Avatar billede jonfogh Nybegynder
09. august 2004 - 16:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Unik system ID

Findes der i Java en nem måde at få en unik system ID på? Altså en ID som kan bruges til at afgøre om man kører på samme system/computer som sidst?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2004 - 18:04 #1
Nej.

Det er svært at definere hvad samme system er. Samme IP adresse ? Samme
computer navn ? Samme net kort ? Samme hard disk ? Samme CPU ?

Det er svært at få de oplysninger fra Java. Bortset fra IP adresse (og muligvis
computer navn), så vil det kræve brug af JNI og dermed platform specifik kode.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2004 - 18:05 #2
Her er noget information om "problemet / opgaven":

En artikel om hvordan man implementerer en UUID-algoritme: http://www.opengroup.org/onlinepubs/9629399/apdxa.htm

Hvis du ikke kræver en cross-platform løsning kunne man evt. vha. Runtime.getRuntime().exec(".....") enten kører ipconfig-kommandoen eller getmac-kommandoen (win xp-specifik) og så parse det output der kommer, for at få en mac-adresse. Det er ikke 100% sikkert at det er et unikt ID du får ud af det, men det er en mulig løsning?
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2004 - 18:05 #3
hov, jeg var for langsom...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2004 - 18:09 #4
Vi har ihvertfald læst spørgsmålet forskelligt.

En UUID er noget som giver noget forskelligt hver gang det bliver
genereret.

Et system ID skal ganske vist være forskelligt fra maskine til maskine, men
det skal være det samme hver gang på samme maskine.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2004 - 18:14 #5
oooops, sorry :-|

OK, så er det afgjort NU tager jeg et bad... For, nu stanken kan få mig til at læse spørgsmål forkert, så er det altså på tide at udbedre situationen.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2004 - 18:15 #6
nu = når

se jeg laver endda også tastefejle *s*
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2004 - 20:24 #8
Problemet er meget ældre end Java.

Mange har ønsket at bruge den slags i licens check.

Og alle system administratorer skyer den slags licens check som pesten.

Fordi det giver store problemer når man skifter et eller andet.

For næsten 20 år siden brugte vi et stykke software som checkede CPU id
(det kunne man få på det pågældende system). Desværre indgik firmware
revision i low bits i den CPU id. Gæt hvad der skete når man opdaterede
firmware.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2004 - 20:28 #9
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 11:40 #10
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 11:41 #11
Og et svar såfremt mine "lad være" betragtninger har været nyttige
Avatar billede jonfogh Nybegynder
22. august 2004 - 21:11 #12
De har da helt sikkert været nyttige, også selvom jeg endnu ikke har bestemt mig for en løsning
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2004 - 11:48 #13
Fundet ud af noget ?