Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 14:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

problemer under konfiguration af odbcdataadapter ADO.NET

Hej Eksperter!

Jeg har nu rodet godt rundt i odbcdataadapter controlen i vb.net.
Nu kan jeg således ikke komme viddere, eftersom at Visual Studio husker instillingerne for controlen selvom den er slettet (lorte pisse argh !! ¤%&#¤%&).

Første gang jeg trykker 'Next' i wizarden får jeg fejl. Kan man nulstille instillinger der er gemt i controlen ?

Jeg er desperat !

Venligst
Henrik Mortensen
Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 14:25 #1
Så langt så godt...

Det var en driver der skulle defineres

Jeg bruger MS Access som db.

Nu mangler jeg bare at regne ud hvorfor adapteren ikke fatter at genkende primærnøglen i den tabel jeg har valgt at trække data ud fra.

Nogle ideer ?

Henrik Mortensen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2004 - 14:26 #2
Kan man ikke indtaste koden til at labve den OleDbConnection manuelt ?
Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 14:33 #3
~arne_v

kan man sikkert. det er nu ikke ole jeg bruger men odbc. ved ikke hvad forskellen er. jeg prøve lige at bruge ole i stedet...

Henrik Mortensen
Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 14:36 #4
nope - virker ikke

'Format of initialization string does not confirm for the OLE DB specification'

hvad end det så betyder ?

Henrik Mortensen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2004 - 14:37 #5
ODBC så er det bare OdbcConnection (jeg ville nok foretrække OLE DB til Access !).
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2004 - 14:38 #6
Men prøv at beskriv hvad du gør (et lille stykke kode) og hvilken fejl du får
Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 14:47 #7
Jeg bruger wizarden der ligger med i visual studio til at oprette en adapter. jeg be'r den bruge microsoft access driver (.mdb) til at forbinder sig til min database med (db1.mdb).

Så finder den ganske rigtigt frem til min database.

Så skal jeg vælge en Query Type og jeg vælger den eneste mulighed der er aktiv blandt tre radiobuttons, nemlig sql-statements. Trykker next.

Næste billede er en query-builder. Jeg vælger en tabel og lægger mærke til at der er de attributter i tabellen der skal være, dog ikke en der er markeret som primær nøgle. hmm jeg markerer de data-atributter jeg vil have ud og trykker next.

Nu brokker wizarden sig over, at der ikke er fundet en primærnøgle og dermed ikke kan lave update og delete statements...

???

Henrik Mortensen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2004 - 14:54 #8
Jamen du kan da ikke opdatere i et udtræk hvor primær nøglen ikke er med.
Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 14:57 #9
Det skulle jeg heller ikke mene. Jeg skal bare finde ud af hvorfor odbc ikke kan finde primærnøglen, eller også finde ud af hvordan jeg bruger OLE.

Henrik Mortensen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2004 - 15:02 #10
Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\dir\fil.mdb;User Id=xxxx;Password=yyyy")
Avatar billede king_toga Nybegynder
08. september 2004 - 15:07 #11
Yes !

Den er fin

Takker

Henrik Mortensen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2004 - 15:09 #12
Det virker ?

Så ligger jeg et svar !