Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:04 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

.Net framework

Hej,

Jeg har lavet en application i Visuel Studies 2003. Denne application sidder jeg og er ved at få til at køre på på en Windows 2000 maskine. Jeg har hentet prøvet med det .Net framework 1.0 og 2.0 beta. Og intet synes at virke. Godt nok kan jeg starte applicationen, men når jeg forsøge at åbne og indlæse et Excelark i et listview kaster den en exception om applicationen bryder ned???

Nogle der kan hjælpe mig - og give mig et godt råd?
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
17. august 2004 - 13:06 #1
Hvilken exception får du?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:06 #2
VS 2003 er .NET 1.1 så det første du skal gøre er nok at installere den version !
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:07 #3
Næste spørgsmål er om maskinen har installeret de .NET Office komponenter
du bruger ?
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:10 #4
det bedste ville være at se hvilken exception den kaster + dens message
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:13 #5
prøv rundt om den kommando der åbner exceldokumentet at lave en
try
{
//åben dokument
}
catch(Exception ex)
{
MessageBox.Show(this, ex.Message);
}
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:21 #6
ystem.Runtime.InteropServices.COMException (0x80028018): Old format or invalid type library.
  at Excel.Workbooks.Open(String Filename, Object UpdateLinks, Object ReadOnly, Object Format, Object Password, Object WriteResPassword, Object IgnoreReadOnlyRecommended, Object Origin, Object Delimiter, Object Editable, Object Notify, Object Converter, Object AddToMru, Object Local, Object CorruptLoad)
  at CVR_Opslag.Form1.open_Click(Object sender, EventArgs e)
  at System.Windows.Forms.MenuItem.OnClick(EventArgs e)
  at System.Windows.Forms.MenuItemData.Execute()
  at System.Windows.Forms.Command.Invoke()
  at System.Windows.Forms.Command.DispatchID(Int32 id)
  at System.Windows.Forms.Control.WmCommand(Message& m)
  at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.ScrollableControl.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.ContainerControl.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.Form.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
  at System.Windows.Forms.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
  at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:22 #7
De har installeret office 2003 - den samme som jeg har siddet og testet på. Så jeg tror ikke problemet ligger der.
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:26 #8
Ja det ser nu ud som om at fejlen ligger i interaktionen med office komnponenterne.
1: Det er en COM exception
2: Old format or invalid type library. at Excel.Workbooks.Open(..... tyder på at der ikke er tale om samme version på server og udviklermaskine
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:29 #9
Er det også din mening Arne _v? Det betyder vel at jeg må tilbage til udvikling og åbne excel-filen på en anden måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:33 #10
Jep,

Der er et eller andet version mismatch.
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:36 #11
Det sjove er faktisk at når jeg starter applicationen så laver jeg et objekt at "Excel" og starter excel. Det går også fint nok - men så snart jeg vil indlæse excel-filen i Excel så går det galt - som den exception også beskriver. Hvordan skal jeg åbne Excel-filen istedet for?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:38 #12
Har du checket versionen af de der PIA ?
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:39 #13
PIA?
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:40 #14
hvis serveren har en anden version af office DLL'er så er objecter og metoder jo nok tilstede, men metodesignaturen kan jo ændre sig. så kan du sikkert få den fejl som beskrevet.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:41 #15
PIA = Primary Interop Assemblies
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:42 #17
Okay - jeg er staidgvæk ikke med. Hvilken server snakket du om?
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:44 #18
Hmm - det prøver jeg i hvert fald lige først:-)
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:46 #19
Så får jeg en masse dll-filer. Hvor skal jeg ligge dem? Eller er det nogle jeg skal bruge mens jeg udvikler?
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:48 #20
det er dem du skal lave referencer til fra VS under udvikling
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:49 #21
server... = du sagde "De" har den samme office version. gik ud fra den måske skulle ligge på en server.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:50 #22
Nu er jeg COM ignorant. Så tag følgende med et stort forbehold.

Så vidt jeg ved er de DLL'er COM moduler og skal derfor registrees i
registry.

Og umiddelbat vil jeg tro at du har de nyeste på din udviklings box og at det derfor
er deployment box der skal opdateres.
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:50 #23
I applicationen bruger jeg en dll-fil som hedder Interop.Excel.dll. Den har jeg prøvet at skifte ud med den dll fil som er med i den pakke jeg lige har hentet - men det fungere slet ikke. Nu kan jeg ikke engang starte Excel. Måske skal jeg have en ældre version af PIA?
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:51 #24
De bruger Microsoft Office 2003 - hjælper det noget?
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 13:54 #25
hvis du har slttet din egen version af Interop.Excel.dll og erstattet den med den du har downloadet skal den vel registreres før du kan bruge den. ligesom Arne skriver....
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 13:56 #26
registreres hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 13:57 #27
Jeg mener at der ligge en lille beskrivelse i det dir du har udpakket (det med
de mange DLL)
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 14:10 #28
Jeg tror faktisk at det er windows NT de kører. Går det nogen forskel? I hvert fald hedder stien c:\winnt.
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 14:12 #29
men hvis jeg skriver ver i cmd skriver den Microsoft windows 2000(version 5.00.2195)
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
17. august 2004 - 14:14 #30
Det er windows 2000 de kører, det er fordi at windows 2000's default installations sti er winnt
Avatar billede krukken Juniormester
17. august 2004 - 15:50 #31
Hvis man vil være sikker på at det Excel altid kan åbnes og indlæses i Excel hvordan skal man så gøre?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. august 2004 - 19:11 #32
I do not know
Avatar billede finger Nybegynder
17. august 2004 - 20:01 #33
blank...
Man kan jo aldrig være sikker på at enbruger overhovedet har indstalleret excel... endsige har den rigtige version.
Prøv at google lidt. der er garenteret nogen der har haft samme problem.
Avatar billede hagbardph3 Nybegynder
18. august 2004 - 08:13 #34
Din fejlmeddelelse minder meget om en jeg ramte ind i på et tidspunkt. Det viste sig at være pga. Culture info lavede ravage i det hele. løste prob. med følgende 2 linier kode.

System.Globalization.CultureInfo ci = new System.Globalization.CultureInfo("en-US");
System.Threading.Thread.CurrentThread.CurrentCulture = ci;
Avatar billede krukken Juniormester
18. august 2004 - 09:42 #35
Øhhh - sorry. Jeg er ikke helt med. Men har det ikke noget at gøre med threads? Jeg har kun en tråd i mit program. Ellers hvad løser de to linier af problemer og hvor skla de indsættes?
Avatar billede hagbardph3 Nybegynder
20. august 2004 - 12:49 #36
De to linier skal indsættes før din egen kode. Linierne sætter dit program til at opføre sig som om det er en-US (engelsk) version, jeg kan ikke huske hvorfor det var at man skulle gøre sådan, men som jeg også skriver så "minder" din fejlmeddelse om en jeg har fat. Dette er nødvendigvis ikke løsningen, men et forsøg værd!
Avatar billede krukken Juniormester
20. august 2004 - 18:31 #37
Har det noget med Excel at gøre?
Avatar billede krukken Juniormester
11. oktober 2004 - 15:50 #38
ikke noget svar jeg kunne bruge
Avatar billede krukken Juniormester
11. oktober 2004 - 15:50 #39
svar
Avatar billede krukken Juniormester
11. oktober 2004 - 15:50 #40
svar