Avatar billede joyride Nybegynder
27. august 2004 - 00:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Redning af data fra ext3 filsystem

Jeg har dummet mig!!!

Jeg ville geninstallere windows på den partition hvor den nu havde plads...
Desværre, i et enkelt øjebliks dumhed, lykkedes det mig at rode rundt i partitionerne (et område jeg aldrig har været den bedste til).
Jeg troede at jeg havde fået afsluttet uden at der var blevet ændret noget, men nu viser det sig at mit debian system mangler /home og /swap!!! Det er lidt træls eftersom jeg derpå havde ca. 14 GB værdifulde data, som jeg gerne vil have igen.

Jeg har haft kørt en e2fsck på den partition der indeholder både /swap og /home (en tidligere extended partition). jeg har også haft prøvet mke2fs -n (hvor der ikke ændres noget, men hvor man bare ser supernodes) for derefter at prøve e2fschk -b med en supernode. Intet af det har virket.

Jeg har lidt på fornemmelsen af mine data stadigvæk er intakte og at det bare er partitions tabellen der er røget sig en tur. Så nu er mit spørgsmål:

Er der nogen af jer der ved hvordan man skal gøre det eller har et program (gratis?) som I kan anbefale?
Jeg har netadgang og kan gøre det fra ssh, ligesom jeg også kan komme ind til root partitionen. Så det er kun /swap og /home der er røget sig en tur.

Jeg håber virkeligt der er nogen af jer der har en god løsning!!!
Avatar billede joyride Nybegynder
27. august 2004 - 01:15 #1
Har fundet en linux rescue cd som jeg har tænkt mig at prøve om det kan hjælpe
http://www.sysresccd.org/download.en.php
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. august 2004 - 03:20 #2
jeg ville foreslå dig ikke at prøve for mange ting. der er helt sikkert folk herinde der ved hvad du skal gøre, de skal nok komme forbi. så vent hellere til i morgen
det lyder ellers trist at miste /home :-(
Avatar billede brascoe Nybegynder
30. august 2004 - 17:05 #3
http://www.sysresccd.org/ er den rigtige løsning - kan den ikke finde dine data tror jeg du har alvorlige problemer (hvis dine data er vigtige) evt. se SpinRite http://www.grc.com/sr/spinrite.htm - Det er en købeting, så start med SystemRescue :-)

/ Brascoe
Avatar billede joyride Nybegynder
06. september 2004 - 12:10 #4
En lille opdatering:
Har haft prøvet at køre de redningsprogrammer der var på cd'en. Den fandt ganske vist nogle partitioner som jeg troede var de rigtige. Det var de så bare ikke.

Prøvede at montere disken oppe på en pc der hvor jeg læser hvor jeg under suse kørte:
gpart /dev/hdb (den blev monteret som /dev/hdb)
Det gav mig også en næsten rigtigt partitions tabel. gpart gættede på alle partitionerne som primære hvilket ikke var rigtigt eftersom alle mine linux partitioner lå som logiske partitioner under et extended drev.

Jeg lavede derefter en fuld skanning:
gpart -f /dev/hdb (tror jeg nok) hvor harddisken bliver scannet sektor for sektor. På et tidspunkt begyndte den bare at melde om læsefejl og springe sektorer over.

Så gik jeg til edb eksperten her på stedet. Han prøvede at bruge et windows program der hedder rstudio (commercielt), hvilket heller ikke gav noget positivt resultat. Han kunne ikke engang detektere at der var en harddisk slået til. Det jeg så fik den tilbage, var der konstant "læsefejl" mens maskinen bootede, hvorfor det tog lang tid at boote op.
Jeg kunne heller ikke tilgå disken med gpart mere hvorfor den herefter blev erklæret for død!

Endnu en IBM 60 GB harddisk er gået til himlen.