Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 18:37 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Vga.dll mangler efter opg. fra Home til Professional HJÆLP

Under opgraderingen gav Windows flg. info: Filen VIAAGP1.sys på VIAAGP Filter Driver Disk skal bruges- angiv stien hvor filen kan findes. Jeg troede filen var på min opg. CD og angav denne som sti- jeg fik ikke noget fejlsvar, MEN når jeg nu skal spille et spil for jeg denne besked:

UNSUPPORTED GRAPHICS CARD - Video Card = dosnt have device or vendor id (vga.dll). Jeg har søgt efter filen på computeren og fundet den under Windows/system 32 - men jeg kan ikke åbne den. Hvad gør jeg nu ???? Jeg har grafikkortet på en CD der fulgte med computeren, men her kan jeg heller ikke åbne filen - skal jeg genistallere grafikkortet ??? Det synes jeg heller ikke den vil starte op.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 18:40 #1
geninstaller chipset driverne, fjern grafikkortet fra enhedshåndteringen, genstart og installer de nyeste grafikkort drivere igen, så burde problemet være løst.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 18:41 #2
du skal lige huske at lukke dine andre spørgsmål.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:01 #3
Kunne du være mere detaljeret - chipset driverne (hvad er det lige for nogen) hvilken CD skal jeg sætte i ??? Hvor er det lige jeg finder enhedshåndtering - hvordan kan jeg geninstallere de nyeste grafikkort driver når jeg ikke kan komme på nettet - det er virkelig pinligt, men det problem her har jeg ikke været ude i før.

Jeg troede at jeg havde givet point på mine tidligere spørgsmål, hvordan katten finder jeg dem ??? Skal jeg igennem mine svar på Outlook--- Det er VIGTIGT for mig at afgive hvad jeg har lovet. Jeg er nødt til at sige at jeg faktisk kan mere end det her lyder til - er bare ikke et emne jeg har været ude i før.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:07 #4
hvis du går ind under din konto herinde og vælger spørgsmål oprettet af pima, kan du se dem du har kørende.

først og fremmest skal vi finde ud af hvilket bundkort du har, hvis du kender navnet og model, så skriv det her, så kan jeg give dig et link til dem du skal bruge.. hvis du ikke ved hvilket bundkort det er, så kan du hente dette program som kan fortælle hvilket hardware du har i maskinen:
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:07 #5
Jeg har fundet hvordan jeg kommer i Enhedshåndtering - pls opgiv mig nu ikke.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:16 #6
Den computer jeg har problemet med er ikke på nettet - så hvordan henter jeg så lige oplysninger om mit bundkort - der var 0 oversigeter over med da jeg købte computeren - uha hvis det er noget med mit bundkort, så får jeg sved på panden er det virkelig så slemt ??

Vedr. point - fint nu har jeg fundet mine spørgsmål og jeg har accepteret et svar, men jeg synes ikke pointene bliver afgivet...
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:18 #7
Hov glemte at skrive at min computer med fejl er en Acer Aspire T 120 -
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:29 #8
det er ikke noget slemt med bundkortet, du skal bare ha geninstalleret driverne til det.
hvis du ikke har en driver cd til dim maskine, bliver du nødt til at hente dem på en anden og evt få dem brændt over, det er den eneste måde at gøre det på.
hvis du kan åbne for kabinettet, kan du se hvad der står på bundkortet, navnet står som regel med store hvide bogstaver et sted på kortet.. hvis du også kan se hvilket grafikkort det er, behøver du ikke hente det program, kun driverne.
det kan muligvis være at det er nok at installere driverne til grafikkortet.

prøv lige først at gå ind under enhedshåndtering og find dit grafikkort, højreklik på den og vælg fanebladet driver.. tryk på opdater driver og prøv så at vælge at windows selv skal søge efter den, det er ikke sikkert den kan, men hvis filerne stadig ligger i systemet kan det nogen gange være nok.

ang dine spørgsmål kan jeg ikke se at du har accepteret nogen.. hvilken af dem har du forsøgt at lukke?
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:29 #9
nå det er en notebook?
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:30 #10
har du ikke fået en cd med til den? der skal driverne jo ligge.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:36 #11
ok nu har jeg faktisk fundet den, det var så ikke den jeg troede, men her er alle driverne til den på acers side:
http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_t120.html
men du er under alle omstændigheder nødt til at overføre dem via en brændt cd eller andet for at du kan få dem over på din maskine, hvis den ikke er på nettet.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:43 #12
Grafikkortet er et 128 mb Geforce FX 5200 og jeg kigget under Enhedshåndtering, men det spinger ikke lige i øjnene..... Jo jeg har en CD med drivere - kigger den lige igennem igen. Som nævnt i spørgsmålet har jeg fundet driveren på cd.en men jeg kan ikke åbne den. Som sagt jeg checker lige cd'en igen. Kanon at du er så venlig... så sveder jeg ikke så meget angstens sved.

Har accepteret svaret på min forespørgsel om sprogkonflikt - jeg anede virkelig ikke at der ikke var afgiver point. Min nye computer crasher derfor fik jeg svaret at jeg skulle geninstallere Windows derfor sidder jeg nu hvor jeg gør. På dette spørgsmål har jeg kun fået kommentarer og som du kan se er problemmet ikke løst endnu.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:47 #13
nej dem hvor problemet ikke er løst, skal du slf ikke lukke medmindre du har droppet det. hvis nogen har lagt en løsning som kommentar, kan du bede dem om at lægge et svar, så kan du derefter acceptere det.

ok du har en driver cd, sæt den i og start med at installere chipset driverne og følg anvisningerne med hensyn til genstart osv. derefter sætter du cd'en i igen og installerer de andre en af gangen inde fra menuen på cd'en.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:48 #14
Jeg har brænder - men har kun brændt musik - Har Nero burning 5 - hvad skal jeg vælge for at brænde en fil ned ??? Og hvor ligger jeg bedst filen ved downloading - kan jeg bare ligge den på skrivebordet ??
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:49 #15
du behøver nu ikke svede angstens sved, det skulle kun være en bagatel med driveren :)
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:49 #16
Ok - så er vi lige tilbage ved - hvad de chipsetdrivere kan kaldes på min CD - jeg iler over og kigger den igennem
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:50 #17
nej brug den driver cd du har, det er nemmere, jeg vidste ikke før at du havde den.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 19:51 #18
chipset driverne hedder VIA 4in1
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 19:58 #19
Cd'en med drivere er lidt spuky - Jeg kan vælge ATI Radeon og herunder VGA og herunder igen ATI - Nvidia eller Via - hvis jeg vælger Ati så kommer den med flg. mulighed Diver/VGA/ATI/792.wxp - hvis jeg beder om at få installeret nu så slår den over i at vise mig hvilke filer der er på cd'en nu - og det er alt mellem himmel og jord men ikke lige den jeg efterlyser - Jeg har også en restore CD - skal jeg hellere sætte den i ?
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:03 #20
Kiggede lige efter VIA - såden en har jeg som driver VIA CHIPSET V5.1.0.190 JEG HAR OGSÅ EN DER HEDDER VIA VGAV6.14.10.55 - skal jeg prøve Chipset først ??
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:04 #21
det er ikke et ATI kort, men et Nvidia hvis det er et FX5200, så du skal ikke bruge det.
du skal starte med chipset driveren. den ligger under VIA og hedder 4in1.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:06 #22
Jeg har ikke manglet filer siden DOS tiden og så fik jeg bare filen fra en fra vores IT afd på en diskette og så var det klaret - ak ja det var dengang.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:08 #23
hehe ja den holder ikke længere :)

har du installeret chipsetdriverne?
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:10 #24
Under VIA har jeg kun v 5.1.0.190 når jeg siger install spørges jeg om jeg virkelig ønsker at installere dette modul ???
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:12 #25
Jeg skal lige have ok fra dig vedr. chipset - det er jo en anden version end den du mener - jeg bliver i tvivl når den spørger om jeg virkelig vil.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:12 #26
hedder den ikke 4in1?
ok prø noget andet først, gå ind under nvidia og se om grafikkortdriverne er derinde, hvis der er en install eller setup, så kør den.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:14 #27
Hvorfor kan jeg ikke nøjes med at gå ind i Nvidia - og lede efter vga.dll.?? Sorry det med ATI - det er det grafikkort jeg har i denne computer.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:15 #28
Den er jeg helt med på - jeg ser hvad jeg finder.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:17 #29
det er fordi der på cd'en medfølger drivere til både ATI, Nvidia og det onboard grafikkort der hedder S3 så er man garderet.
du skal lade installationen selv installere de nødvendige filer, da vga filen er afhængig af at resten er installeret korrekt, derfor hjælper det ikke altid bare at kopiere den over.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:21 #30
Jeg kørte Setup.exe og den installerede fint - så fik jeg beskeden på at genstarte min computer for at programmet kunne køre - det gjorde jeg og havde forventet at programmet så kom op og fortsatte - det gjorde det ikke. Skal jeg prøve igen og så vente med at genstarte computeren ??
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:22 #31
nej det er fordi den er færsig med at installere.. prøv så om du stadig får det problem når du spiller det spil igen.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:28 #32
Jeg ser lige at når jeg kører Setup.exe så er det skærmdrivere den vil installere - er det rigtigt ???
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:29 #33
Jeg har prøvet at køre spillet - men får det samme fejlsvar som jeg startede dette spørgsmål på. Hvad så ??
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:33 #34
Iøvrigt fik jeg meldingen ved starten af opgraderingen - at Windows ikke ville ændre på allerede installerede komponenter - hvorfor katten fjernede den så noget - eller har jeg gjort noget forkert, da jeg forsøgte at angive en sti til det der manglede. ( Se evt. mit spørgsmål igen) Jeg havde sådan håbet at jeg nu bare kunne spille løs som jeg plejer - men jeg må vente lidt endnu,
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:38 #35
ok så slipper du ikke uden om chipset driverne, så hent dem her:
http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/via_hyperion%204%20in%201_v453v.zip
når du har hentet den skal du lige pakke den ud til en mappe hvor du kan finde dem igen. brænd derefter den udpakkede mappe på en cd, sæt cd'en i din maskine og gå ind i mappen og find en install eller setup, kør den og installer det hele, genstart maskinen og prøv så igen.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:39 #36
tja det er svært for mig at sige hvad du måske kan ha gjort galt, men noget er der ihvertfald sket med driverne, forhåbentligt skulle dette løse det.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:46 #37
Hvad hvis jeg stikker restore cd'en i - vil den så ikke genskabe computeren som den var ? Så må jeg prøve at opgradere igen - og så finde ud hvad jeg skal svare når opgraderingen spørger efter en sti til VIAAGP1.sys....
Iøvrigt manglede opgraderingen en wbdbase.ita fil, den kunne jeg undlade at installere - det syntes jeg ikke lød "farligt", men det har det måske været alligevel.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:52 #38
jo prøv evt restore cd'en først, og derefter kan du prøve at hente chipset driverne igen.
men den fil den spørger om er netop i chipset driverne.

den anden fil wddbase.ita er en fil som ligger under windows system32 mappen, der kan du evt prøve at søge efter den hvis den spørger om den igen.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 20:57 #39
men det at du ikke har kunnet installere det hele korrekt og har undladt filer, er jo ikke et godt tegn, da meget kan gå galt. men du mangler under alle omstændigheder en komplet chipset driver installation, for at slippe af med dit problem.
Avatar billede pima Nybegynder
13. september 2004 - 20:58 #40
Det prøver jeg - og så vil jeg tænke lidt over hvorfor opgraderingen manglede de filer, når de allerede lå der. Wish me luck - vender tilbage engang i morgen. Tusind tak for nu.
Avatar billede nopsen Ekspert
13. september 2004 - 21:04 #41
ok held og lykke med det, jeg kigger ind og ser hvordan det går :)
Avatar billede pima Nybegynder
14. september 2004 - 22:17 #42
Jeg hoppede over hvor gærdet var lavest og bad om en ny computer - den kører uden problemer. Din hjælp var uvurderlig og jeg vil gerne give dig 200 point - men så må du lige guide mig igennem pointuddelingen - jeg kan altså ikke finde en vejledning nogen steder. Men har man set det en gang kører det jo.
Jeg kan ikke komme på nettet igen før i morgen efter 22.00 - men så får du også dine points.
Avatar billede pima Nybegynder
14. september 2004 - 22:24 #43
Ok nu tror jeg at jeg har fanget den pointgivning - send mig et svar, så skal jeg acceptere.
Avatar billede nopsen Ekspert
15. september 2004 - 01:52 #44
ok så siger jeg også tak :)
Avatar billede nopsen Ekspert
15. september 2004 - 01:58 #45
bare nøjes med de 100 point og gem resten til en anden god gang :)
Avatar billede pima Nybegynder
15. september 2004 - 10:55 #46
Jeg havde gerne givet dig 200 - for du brugte en hel aften på mig.
Så jeg takker lige igen mange gange.