Avatar billede cba Nybegynder
03. marts 2001 - 00:52 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Cache, cookies, temperare, rester ......

Jeg er ikke på hjemmebane når det gælder koder, men har brug for \"noget\" som gør at en html-fil genindlæses hos dem som før har besøgt siden. Jeg har forsøgt mig med denne, som desværre ikke duer:
<meta http-equiv=\"expires\" content=\"-1\">
  <meta http-equiv=\"pragma\" content=\"no-cache\">
Helst uden cookies - om muligt ?
Jeg efterlyset samtidig en \"menneskelig\" forklaring på, hvad \"cache\" er for noget, og hvad er forskellen på \"temperare\" filer, cookies og andet - som eventuelt kan ligge som rester på computeren når man har været på internettet, eller forsøgt sig med et \"computerprogram\" m.m.
Jeg kan godt bruge flere bidrag .....

Avatar billede jakoba Nybegynder
03. marts 2001 - 01:30 #1
dine metatags er ok. men de påvirkere ikke den side de allerede har cashet, og som påastod at den var da gyldig for en månedstid.

for at sikre at filen bliver genindlæst kan du evt ændre lidt i det link der bruges til at hente filen. dvs: hvor der stor:

<a href=\"den_der_fil.html\">se den der fil</a>
skriver du nu istedet
<a href=\"den_der_fil.html?1\">se den der fil</a>

så vil den der fil helt sikkert blive loaded næste gang der klikkes på det link.

Cashe: du har nok bemærket at det tager sin tid at hente store billeder, midifiler og lange .html filer. For at undgå at den ventetid gentager sig hver eneste gang man kommer til en side gemmer browseren de filer den har hentet i en mappe til det samme. Næste gang der så bliver spurgt efter den fil kan den så hentes i mapper (lynhurtigt) istedet for at skulle hentes via internettet igen (ikke nær så hurtigt).
Det er samme effekt (og navn) vi har i computerens Cashe-RAM, hvor data der er hentet fra den (forholdsvis) langsomme RAM på motherboadet gemmes så dataene næste gang kan hentes fra den extremt hurtige Cashe-RAM.

temporære filer: bruges af diverse programmer når de har brug for at huske et eller andet for en tid.  Hvergang du installerer et program der kræver at maskinen genstartes vil Installations-programmet gemme en lille fil til sig selv om hvorlangt det er kommet med installeringen så de kan fortsætte korrekt efter computeren har været slukket.

mvh JakobA
Avatar billede repsac Nybegynder
03. marts 2001 - 08:56 #2
Lige en tilføjelse ...
Cookies bruges til at gemme variabler med når man besøger websites som er lavet med Server Side Scripting, ekspempelvis php eller asp.
Cookies har også en hvis levetid. Den kan man bestemme når man laver den.
Avatar billede cba Nybegynder
03. marts 2001 - 15:16 #3
For mig er der meget nyt og mange nye ord i svarene, så jeg vil gerne ha\' nogen \"uddybninger\".
Vil filen \"den_der_fil.html?1\" fungere som en normal html-fil  ?
Er der forskel på Cashe og Cash-RAM ?
Hvem/hvad laver Cashe-RAM ?
Cashe-RAM - blir det gemt på harddisken ?
Er der kun dem som laver cookies, som kan bestemme levetiden (jeg ved, at man til enhver tid kan slette cookies på harddisken)?
Hvordan finder man ud af hvor de temporare filer ligger, og hvordan sletter man dem ?
Hvad gør man når man har været på internettet, og vil slette alle filer eller informationer (100%), som måtte være kommet på hardisken (memory, filer, RAM og Cashe af enhver art ?

Ja, der er mange nye ord i
Avatar billede rit Nybegynder
03. marts 2001 - 21:56 #4
Hej - Her er svar til en del af dit spørgsmål:
Cache er små, hurtige hukommelses-lagre, der placeres imellem to enheder i pc’en.
Cache’n bruges, hvor der er dataudveksling mellem to lagre med forskellig arbejdshastighed – fx mellem CPU og RAM (L2-cache) og mellem RAM og harddisk (diskcache). Se modul 3b.
Avatar billede cba Nybegynder
03. marts 2001 - 22:00 #5
Delvis poeng