Avatar billede ly Nybegynder
17. august 2004 - 10:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Makro til at åbne fil

Hejsa

Jeg har brug for at lave en makro der kan åbne en excel-fil, altså sådan, at man trykker på en makro-knap og så åbnes en excel-fil.

Det er simpelt nok. Men hvad nu hvis den fil man skal åbne IKKE hver gang hedder det samme? Hvis man f.eks. den ene uge skal åbne en fil der hedder "uge12.xls" og den næste uge en fil der hedder "uge13.xls"?

Kan man på nogen måde lave makroen så den trækker på en celle hvor man f.eks. skriver hvad den fil der skal åbnes hedder i den situation hvor man skal bruge makroen?

/ly
Avatar billede x-lars Novice
17. august 2004 - 11:01 #1
Denne makro åbner en dialogboks, hvor du kan indtaste det ønskede filnavn. Som standard vil den foreslå Budget, men dette vil være fremhævet og slettes, hvis du begynder at skrive et andet navn. Du må selv lige tilrette stien.

Sub Åbn_fil
  filnavn = InputBox("Indtast filens navn:", "Filnavn", "Budget")
  VUPTI = "C:\regneark\" & filnavn & ".xls"
  Workbooks.Open Filename:=VUPTI
End Sub
Avatar billede ly Nybegynder
17. august 2004 - 11:48 #2
Hvad så hvis filen ligger i en mappe, der også skifter navn? Altså hvis stien på filen f.eks. variere således:

C:\regneark\200412\
C.\regneark\200413\
C.\regneark\200414\

Kan man flette det ind i makroen også ??
Avatar billede x-lars Novice
17. august 2004 - 12:05 #3
Sub Åbn_fil
  måned = Inputbox("Indtast måned på formen ÅÅÅÅMM"; "Måned"; "200412")
  filnavn = InputBox("Indtast filens navn:", "Filnavn", "Budget")
  VUPTI = "C:\regneark\"& måned & "\" & filnavn & ".xls"
  Workbooks.Open Filename:=VUPTI
End Sub