Avatar billede acee Nybegynder
31. august 2004 - 08:54 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Ørene forsvinder, ved import til kassekladden.

Under import til kassekladden fra en tekstfil mister jeg ørene i beløbet?
I tekstfilen står der f.eks. ,"-12,80", men der kommer til at stå -12,00 i kassekladden?
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2004 - 09:11 #1
Der SKAL bruges punktum som decimal-tegn.
Avatar billede nilfri Nybegynder
31. august 2004 - 09:11 #2
Hvilket program?

Plejer det at gå godt med en tilsvarende tekstfil?

Et skud i tågen: Prøv at erstatte decimal-komma i tekstfilen med decimal-punktum.
Avatar billede acee Nybegynder
31. august 2004 - 09:39 #3
Tak, det virker med punktum istedet for komma.

Er der en work-around til dette?
Ved ikke om mit kildeprogram kan ændre komma'er til punktum.
Avatar billede Broholm Novice
31. august 2004 - 10:01 #4
Ja, du kan læse feltet ind som en STR og derefter konvertere manuelt.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2004 - 10:03 #5
Concorde forventer en kommafil.

I en kommafil er der komma (surprice!) i mellem felterne, tekstfelter er omgivet af " og talfelter har punktum som decimal-tegn.

Jeg ved ikke ikke om dette er en international standard. Men Microsoft-programmer kan i hvert tilfælde ikke finde ud af det.
Avatar billede acee Nybegynder
31. august 2004 - 10:54 #6
Er der en funktion der konverterer en str, til et decimaltal?

Den skulle helst kunne klare "-12,80", altså se kommaet som seperator.
Avatar billede Broholm Novice
31. august 2004 - 11:23 #7
Du skulle umiddelbart have:

READ &Filnavn AS COMMA INTO (.....,&Beløb,....)

et sted i koden.

Erklær' "STR 20 &BeløbSTR" i toppen af kørslen og ret det til

READ &Filnavn AS COMMA INTO (......,&BeløbSTR,.....)
    SET &BeløbSTR = #StrReplace(&BeløbSTR,',','.') //Ret komma til punktum
    SET &Beløb = Str2Num(&BeløbStr)
    ....
Avatar billede acee Nybegynder
01. september 2004 - 14:25 #8
Tak for hjælpen.

Et sidste spørgsmål:

Når man indtaster kassekladden manuelt bliver momsfeltet udfyldt automatisk afhængigt af kontonummeret, f.eks. med salg.

Ved indlæsning via datamanipulation, sker dette ikke?
Momsfeltet forbliver tomt.

Kan dette gøres automatisk?
Avatar billede dpdam Nybegynder
01. september 2004 - 22:22 #9
Ja det skulle det gerne. Prøv at tilføje feltet moms:

READ &Filnavn AS COMMA INTO (......,&BeløbSTR,.....,Moms,)
....
SET Moms = FinKart[KontoIdx,Konto].Moms
....
Avatar billede Broholm Novice
01. september 2004 - 23:21 #10
dpdam: Pas på med det. Det er ikke sikkert at "Konto" er den finanskonto - og slet ikke i en indlæsning af indbetalinger...
Avatar billede dpdam Nybegynder
02. september 2004 - 08:10 #11
Ajourføringen af momsfeltet i kassakladden skal selvfølgelig kun gælde for finanskonti (kontotype 0) og ikki for debitor/kreditor konti (kontotype 1 og 2).
Formlen skal derfor rettes til
SET Moms = Kontotype == 0 ? FinKart[KontoIdx,Konto].Moms : Moms

Dette udelukker vel fejl ved indlæsning af indbetalinger.
Avatar billede acee Nybegynder
08. september 2004 - 08:30 #12
Kan ajourføringen af momsfeltet foregå under 'datamanipulation', altså under udtryk?
Hvis ikke, er det så nok med en standart c5-udgave, eller skal jeg have et nyt modul?
Avatar billede dpdam Nybegynder
10. september 2004 - 15:32 #13
Ja under udtryk:
Kontotype==0?FinKart[KontoIdx,Konto].Moms:Moms

I en standardudgave er udtrykkets bredde begrænset og det kan medføre problemer.
Og kørslen kan kun "gemmes" som 'Skriv definition' og ikke som en XAL-kørsel, som man under udviklingsmenuen har mulighed for at udvikle yderligere.

Bruger du 'Import,Insert' under 'datamanipulation' til import af tekstfilen så tilføjes momsfeltet som nævnt med omtalte udtryk.

(En simpel måde at erstattes komma med punktum må vel være at fjerne komma'et og så dividere beløbet med 100 ? )

Derfor rette BeløbVal til type STR og navn &BeløbStr og udtrykket StrRem(&BeløbStr,',') og så tilføje feltet BeløbVal med udtrykket Str2Num(&BeløbStr)/100