Avatar billede yoohan Nybegynder
02. september 2004 - 09:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

valutakurser via XML

Hej

Nationalbanken har et xml sheet liggende med de nyeste valutakurser. Hvordan får jeg dem nemmest vist på intranettet i virksomheden? Behøver ikke at være fancy...

Adressen til xml filen:
http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valuta.xml

Ps. Er ikke nogen haj til xml - endnu!
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2004 - 04:12 #1
<ole>

Lav en fil, du kalder 'valuta.xsl'. Copy/paste denne kode ind i dokumentet:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:template match="/">
  <html>
  <body>
    <table cellspacing="0" cellpadding="5" border="1">
      <tr bgcolor="#66ccff">
        <th align="left">Kode</th>
        <th align="left">Møntfod</th>
        <th align="right">Kurs</th>
      </tr>
      <xsl:for-each select="exchangerates/dailyrates/currency">
      <tr>
        <td><xsl:value-of select="@code" /></td>
        <td><xsl:value-of select="@desc" /></td>
        <td align="right"><xsl:value-of select="@rate" /></td>
      </tr>
      </xsl:for-each>
  </table>
  </body>
  </html>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>

Lav endnu et dokument med denne kode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>Valuta Kurser</title>
<script type="text/JavaScript">
function getRates() {
    var xmlDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
    xmlDoc.async = false
    xmlDoc.load("http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/valuta.xml")

    var xslDoc = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
    xslDoc.async = false
    xslDoc.load("valuta.xsl")

    document.write( xmlDoc.transformNode(xslDoc) );
}
</script>
</head>
<body>

<div>
    <script type="text/javascript">getRates()</script>
</div>

</body>
</html>

Kald det, hvad du vil ... blot det hedder '.html' til efternavn - og læg det ved siden af .xsl-dokumentet. Det kan selvfølgelig også være et .asp-dokument, hvis det er det, du har brug for  ;o)
... voilà  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2004 - 04:13 #2
div'et i HTML-dokumentet er blot for at vise dig, at du sætter JS-kaldet ind, hvor det ønskes skrevet ud på siden.
Avatar billede yoohan Nybegynder
13. september 2004 - 15:02 #3
Imponerende! Tak for hjælpen Ole.

Kan man undgå den "security risk warning" man får i Explorer ved load af siden?
Avatar billede yoohan Nybegynder
13. september 2004 - 15:03 #4
-> Ole, Giver du lige et svar?
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2004 - 15:06 #5
Du burde ikke få warnings med IE's standard indstillinger - kun hvis du sætter sikkerheden op i forhold til default  :)
/mvh
Avatar billede yoohan Nybegynder
13. september 2004 - 15:29 #6
Hmmmm...
Vi får alle meddellelsen her på kontoret (ser ud til at være default indstilling). Kan det ske fordi siden er placeret på intranettet? Nå pyt, det må de leve.....
Tak for hjælpen!