Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:17 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

sotere efter navn

Jeg har en bruger liste jeg vil dog ha sårn jeg kan sotere efter navn på:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å Alle

hvordan kan jeg lave det i asp ?!? vil være taknemlig for jeres hjælp plz lidt hurtigt :D
Avatar billede koldy Nybegynder
08. september 2004 - 20:20 #1
2 sec er på den...
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:20 #2
Så kan du bruge LIKE i SQL sætningen:

sql = "select * from brugere where brugernavn like 'a%';

Så finder den alle som starter med a. Du kan så udskrive a med request som henter det bogstav man har valgt

og skal det også sorteres kommer der lige en order på

sql = "select * from brugere where brugernavn like 'a%' order by brugernavn"
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:22 #3
Det kommer jo til at fylde meget ?!? når jeg skal til at lave en side med sql = "select * from brugere where brugernavn like 'a%' order by brugernavn"

og en side med b osv
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:22 #4
måske den kan forkortes på nogen måde ?!?
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:24 #5
eagleeye: Mske skulle man raffinere sorteringen ASC/DESC (?)

aventic: Hvis du laver alfabetet og benytter den i dit link/kald:
<a href="dit-link.asp?bogstav=a">a</a><a href="dit-link.asp?bogstav=b">a</a> o.s.v.

kan du herefter lave eagle's
sql = "select * from brugere where brugernavn like '"&request.querystring("bogstav")&"%';
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:25 #6
hov:
<a href="dit-link.asp?bogstav=a">a</a> <a href="dit-link.asp?bogstav=b">b</a> <a href="dit-link.asp?bogstav=c">c</a> <a href="dit-link.asp?bogstav=d">d</a>
o.s.v.
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:26 #7
.. og så med sorteringen:
sql = "select * from brugere where brugernavn like '"&request.querystring("bogstav")&"%' order by brugernavn asc;"
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:27 #8
Hvordan laver jeg dem så alfabetisk orden?!?
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:28 #9
aahhh så den ikke lige
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:28 #10
det er "order by brugernavn asc;"
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:28 #11
Så ikke din  C",)
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:28 #12
Du skal havde lavet listen som links som overføre bogstavet:

<a href="vis.asp?bogstav=a">A</a>
<a href="vis.asp?bogstav=b">B</a>
..

men det kan også gøre smart med et loop så du ikke selv skal skrive alle de links:

for i = Asc("A") to Asc("Z)
  Response.write "<a href=""vis.asp?bogstav=" & Chr(i) & "</a> "
next
'æ ø å, alle man selv lave
%>
<a href="vis.asp?bogstav=æ">Æ</a> <a href="vis.asp?bogstav=ø">Ø</a> <a href="vis.asp?bogstav=å">Å</a> <a href="vis.asp?bogstav=alle">Alle</a>
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:29 #13
alle kan ikke bruges med mindre man lave en if/then inden  SQL
Avatar billede Jman Praktikant
08. september 2004 - 20:30 #14
Men den var smart eageleeye  :o)
Jeg kendte ikke asc("A") to asc("Z")
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:30 #15
På siden vis har du så:

bogstav = Request("bogstav")
sql = "select * from brugere"
if bogstav <> "alle" then  sql = sql & " Where brugernavn like '" & bogstav &"%'"
sql = sql & " order by brugernavn"
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:32 #16
ja tak men hvad så med alle de tegn så som . # , / - + osv.. ?!?
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:35 #17
Det gøres på samme måde. Eller vil du samle de tegn i den samme?
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:36 #18
jatak det jeg mente
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:36 #19
altså alle de tegn der findes
Avatar billede koldy Nybegynder
08. september 2004 - 20:39 #20
<%
str = "A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M,N,O,P,Q,R,S,T,U,V,X,Y,Z,Æ,Ø,Å"
abcArray = Split(str, ",")

do while i < ubound(abcArray) - 1
    Response.Write " <a href='?p=" & i & "'>" & abcArray(i) & "</a> "
    i = i + 1
loop

p = Request.QueryString("p")

If not cstr("p") then
    p = 0
End If

SQL = "SELECT bruger FROM tbl_table WHERE bruger LIKE '" & abcArray(p) & "'% ORDER BY bruger "

Set RS = Conn.Execute(SQL)

%>

Det skulle iværtfald kunne gøre det..
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:42 #21
virker ikke ?!?
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:42 #22
Så det vist letest at vende den lidt om og sige:

sql = "select * from brugere WHERE brugernavn LIKE '[!a-zæøå0-9]%'"
Avatar billede koldy Nybegynder
08. september 2004 - 20:42 #23
hvad får du af fejl?.
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:43 #24
Betyder Alle  tegne . #¤%& osvv?
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:46 #25
[]{}]|$ . #¤%& sårn noget der ja
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:48 #26
Ok så skal koden som laver SQL sætningen se sådan her ud:

bogstav = Request("bogstav")
sql = "select * from brugere where brugernavn like "
if bogstav <> "alle" then
  sql = sql & "'[!a-zæøå0-9]%'"
else
  sql = sql & "'" & bogstav & "%'"
end if
sql = sql & " order by brugernavn"

set rs = Conn.Execute(SQL)
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 20:50 #27
Hov. fejl i sidste post if sætning:
if bogstav <> "alle" then

skal være:

if bogstav = "alle" then
Avatar billede aventic Nybegynder
08. september 2004 - 20:55 #28
Hvordan skal linket så værer?!?
Avatar billede eagleeye Praktikant
08. september 2004 - 21:00 #29
Et link skal overføre en querystring bovstav eks her hedder filen med koden i vis.asp:

<a href="vis.asp?bovstav=a">A</a>

men som beskrevet i 08/09-2004 20:28:52 kan man lave linksne i et loop, dog må man selv skrive links for æ,ø,å og alle. Her er koden igen lidt små fejl rettet:

<%
for i = Asc("A") to Asc("Z")
  Response.write "<a href=""vis.asp?bogstav=" & Chr(i) & """>" & Chr(i) & "</a> "
next
'æ ø å, alle man selv lave
%>
<a href="vis.asp?bogstav=æ">Æ</a> <a href="vis.asp?bogstav=ø">Ø</a> <a href="vis.asp?bogstav=å">Å</a> <a href="vis.asp?bogstav=alle">Alle</a>