Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. august 2004 - 18:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

bit værdier i plain text format

Jeg sidder med et lidt spøjst problem.

Jeg vil gerne gemme "skjult" data i alm. plain text, såsom txt, html etc. således at mit program kan gå ind og læse en data, fx "forfatter", som jeg har gemt med samme program i filen, men stadig således at filen kan læses af fx notepad. At den så vil midste data pga. notepad ikke forstår mine "skjulte" data, så fred være med det, bare mit program kan holde dataen intakt.

Hvis jeg skal sammenligne det med noget bekendt, ville det nok være ID2/3 tagget i MP3 filer.

Derfor spørger jeg, er der nogen som ved hvordan man skrive sådanne data til en fil, og om det overhovedet er muligt. Jeg forestiller mig at det er på HEX eller bit nivdeau.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2004 - 19:00 #1
Lav 256 banale sætninger. Og kod en byte som en sætning.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. august 2004 - 19:05 #2
Har du noget eksempel på det, for jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal kunne gøre det i kode?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2004 - 19:10 #3
Hvis du laver 2 arrays 0..255 et af typen char med byte værdier og et andet
af typen string med sætninger.

Så må det være relativt nemt at konvertere frem og tilbage.

Men det vil se suspekt ud, men ikke lige umiddelbart til at knække.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. august 2004 - 19:15 #4
det handler nu ikke så meget om at kryptere dem, men at skrive data til filer således at deres almindelige fortolkere, fx en html fotolker, ikke tolker dem forkert.

det er derfor jeg tænker på om man kan skrive så low-level til en fil, at deres almindelige fortolkere slet ikke "ser" dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2004 - 19:21 #5
Det kan man ikke i de mest gængse fil systemer som bruges på Windows og Linux
(jeg kender fil systemer på mere eksotiske systemer hvor det er muligt).

Jeg antager at skrive noget som kommentar i HTML ikke er godt nok (og der er
ikke noget der hedder kommentar i plain text).
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. august 2004 - 19:24 #6
Det er nemlig lige præcis mit problem, og det er jo lidt noget l...

Jeg kikkede lige i plain text fil i en HEX editor og det er tydeligt at data er "direkte" og ikke kan gemmes væk... øv øv.

Vil du have nogen point for din hjælp alligvel?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2004 - 19:25 #7
jo tak
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. august 2004 - 19:26 #8
Men jeg så alligvel har fat i dig, ved du så hvordan man kan skrive sin egen filtype, hvor jeg evt. kan kombinere nogle forskellige data og så lave noget export funktion i mit program, der skriver de "rigtige" data som en fil diverse fortolkere så kan læse og forstå.
Avatar billede philox Nybegynder
31. august 2004 - 12:33 #9
Du kan måske lave en slags over-/underkodning, lidt ligesom "vandmærker" i billeder