) og der er 32 linjer, hvis jeg skal have et tilfældigt tal ud for hver person som skal ligge mellem 1 - 32 hvordan gør jeg det?
14. september 2004 - 13:26 #1
=HELTAL(SLUMP()*32)
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
14. september 2004 - 15:15 #2
Tak for dit svar, desværre virker denne ikke da samme tal fremkommer flere gange.
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
14. september 2004 - 15:16 #3
Undskyld jeg ikke lige skrev det i spørgsmålet...
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:16 #4
Skal tallene være forskellige, eller må de godt være ens?
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:16 #5
Ok, det har du så svaret på? :0)
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:17 #6
Du skal også lige være opmærksom på at funktionen SLUMP skifter værdi hver gang der opdateres.
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
14. september 2004 - 15:24 #7
Tallene skal være forskellige, og må ikke fremkomme flere gange,

Sjap har du en go mulighed?
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:28 #8
Du kan kopiere nedenstående funktion ind i dit regneark. Så skal du markere alle 32 celler og trykke F2 og skrive
=randInt(1;32)
Når det er skrevet trykker du Ctrl-Shift-Enter - derved fyldes formlen ud i alle felterne.

Public Function RandInt(Optional ByVal nStart As Long = 1&, Optional ByVal nEnd As Long = -2147483647) As Variant
    Dim vArr As Variant
    Dim vResult As Variant
    Dim nCount As Long
    Dim nTemp As Long
    Dim nRand As Long
    Dim i As Long
    Dim j As Long
    Application.Volatile
    If TypeName(Application.Caller) <> "Range" Then Exit Function
    With Application.Caller
        ReDim vResult(1 To .Rows.Count, 1 To .Columns.Count)
        nCount = .Count
        If nEnd < nStart Then nEnd = nStart + nCount - 1
        If nCount > nEnd - nStart + 1 Then
            RandInt = CVErr(xlErrNum)
            Exit Function
        ElseIf nCount = 1 Then
            RandInt = CLng((nEnd - nStart) * Rnd() + nStart)
            Exit Function
        End If
    End With
    ReDim vArr(0 To nEnd - nStart)
    For i = 0 To UBound(vArr)
        vArr(i) = i + nStart
    Next i
    For i = UBound(vArr) To 1 Step -1
        nRand = Int(Rnd() * (i + 1))
        nTemp = vArr(nRand)
        vArr(nRand) = vArr(i)
        vArr(i) = nTemp
    Next i
    nCount = 0
    For i = 1 To UBound(vResult, 1)
        For j = 1 To UBound(vResult, 2)
            vResult(i, j) = vArr(nCount)
            nCount = nCount + 1
        Next j
    Next i
    RandInt = vResult
End Function
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:29 #9
Bemærk at denne funktion har det ligesom SLUMP, så værdierne ændrer sig hver gang der opdateres/genberegnes.
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:37 #10
ALTERNATIV:

- Skriv numrene 1 - 32 i f.eks. B1:B32
- I A1 skriver du så =SLUMP() og kopierer denne formel til A2:A32
- Marker A1:B32 og vælg f.eks. "Sorter stigende"

Så vil begge kolonner sorteres efter de tilfældige tal i kolonne A. Fordelen frem for RandInt-funktionen er, at numrene fra 1 til 32 IKKE ændrer sig hver gang der genberegnes.
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
14. september 2004 - 15:49 #11
Hej Sjap.

Jeg forstår ikke helt, Jeg kopier hele den smører der starter med Public function og slutter med End Function ind et vilkårligt sted i regnearket.

Derefter trykker jeg =randInt(1;32) ind så der kommer til at stå " =randint(1;32)navn " i kolonne 1  og " =randInt(1;32) lønnummer " i kolonne 2, det sker der ikke rigtigt noget med.

Skulle den lave en kolonne 3 med det tilfældige nummer i? jeg kan ikke se at der overhovede er en kommando der hedder noget med =randInt(1;32)

Tak fordi du gider bruge tid på det ::-)
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:55 #12
Det er mig der er lidt utydelig.

Funktionen som du skal kopierer skal sættes ind på følgende måde:

- Tryk F11 for at starte VBA-editoren
- I menuen vælges Indsæt og herunder vælges Modul
- I det hvide område indsætter du så hele funktionen RandInt

Først når du har gjort det, er RandInt klar til brug i regnearket.
Avatar billede sjap Praktikant
14. september 2004 - 15:58 #13
I den første celle skal der kun stå

=RandInt(1;32)

Hverken mere eller mindre. Når du så trykker Ctrl-Shift-Enter så kommer der tuborg-klammer omkring

{=randInt(1;32)}

Det betyder blot at det er en matrixformel (dvs. en formel, der påvirker flere celler samtidigt)
Avatar billede kabbak Professor
14. september 2004 - 19:13 #14
Marker dine 32 celler og kør denne makro

Public Sub Rand32()
Dim Sel As Variant
Sel = Selection
For i = 1 To UBound(Sel)
OM:
V = Int(Rnd * 32) + 1
Sel(i, 1) = V
If i > 1 And i < 33 Then
For A = 1 To i - 1
If Sel(A, 1) = V Then GoTo OM
Next
End If
Next
Selection = Sel
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
14. september 2004 - 19:18 #15
Her er en der lacer tilfældig over det antal celler der er makeret.
Markering kun i 1 kolonne

Public Sub Rand32()
Dim Sel As Variant
Sel = Selection
Maks = UBound(Sel)
For i = 1 To Maks
OM:
V = Int(Rnd * Maks) + 1
Sel(i, 1) = V
If i > 1 And i < Maks + 1 Then
For A = 1 To i - 1
If Sel(A, 1) = V Then GoTo OM
Next
End If
Next
Selection = Sel
End Sub
Avatar billede fjelle123 Nybegynder
27. marts 2005 - 12:48 #16
ok
Avatar billede kabbak Professor
27. marts 2005 - 12:50 #17
var der ikke noget du kunne bruge, siden du tog point selv. ????
Avatar billede sjap Praktikant
27. marts 2005 - 14:07 #18
Det er da flot. Og ikke engang et ord om hvad årsagen er! Blot et fjollet lille "ok"! Det lugter lidt.
Avatar billede dejligeanders Novice
02. februar 2011 - 09:28 #19
Gammel tråd, men altid en fornøjelse at finde det man søger.

Nu fik du tilsyneladende ingen point dengang (uvist hvorfor)... så vil da gerne lige komme med en tak i det mindste!