Avatar billede tech2001 Nybegynder
03. september 2004 - 01:21 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Bestillings system

Hej nogen der kan hjælpe med et bestillings system noget i still med det her http://danhost.dk/page.asp?id=bestil (bare uden kort betaling) self. php
Scriptet skal kunne sende en mail med de informationer kunden intaster til mig og en bekræftelse mail til selve kunden.
har godt set http://www.eksperten.dk/spm/399972 men må sq være erlig og sige jeg ikke forstår meget af php :).

mvh. Christian
Avatar billede olebole Juniormester
03. september 2004 - 05:43 #1
<ole>

Jamen, er det så ikke en bestillingsopgave? I så tilfælde skal du nok lægge det under en opgave-kategori ... og måske tilbyde noget betaling  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede sorenbs Nybegynder
03. september 2004 - 18:16 #2
Hvilke oplysninger skal kunne indtastes?
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 00:05 #3
sorenbs
Firma, navn, adresse, postnr/by, tlf, email og produktvalg ligesom på http://danhost.dk/page.asp?id=bestil
Avatar billede sorenbs Nybegynder
04. september 2004 - 17:02 #4
ok, jeg kigger lige på det
Avatar billede sorenbs Nybegynder
04. september 2004 - 17:54 #5
Så har jeg fået det tilpasset til dine krav.
først skal du bruge siden med formularen. jeg har bare hurtigt lavet en der har de rigtige fælter, design må du så selv sørege for :)
den heder form.php og ser ud som følger:

<form name="form1" method="post" action="bekraeft.php">
  <p>Firma
    <input name="firma" type="text" id="firma">
  </p>
  <p>Navn
    <input name="navn" type="text" id="navn">
  </p>
  <p>Adresse
    <input name="adresse" type="text" id="adresse">
</p>
  <p>Postnummer og by
    <input name="postogby" type="text" id="postogby">
  </p>
  <p>Tlf
    <input name="tlf" type="text" id="tlf">
  </p>
  <p>Produkt
    <select name="produkt" id="produkt">
      <option value="produkt1">produkt1</option>
      <option value="produkt2">produkt2</option>
      <option value="osv">osv</option>
    </select>
</p>
  <p>Mail
    <input name="mail" type="text" id="mail">
  </p>
  <p>
    <input name="send" type="submit" id="send" value="send">
</p>
  </form>

Derefter bekræftelses siden
den heder bekraeft.php

<?php
$firma = $_REQUEST["firma"];
$navn = $_REQUEST["navn"];
$adresse = $_REQUEST["adresse"];
$postogby = $_REQUEST["postogby"];
$tlf = $_REQUEST["tlf"];
$produkt = $_REQUEST["produkt"];
$mail = $_REQUEST["mail"];

echo "Du har indtastet følgende oplysninger:
<p> Firma: $firma
<p> Navn: $navn
<p> Adresse: $adresse
<p> By og Postnummer: $postogby
<p> Telefon: $tlf
<p> Produkt: $produkt
<p> E-mail adresse: $mail";
// pak alle felter ind i et langt felt:
$oplysninger =
"Firma: $firma\n
Navn: $navn\n
Adresse: $adresse\n
By og Postnummer: $postogby\n
Telefon: $tlf\n
Produkt: $produkt\n
E-mail adresse: $mail";

?>

<form action="faerdig.php" method="post">
<? // send alle oplysninger tilbage til browser i et langt skjult felt: ?>
<input type="hidden" name="oplysninger" value="<?php echo $oplysninger ?>" />
<? // send mailadressen som eget felt også, så den er nem at få fat i: ?>
<input type="hidden" name="mail" value="<?php echo $mail ?>" />
<input type="submit" value="[bekræft]" />
</form>

og til sidst siden der sender mailene, og returnere til en anden side
den heder faerdig.php

<?php

// Der skal vel sendes 2:
  // en til billetkontoret
mail('dinmail@firma.com', 'reservation', $_POST['oplysninger'], "From: dinmail@firma.com");
  // og en til kunden:
mail($_POST['mail'], 'reservation', $_POST['oplysninger'], "From: dinmail@firma.com");
  // returner til en anden side du selv kan vælge
  header("location: form.php");

?>

Start med kun at ændre dinmail@firma.com til din egen mail de tre steder i den sidste fil det står angivet, så kan du altid finpudse det når du har fået det til at virke.
Jeg håber det var noget du kunne bruge, ellers er du selvfælgeligt velkommen til at spørge igen
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 18:48 #6
Det var da rart med en der er hjælpsom :D men lige et problem som sagt ved jeg ikke meget om php men jeg har bare taget txt som du har skrevet pastet det ind i dreamweaver mx men det virker sq ik :/ www.web-builders.dk/form.php ??? prøv at udfylde og sende (mailen er rettet) :D
mvh Christian
Avatar billede sorenbs Nybegynder
04. september 2004 - 19:40 #7
i form.php skal action="file:///C|/Documents%20and%20Settings/dark/Skrivebord/bekraeft.php"
rettes til action="bekraeft.php"
Det er dreamweaver der laver lidt kludder i det :)
du kan jo eventuelt ordne det i notesblok istedet.
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 19:58 #8
hehe ja self :D som sagt newbie@phpdude.dk er mig ^^
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 20:05 #9
Ammen hvor er det SMUKT! det virker jo bare som det skal :D
lav du lige et svar og jeg accepter :D
Kan du ikke skrive din email så vids der engang i fremtiden skulle være noget så ved jeg hvem jeg kan kontakte self. mod betaling :D
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 20:21 #10
btw. thx :D
Avatar billede sorenbs Nybegynder
04. september 2004 - 22:16 #11
Selv tak, her er et svar.
Jeg tror ikke du skal regne med mig til nogle store opgaver, alt jeg gjorde her var jo bare at tilpasse et andet script, men du er jo altid velkommen til at skrive her på eksperten, så skal jeg nok prøve at hjælpe så godt jeg kan :)
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 23:10 #12
hehe så iorden :D

er dog stadig lidt bitter over at andre jeg har snakket med vil havde op til 2000 kr men såen er det jo ^^
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2004 - 23:36 #13
Det er nok fordi, der er tale om to helt forskellige ting. Det, du linker til i dit spørgsmål, er noget fundamentalt andet, end det, du har fået her.
2000 er billigt for et system, som det, du linkede til (også uden DanKort) - men det ville være åger for koden i sorenbs eksempel.

Det er ikke ment som en kritik af sorenbs kode, men blot for at forklare, der er fornuft i tingene  ;o)
/mvh
Avatar billede tech2001 Nybegynder
04. september 2004 - 23:41 #14
fint fint, men der er så delte meninger om at 2000,- for sådan et system er "billigt"
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2004 - 23:59 #15
Det kan være, du synes, det er mange penge - men derfor kan det godt være billigt alligevel.
Fra 2000 skal du trække 400 til moms. Er det en freelance'er, skal du endvidere regne med, at hans løn er 80% højere end en tilsvarende ansat koders, da han selv skal dække ferie, sygdom, pension, kontor, lys, hard- og software, m.m.m.
Så kan du se, hvormange timer, du så mener, der er til i 2000  :)
Avatar billede sorenbs Nybegynder
05. september 2004 - 12:49 #16
Ja det er rigtigt at det ikke rækker så langt, men så er det jo rart at man kan få nogen her på eksperten til at hjælpe lidt :) omend det ikke bliver helt så proffessionelt, men det virker da.
Avatar billede tech2001 Nybegynder
05. september 2004 - 14:22 #17
Hørt hørt. :D