Avatar billede martin_andersen Nybegynder
11. august 2004 - 14:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

TADOQuery og unicode

Jeg forsøger i øjeblikket at hente data ud af en oracle database som kører unicode. Jeg benytter følgene kode til at hente en tekst ud:

...
ADOQuery1.FieldByName('name').AsString;
...

Problem:
Specielle tegn bliver ikke konverteret korrekt, således at f.eks nogle norske navne ikke vises korrekt i applikationen.

Hvordan kan man sikre sig at tekstene bliver konverteret korrekt? Jeg har forsøgt at benytte "asVariant", men uden held.
Avatar billede hrc Mester
11. august 2004 - 15:23 #1
Måske kan denne bruges? ConvertToAnsi(fCodepage,aStrings)
Avatar billede hrc Mester
11. august 2004 - 15:26 #2
Undskyld - det var min egen rutine. Her kommer koden:

procedure TStandat.ConvertToAnsi(aCodepage : string; aStrings: TStrings);
var
  p, lgd : integer;
  p_in : pAnsiChar;
  p_out : pWideChar;
  st_out : WideString;
begin
  p := pos(CodePagePrefix,aCodepage);
  if p > 0 then
    System.Delete(aCodepage,1,length(CodePagePrefix)+1);

  p_in := pAnsiChar(aStrings.Text);
  Lgd := MultiByteToWideChar(StrToInt(aCodePage),MB_PRECOMPOSED,p_in,-1,nil,0);
  SetLength(st_out,lgd - 1);
  p_out := pWideChar(st_out);
  MultiByteToWideChar(StrToInt(aCodePage),MB_PRECOMPOSED,p_in,-1,p_out,lgd - 1);
  aStrings.Text := string(p_out);
end;

Det var MultiByteToWideChar der måske havde interesse.
Avatar billede martin_andersen Nybegynder
11. august 2004 - 15:37 #3
Det ser ud til at være et skridt i den rigtige retning...

Hvad skal jeg angive i "aCodepage" param?
Er teksten ikke allerede konverteret hvis man benytter "asString"?
Avatar billede hrc Mester
11. august 2004 - 21:45 #4
I aCodepage skrives 850, 865 eller lignende. Bemærk detaljen med at kalde funktionen med en output-størrelse på nil returnerer længden på det der skal allokeres bagefter.

Der er en lang og interessant (!) beskrivelse på MSDN.

Efter lidt graven i VCL'et ser det ikke ud til at der foretages nogen konvertering der. Data kopieres råt og ukonverteret.
Avatar billede martin_andersen Nybegynder
13. august 2004 - 12:02 #5
Tak for hjælpen... Jeg er kommet på rette spor:)