Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. august 2004 - 15:22 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

61-årige bedstemor søger script til udtræk af DB

Jeg har brug for at hente data fra en meget stor xml database (10,2 mb) http://setiweb.ssl.berkeley.edu/sah/stats/user_id.gz og har set andre bruge php-scripts til det brug.

Jeg har ingen server, blot webhotel, der understøtter asp, php osv. (ikke xlts tror jeg), men vil hente data den ene gang i døgnet, de bliver opdateret.

Jeg vil gerne kunne sortere ovennævnte data i faldende total_credit og expavg_credit og derefter finde medlemmernes rang. De har alle entydigt id, ligesom vores hold har et teamid (30541).

Jeg selv er på det trin udi php-viden, at jeg kan lave den åbenbart obligatoriske begynderfil 'Hello world!:-)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. august 2004 - 15:46 #1
Et eksempel på det, jeg kunne tænke mig - bare i en stor 'brugeruvenlig' - kan ses hos SETI Netherland http://www.seti-nl.org/boincstats/userstats.php - desværre er den ret fuld af fejl.
Avatar billede fojensen Nybegynder
03. august 2004 - 15:52 #2
Jeg kan godt li' din måde at spille hjælpeløs på - '61-årig bedstemor'...

Hvis du er på det trin i php-viden, at du kun kan lave den obligatoriske begynderfil, så tror jeg opgaven er for stor for dig...

Læs evt. videre, og hent mere viden om php og databaser på www.webcafe.dk - et godt sted at søge den grundlæggende viden...
Avatar billede sorenbs Nybegynder
03. august 2004 - 17:46 #3
Det må der da være nogen der kan løse :)
Du kan eventuelt prøve at spørge i xml forummet.
Avatar billede sorenbs Nybegynder
03. august 2004 - 17:51 #4
Du kan også prøve at sende en e-mail til dem, og spørge om du må få deres kode.
det kan du gøre fra denne adresse, mon ikke de forstår lidt engelsk :)
http://www.seti-nl.org/email.php
Avatar billede swaxi Nybegynder
03. august 2004 - 17:55 #5
du kan bruge xsl til at omforme et xml dokument til noget andet (html)

så det er xsl du skal lære. ikke php.
http://www.w3schools.com/xsl/

til at få dig i gang :
opret en tekstfil [seti.xsl] med følgende indhold :
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<xsl:stylesheet version="1.0"
xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:template match="/">
<html>
<body>
    <table border="1">
    <tr bgcolor="#9acd32">
        <th align="left">id</th>
        <th align="left">name</th>
        <th align="left">country</th>
        <th align="left">create_time</th>
        <th align="left">total_credit</th>
        <th align="left">expavg_credit</th>
        <th align="left">expavg_time</th>
        <th align="left">cpid</th>
        <th align="left">url</th>
        <th align="left">teamid</th>
    </tr>
    <xsl:for-each select="users/user">
    <tr>
        <td><xsl:value-of select="id"/></td>
        <td><xsl:value-of select="name"/></td>
        <td><xsl:value-of select="country"/></td>
        <td><xsl:value-of select="create_time"/></td>
        <td><xsl:value-of select="total_credit"/></td>
        <td><xsl:value-of select="expavg_credit"/></td>
        <td><xsl:value-of select="expavg_time"/></td>
        <td><xsl:value-of select="cpid"/></td>
        <td>
            <a>
            <xsl:attribute name="href">
            <xsl:text>http://</xsl:text>
            <xsl:value-of select="url" />
            </xsl:attribute>
            <xsl:attribute name="target">
            <xsl:text>_blank</xsl:text>
            </xsl:attribute>
            url
            </a>
        </td>
        <td><xsl:value-of select="teamid"/></td>
    </tr>
    </xsl:for-each>
    </table>
</body>
</html>
</xsl:template>
</xsl:stylesheet>

opret en anden tekstfil [seti.html] med følgende indhold :
<html>
<body>
<script type="text/javascript">
// Load XML
var xml = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
xml.async = false
xml.load("http://setiweb.ssl.berkeley.edu/sah/stats/user_id.gz")

// Load XSL
var xsl = new ActiveXObject("Microsoft.XMLDOM")
xsl.async = false
xsl.load("seti.xsl")

// Transform
document.write(xml.transformNode(xsl))</script>
</body>
</html>

læg dem i samme bibliotek, og åben html-filen. (virker kun i internet explorer)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. august 2004 - 18:02 #6
sorenbs>> problemet er, at jeg ikke er interesseret i deres kode. Deres tabel er fuld af fejl, som jeg alene kan se ud fra resultaterne for 'mine' medlemmer. Jeg kan jo åbne nævnte database med ultraedit, og se fejlene.

Det er da et php-script, der skal bruges, ik'?

fjoensen>> jeg har været på nævnte webcafe, og det så noget uoverskueligt ud. Men jeg er ikke hjælpeløs, blot fordi jeg er 61-årig bedstemor, men jeg troede, at det ville være en *forholdsvis* nem engangsopgave med et script. Min higen efter at lære php kan ligge på et meget lille sted, mens jeg omvendt brugte kræfter og tre måneder på at lære html, fordi jeg skulle bruge det dagligt.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. august 2004 - 18:09 #7
swaxi>>Jeg har egentlig ikke så meget brug for, at det bliver omformet til html, da jeg blot skal bruge listen til at sætte rangen for hvert enkelt medlem ind i mit regneark, der tilsidst bliver til http://setiboinc.dk/sah_tabel.html

Jeg prøver lige dit script, og tak skal du have. Det er ikke godt at være så uvidende, at man ikke engang kan placere et spørgsmål i den rigtige kategori :-(
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
03. august 2004 - 18:22 #8
swaxi>> Jeg får fejl: 'adgang nægtet' med dit script og den lille html-side. Ligger på http://setiboinc.dk/test/seti.html og seti.xls ligger i samme folder.
Avatar billede swaxi Nybegynder
03. august 2004 - 19:08 #9
kirsten_sol> kør det lokalt - ikke fra webserver
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
04. august 2004 - 09:13 #10
swaxi>> Også lokalt får jeg fejl på siden (meddelelse på statuslinje), og den har derfor intet indhold.
Avatar billede sorenbs Nybegynder
04. august 2004 - 19:57 #11
Hvorfor vil du have det lagt ind i dit rejneark først, og så derefter lave det om til html??? :0
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
04. august 2004 - 21:33 #12
sorenbs>>Fordi det kun er et enkelt punkt i en stor tabel, som jeg kører i Word for at få det udseende jeg ønsker. http://setiboinc.dk/sah_tabel.html
Avatar billede sorenbs Nybegynder
05. august 2004 - 14:43 #13
Ah...
Lidt omstændigt, men nu er jeg med :)

swaxi>> har du et forslag på problemet?
Avatar billede swaxi Nybegynder
05. august 2004 - 16:53 #14
tjah ... det virker hos mig. det er nok et spørgsmål om hvordan din internet explorer er konfigureret.
altså : læg begge filer lokalt, i samme dir (eks. på skrivebordet). kør html-filen (dobbeltklik).
hvis den stadig siger adgang nægtet, så prøv at gå ind i menuen Funktioner > Internetindstillinger og vælg fanebladet Sikkerhed. Tryk på Lokalt intranet. Vælg et lavere sikkerhedsniveau.
Alternativt kan du prøve at omdøbe seti.html til seti.hta og køre den (dobbeltklik)
Avatar billede sorenbs Nybegynder
08. august 2004 - 19:42 #15
Hvad så 61-årige bedstemor :)
Virker det?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. august 2004 - 09:45 #16
Ikke, sidst jeg prøvede. Jeg har haft lidt travlt med at omlægge stats til mit eget vidensniveau og holde medlemmer af holdet (og mig selv) glade, mens stats fra SETI@home2's side for tiden blot bliver opdateret for syns skyld (de fleste af os får bare et nyt tidsstempel, mens SAH2 venter på SnapAppliance 18000).

Jeg prøver igen efter dine anvisninger.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. august 2004 - 09:49 #17
Har du tænkt over, at jeg ikke selv har en server, og at jeg ikke har php støtte lokalt? Min webhotel-udbyder understøtter derimod php.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. august 2004 - 10:32 #18
Well, jeg har lige sendt en kommentar, der fortæller at scriptet stadig ikke virker, og at jeg med sikkerhedsniveau sat til det laveste og seti.html omdøbt til seti.hta får fejlmeddelelse om, at stylesheetet ikke indeholder noget dokument eller at det ikke er et velformet xml-script.

Jeg ved ikke, hvor den kommentar blev af. er dervrøvl på Eksperten.dk?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
06. januar 2010 - 15:53 #19
Jeg lukker spm., der nu er 6½ år gammelt.