Avatar billede diff Nybegynder
01. september 2004 - 10:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

onClick (på href) skal der indsættes html

Jeg skal bruge et stykke js der kan indsætte nogle input fields i en form hvis der klikkes på et href/checkbox. Linket/checkboxen er i en allerede eksisterende form hvor nogle felter vil være blevet udfyldt. Så det er vigtigt at siden ikke reloader og det indtastet data mistes.

F.eks.

Indtast navn : [input]
indtast email : [input]            ændring af stamdata (link)

(hvis "ændring af stamdata" klikkes på, skal der indsættes yderligere inputs, som angivet nedenfor)

Adresse : [input]
by : [input]

Jeg er sikker på at det er simpelt, men jeg har bare aldrig taget mig sammen til at lære js...
Avatar billede the_ghost Nybegynder
01. september 2004 - 11:07 #1
I din <head></head> indsætter du:

<script type="text/javascript" type="JavaScript">
function showHide()
{
divBoks = document.getElementById('stamdata');
if(divBoks.style.display == 'none'){
  divBoks.style.display = 'block';
}
else{
  divBoks.style.display = 'none';
}
</script>

Og her har du en del af formen:

<input type="checkbox" name="checkboks" onClick="showHide();">
<div id="stamdata" style="display: none">
Adresse: <input type="text" name="adr"><br>
by: <input type="text" name="by">
</div>
Avatar billede roenving Novice
01. september 2004 - 16:34 #2
-- og funktionen kan forkortes noget:

function showHide(){
  divBoks = document.getElementById('stamdata').style;
  divBoks.display = (divBoks.display == 'none')?'block':'none';
}

-- men det er den helt rigtige fremgangsmåde at indsætte elementerne skjult og så vise dem, hvis der er behov !-)
Avatar billede the_ghost Nybegynder
01. september 2004 - 18:55 #3
Nemlig.. Grunden til at jeg ikke gør det er at jeg syntes den tertiære operator ser grim ud i en kode
Avatar billede diff Nybegynder
02. september 2004 - 20:10 #4
Undskyld den lange svartid...

Det er lige hvad jeg skal bruge, simplethed perfekt.

the_ghost vil du ikke lige svare, hvis du altså er interesseret i pointene.

Jeg har også ligeen anden javascript spg. på faldrebet. I en del af min formvalidering skal jeg checke om der er selected noget fra en dropdown box, hvori jeg har sat option value="interess[]". hvordan undersøger jeg om interess[] er tom. Jeg har prøvet med document."form".interess.length == 0, men det ser ikke ud til at virke.

Mange Tak
Avatar billede roenving Novice
02. september 2004 - 22:25 #5
Hvis du sætter en tom værdi ind som den første, kan du simpelthen checke, om .selectedIndex på <select>-elementet er større end 0 !-)
Avatar billede the_ghost Nybegynder
02. september 2004 - 22:42 #6
. jo da
Avatar billede the_ghost Nybegynder
02. september 2004 - 22:43 #7
Og her var det så
Avatar billede diff Nybegynder
03. september 2004 - 12:55 #8
Også en tak til roenving ;)