Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
27. februar 2001 - 14:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mangler et program

Jeg mangler et program der kan tage alle filnavnene på en cd, og skrive dem ind i et dokument (så man ikke behøver selv at gøre det). Det ville være godt hvis programmet også kunne skrive hvor meget de forskellige filer på cd\'en fylder. (jeg skal bruge dette program, da jeg er igang med at lave en database, og det vil være et stort arbejde selv at skulle skrive ned hvad der er på alle mine cd\'er.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 14:58 #1
Du kunne evt. bruge følgende i en bat fil.

dir x:\\*.* /S /ONG /B > x:\\tekst.txt
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. februar 2001 - 14:59 #2
Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
27. februar 2001 - 15:14 #3
makse kunne du ikke lige uddybe dit svar (oprettelse af bat filen og så videre)
Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
27. februar 2001 - 15:16 #4
hoejrup, det program du har anvist, ar kun til at lave database til musikfiler, men jeg har også programmer og spil, som skal lagres i en access database.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 15:18 #5
Start notepad.

Skriv den linie ind, hvor x er dít CD-Drev, og gem filen som f.eks. list.bat

Filstørelsen kommer ikke med dog, men jeg skal lige se om jeg kan få den til det.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 15:23 #6
Hvis du fjerner /B får du størelsen med. Men listen bliver lidt mere uoverskuelig.
Avatar billede makse Nybegynder
27. februar 2001 - 15:56 #7
Kan du få det til at virke?
Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
28. februar 2001 - 07:42 #8
hej makse

Det er jo genialt! (det er det der plejer at stå i dos)
Hvordan har du lært at programmere sådan og hvad betyder de forskellige udtryk du har brugt i linien...Kunne du eventuelt anvise en bog hvori programmeringsudtrykkene man kan bruge står?

svar lige på dette spørgsmål, og så får du dine velfortjente point.
Avatar billede makse Nybegynder
28. februar 2001 - 10:00 #9
I første omgang kan du starte med en \'Dir /?\' Så får du en oversigt over hvilke parameter man kan smide på en Dir kommando, og hvad de betyder.

En bog, hmm. Biblioteket ville nok være et godt sted at starte. De har mange gode bøger om emnet.

Og jeg vil nu ikke ligefrem kalde det programering, bare et kendskab til DOS universet. Jeg har arbejdet med PC siden dengang man brugte basic og CP/M styresystem.
Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
28. februar 2001 - 11:57 #10
Hej makse, du skriver dette:

\"I første omgang kan du starte med en \'Dir /?\' Så får du en oversigt over hvilke parameter man kan smide på en Dir kommando, og hvad de betyder\"

når jeg skriver \"dir /?\" i notepad får jeg ingen oversigt over anvendelige parameter, så hvor skriver du \"dir /?\"?

Hvis du ikke vil kalde emnet programmering, hvad vil du så kalde det? (nyttigt at vide når jeg skal låne bøger om emnet på biblioteket).
Avatar billede makse Nybegynder
28. februar 2001 - 15:39 #11
Dir f.eks. er en DOS kommando. Så kommandoen skal skrives i DOS eller i  et DOS vindue. I Windows kan du få et Dos vindue frem, ved at vælge Start - Programmer - MS-DOS-Prompt. Her kan du så skrive Dir /?.

Hvis det er DOS du vil vide mere om, så er det operativsystemer du skal kigge under. Ellers så kan man vist få de der hæfter til både DOS og Avanceret DOS.

Der findes mange andre gode hæfter, til forskellige programeringssprog.
Avatar billede abukadnezzar Nybegynder
28. februar 2001 - 17:11 #12
Tak for tippene makse...

Her får du dine velfortjente points : -)
Avatar billede makse Nybegynder
28. februar 2001 - 17:28 #13
Takker. :)