Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
16. august 2004 - 09:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

.NET DataRowCollection/Dataset ud fra Firebird-database

Er der nogen som ved hvordan jeg får et DataRowCollection/Dataset ud af en firebird-database, som man bl.a. kan med en ODBC-forbindelse?

OdbcDataAdapter da = new OdbcDataAdapter(sql.ToString(), con);
DataSet ds = new DataSet("Test");
da.Fill(ds, "Test");
DataRowCollection dra = ds.Tables["Test"].Rows;
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 09:48 #1
Hvorfor ikke lave en ODBC forbindelse til din Firebird database ?  :-)
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
16. august 2004 - 09:50 #2
Det lyder da som en god idé, men hvordan gøres det, og vil det ikke tage noget af performance?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 09:51 #3
Lidt søgning viser at Firebird ikke kun ehar ODBC men også en native .NET provider,
som jeg formoder også kan gøre det (bare med et andet prefix end 'Odbc').
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 09:52 #4
Du installerer Firebird ODBC og forbinder med connection string ligeosm med
alle mulige andre ODBC.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 09:53 #6
Der er lidt overhead i ODBC, men prøv ad.
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
16. august 2004 - 09:56 #7
Jeg har hentet .NET provideren og skaber forbindelsen således:

IDbConnection dbcon = new FbConnection(connectionString);
dbcon.Open();

Jeg ville gerne undgå det native hvis det kan lade sig gøre
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 10:16 #8
Er der så ikke en FbDataAdapter klasse som du kan bruge til at Fill'e dit
DataSet med ?
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
16. august 2004 - 10:25 #9
Det var der sgu, og det virker fint. Lige et sidste spørgsmål så får du dine point.

Jeg får en fejl når jeg prøver at slette i basen, og jeg har læst mig til at det er noget med nogle rettigheder, hvilken kommando kan bruges til at give disse rettigheder?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 10:36 #10
Så godt kender jeg ikke Firebird men der er en standard SQL kommando GRANT
til at tildele rettrigheder så monstro ikke ...
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 10:36 #11
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
16. august 2004 - 10:46 #12
Noget a la:

GRANT DELETE ON tabel TO brugernavn;