Avatar billede sjaka Nybegynder
09. september 2004 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Validering af felter

Jeg er ved at lave windowsform som kan smide kundeobjekter ned i en database. Men når man opretter en kunde skal nogle af attributterne være en int. Hvordan kan jeg kontrollere for om brugeren kun indtaster tal og ikke bogstaver i disse felter? Den skal komme med en fejl når der ikke indtastes den korrekte datatype.
Avatar billede pellekahn Nybegynder
09. september 2004 - 13:52 #1
Du kunne evt lave en try-catch hvor du parser det indtastede til et tal og fanger en numberFormatException i tilfælde af at der skulle være tastet andet end tal ind.
Avatar billede sjaka Nybegynder
09. september 2004 - 13:54 #2
Kan du komme med et eksempel?
Avatar billede pellekahn Nybegynder
09. september 2004 - 14:04 #3
try
{
  int.Parse(input);
}
catch (FormatException)
{
  MessageBox.Show("input må kun indeholde tal!", "Info", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Asterisk);
}
Avatar billede sjaka Nybegynder
09. september 2004 - 14:16 #4
fint, smid et svar så du kan få points
Avatar billede pellekahn Nybegynder
09. september 2004 - 14:21 #5
Svar :)
Avatar billede signori Nybegynder
11. september 2004 - 22:59 #6
Jeg har selv brugt denne alternative løsning:

Sæt en KeyPress event på din textbox og definer følgende i din keypress metode:

if(e.KeyChar ikke lig med 0-9)
  e.Handled=true;

I det øjeblik e = true behandles eventen ikke yderligere og hvis der ikke er tale om et tal mellem 0 og 9 bliver der ikke skrevet noget i tekstboksen. Dermed kan man tvinge brugeren til at indtaste korrekte værdier.