Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 13:59 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning mellem Access, MySQL og Oracle

Hej

Jeg er ved at lave et administrativt system til en lille virksomhed, og skal til at vælge database til det.

Systemet programmeres i Java og der skal kun være 3 brugere på samtidig.

Mængden af data, der skal gemmes i databasen er begrænset.

Jeg kender en del til Microsoft Access, men ved ikke helt om det er det rigtige valg til dette?
Hvad med Oracle eller MySQL i forhold til Access (og hinanden)?

På forhånd tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 14:01 #1
Med 3 samtidige brugere lyder Oracle som et vildt overkill. Alt for dyrt. Og
du har slet ikke brug for Oracle.

Hvis det ikke var fordi at det var Java, så ville jeg klart sige at Access
var det rigtige valg.

Men JDBC ODBC bridge sucks og MS har ikke lavet en JDBC driver til
Access.

Derfor vil jeg klart anbefale MySQL.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 14:03 #2
Jeg kan godt finde nogle links til database sammenligninger, men de vil ikke
være specielt relevante for dig.
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 14:05 #3
Jo-tak, jeg vil gerne se et par sammenligninger, det er til en skole-opgave, så det er altid rart med lidt dokumentation
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 14:08 #5
anden ting... lyder måske som et dumt spørgsmål, men hvad hvorfor sucks JDBC ODBC bridge??
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 14:13 #6
Den er så vidt jeg ved ikke threadsafe.

Funktionaliteten er per definion MIN(JDBC,ODBC).

Ved high load kan man få mærkelige fejl.

Den duer ikke til seriøs brug.

Den er helt OK til at sidde og unit teste noget kode med under udvikling.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
20. august 2004 - 14:19 #7
JDBC ODBC har ihvertfald før i tiden, haft den "feature" at man kun kunne hente felterne i et recordset i den rækkefølge de var specificeret i queryen, og ellers fik man fejl.. udover div. andre sjove problemer.

Og endelig min kæphest med at Access IKKE er en database, men en avanceret tekstfil som forstår SQL.
Access fungerer iøvrigt dårligt ved flere samtidige brugere, og specielt hvis brug over netværk!
Men ellers er Access da et dejligt værktøj til udvikling af små administrative systemer til personlig brug :-)
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 14:22 #8
hmm... det med threadsafe og det med fejl ved high load, er det ikke noget du har en side på hvor det står eller noget... sådan at jeg kan dokumentere valget?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 14:28 #10
Jeg vil tro at du kan finde 10000 links hvis du søger.

:-)
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 18:10 #11
ok.. det lyder bare fint... Takker:-)
smid et svar...
og lige et tillægsspørgsmål... kender du til en/nogle side(r) hvor man kan finde informationer (gerne på dansk) omkring access, MySQL og ORacle (ud over producenternes egne)?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 18:12 #12
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 18:17 #13
Jeg tror ikke at der er noget på dansk.

Der er meget langt mellem seriøs information.

Det bedste må være Oracle, Microsoft, MySQL hjemme sider.
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 18:34 #14
ok... jeg kunne bare forestille mig at informationerne var lidt "farvet" der :-)
Jeg har faktisk et kort tillægsspørgsmål til.... hvad er forskellige på den "almindelige" mysql-database og MaxDB by MySQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 18:36 #15
MAX navnet har været brugt til flere forskelligt ting hos MySQL. I version 3.x
var MAX versionen med InoodDB tabel support.

Den MAX DB som er tilgængelig hos MySQL er en helt anden database nemlig
den som tidligere hed SAP DB.
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 18:43 #16
ok... tak :-)
Avatar billede banielsen Nybegynder
20. august 2004 - 21:17 #17
Arne_v forresten... har du en hjemmeside (dokumentation, jeg kan henvise til) omkring at man kan få fejl ved high load i Access??
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 21:20 #18
Det er ikke Access der er problemet. Men driverne.

Check de 3 links jeg allerede har givet. Eller søg med google.

Jeg har visse personlige erfaringer med nogel database performance test
lavet med JDBC hvor JDBC ODBCbridgen simpelthen gav fejl (fejl som ikke
burde være der).