Avatar billede dcasso Nybegynder
09. september 2004 - 12:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hente værdi fra SQL-forespørgsel til variabel

Hej

Hvordan henter man en værdi fra en sql forespørgsel og placerer den i en variabel.

Jeg har følgende funktion som skal returnere et datasæt med nyeste oprettede id i access-databasen, som jeg dernæst ønsker gemt i en variabel.

            Function getNewestCustomerId() As System.Data.IDataReader
                Dim dbConnection As System.Data.IDbConnection = New System.Data.OleDb.OleDbConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("connectionstring"))

                Dim queryString As String = "SELECT TOP 1 [Customer].[CustomerId] FROM [Customer]"
                Dim dbCommand As System.Data.IDbCommand = New System.Data.OleDb.OleDbCommand
                dbCommand.CommandText = queryString
                dbCommand.Connection = dbConnection

                dbConnection.Open
                Dim dataReader As System.Data.IDataReader = dbCommand.ExecuteReader(System.Data.CommandBehavior.CloseConnection)

                Return dataReader
            End Function

-----------------------------------------------------------

Dim drCustomer as System.Data.IDataReader = getNewestCustomerId()
Dim intNewestCustomer as Integer

Hvordan får jeg customerid over i variablen intNewestCustomer?

mvh
Dennis
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2004 - 12:17 #1
drCustomer.Read
intNewestCustomer = CType(drCustomer(0), Integer)
Avatar billede dcasso Nybegynder
09. september 2004 - 12:34 #2
Tak, det funkede.

Gider du lige tilføje et svar :) så du kan få pointene
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2004 - 12:40 #3
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2004 - 12:40 #4
PS: ungarsk notation er ikke anbefalet i .NET
Avatar billede basementjack Nybegynder
09. september 2004 - 20:52 #5
Ungarsk?...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. september 2004 - 20:55 #6
Ungarsk notation er når man angiver variabel type først i variabel navnet.

drCustomer - IDataReader
intNewestCustomer - Integer
Avatar billede stefan Nybegynder
10. september 2004 - 11:26 #7
arne v -> hvem siger at ungarsk notation ikke er anbefalet i .net
og hvis det ikke skal være ungarsk notation hvad skal det så være ?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2004 - 21:50 #8
Det gør Microsoft.

Der er en anbefalet navngivning.