Avatar billede jydepower Nybegynder
13. august 2004 - 02:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

div's skal gøres afhængige af hinanden.

Hejsa jeg har fået sar min sdie fint op i css med div's men har et problem.

Jeg har 3 divs 1:header 2:content 3:footer.
De kommer i rækkefølge 1 til 3 fra top til tå.
Mit problem er så, at hvis indholdet af f.eks. content div'et, bliver mere end selve størelsen på det, strækker den sig, og overlapper footer div'et. Jeg skal have en dims til af fortælle footer div'et, at det skal hoppe med resten hvis nødvendigt.
Jeg har sat det hele op med absolute, er det det som er problemet? Ellers hvad skal jeg gøre?
Avatar billede roenving Novice
13. august 2004 - 02:17 #1
Tjah, det vil kræve, at du onload laver en beregning vha. javascript, lettere irriterende men ikke svært ...

-- i dagtimerne !-)
Avatar billede roenving Novice
13. august 2004 - 02:20 #2
Ville det forøvrigt ikke også være bedre, at du satte de 3 divs ind relativt ovenpå hinanden:

<div id="container">
  <div id="header">Noget</div>
  <div id="content">Noget</div>
  <div id="footer">Noget</div>
</div>

Gav dem position:relative; allesammen, og kun positionerede containeren alvorligt ?-)

-- for så vil content altid komme under header og footer altid under content !-)
Avatar billede jydepower Nybegynder
13. august 2004 - 08:14 #3
Tak roenving det var relative jeg skulle have fat i, du skal nok få points jeg vil lige forlænge mit spm lidt først. Kan du fortælle mig hvis jeg nu har 4 div: header content1 content2 og footer. Content div'sne skal være ved siden af hinanden dvs. venstre til højre. Jeg bliver vel nød til at sætte begge de contents til relive pga. footeren ik? dog resultere det i at contents div'ne pgså kommer under hinanden, istedet for ved siden af hinanden.
Hvordan funker relative egentlig?
Absolute beregnes helt oppe fra venstre hjørne ik?
Avatar billede jydepower Nybegynder
13. august 2004 - 08:21 #4
Hej igen jeg har lavet et kanon flot layout, af hvordan det egentlig skal se ud.
Ser sådan her ud, hvis du vil have flere points for at løse det, så sig til.
http://www.jydepower.dk/div.gif
Avatar billede soccerdad Nybegynder
13. august 2004 - 10:20 #5
Hvis du kan leve med at bruge tabeller vil det måske kunne gøre dit arbejde lidt lettere. Fx.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>
<head>
<title>Test dokument</title>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
</head>
<body>
  <table cellpadding="0" cellspacing="0" border="0" style="width: 640px;">
    <tr>
      <td colspan="3" style="background-color: black; color: white;">Sort Boks</td>
    </tr>
    <tr>
      <td rowspan="2" style="width: 100px; background-color: red;">Rød Boks</td>
      <td rowspan="2" style="width: 300px; background-color: green;">Grøn Boks</td>
      <td style="width: 240px; height: 220px; background-color: blue;">Blå Boks</td>
    </tr>
    <tr>
      <td style="width: 240px; background-color: yellow;">Gul Boks<br>Linie<br>Linie<br>Linie<br>Linie<br>Linie<br></td>
    </tr>
    <tr>
      <td colspan="3" style="background-color: pink;">Lyserød Boks</td>
    </tr>
  </table>
</body>
Avatar billede jydepower Nybegynder
13. august 2004 - 10:52 #6
Jeg har styr på tabellerne, men vil gerne prøve at lave grung-layoutet i css, da jeg skal lære det, og der skal kunne tilknyttes flere .css filer til hurtight layout skift.
Avatar billede soccerdad Nybegynder
13. august 2004 - 10:59 #7
Fair nok. Det er da en god grund. :-)

Personligt har jeg gode erfaringer med at lave grund-layout vha. en tabel og så resten med CSS, men jeg kan sagtens følge din tankegang.
Avatar billede jydepower Nybegynder
13. august 2004 - 11:08 #8
De forskellige dov blokke som jeg har lavet på min flotte dummy, skal bruges til et udskåret bg billede. Jeg vil derefter bruge tables, til at styre dataen normalt.
  Har selv haft svært ved at bliver overbevist, om at skulle bruge css til layout.
Men den seneste side jeg har lavet, består af 9 ens sider bare med forskeligt grafik. Da en ting skulle ændres skulle det gøre på alle siderne, og jeg blev træt af at lede rundt i al min layout kode.
Avatar billede roenving Novice
13. august 2004 - 12:06 #9
<div id="container">
  <div id="header">Noget</div>
  <div id="content2">Noget</div>
  <div id="content1">Noget</div>
  <div id="footer">Noget</div>
</div>

Så skal du float:right; på content2, og evt. float:left; på content1 ...

Hvis du har faste bredder på de to content-divs er det ligegyldigt hvilken rækkefølge og hvilken af dem, som får en float, men har kun en af dem en bredde, skal den floates og først !-)
Avatar billede jydepower Nybegynder
13. august 2004 - 12:18 #10
takker lav et svar til points
Avatar billede roenving Novice
13. august 2004 - 12:42 #11
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
13. august 2004 - 12:45 #12
-- og tak for point ;~}