Avatar billede bytebits Nybegynder
30. juli 2004 - 16:04 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Redigererering af .DLL fil

Hej

Jeg har forsøgsvist prøvet at lave lidt oversættelse til et engelsksproget program.
Lidt af omveje har jeg fundet ud af at den engelske "sprogpakke" ligger i en .DLL fil.
Det kunne være sjovt hvis jeg kunne skifte den engelske tekst ud med min danske tekst.

Er der nogle som kan give nogle anvisninger på hvorledes jeg kan åbne og redigere .DLL filen?

På forhånd tak.
Avatar billede bytebits Nybegynder
30. juli 2004 - 16:08 #1
Jeg mente selvflg. "Redigering af .DLL fil.
Beklager overskriften
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2004 - 16:08 #2
Er det en .NET assembly DLL eller en Win32 native DLL eller ... ?

Og har du overvejet de juriske aspekter ?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2004 - 16:08 #3
juridiske
Avatar billede bytebits Nybegynder
30. juli 2004 - 16:25 #4
Hej Arne.

Jeg ved det virkeligt ikke. Jeg har fundet hvor DLL filen er placeret - hvordan finder jeg ud om det er NET assembly DLL eller en Win32 native DLL ??

"Og har du overvejet de juriske aspekter ?"

Det er blot mit eget lille private forsøg, men måske det kunne blive til mere engang i fremtiden - og så ville juraen selvfølgeligt blive aktuelt.
Jeg kender intet til programmering så jeg vil sætte pris på råd og vejledning om hvorledes jeg kan redigere denne .DLL fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2004 - 17:12 #5
Programmet der bruger DLL'en - er det et programet skrevet i et .NET
sprog eller er det skrevet i VC++ eller VB6 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2004 - 17:14 #6
Det kan meget vel tænkes at det ikke er muligt at gøre det du vil.

DLL filer er ikke tiltænkt at blive rettet i.

Måske er der alligevel nogen muligheder.

Men det afhænger af flere ting.
Avatar billede bytebits Nybegynder
30. juli 2004 - 17:20 #7
Hej Arne.
Jeg skrev faktisk til firmaet om mit lille forsøg og de er fuldt orinterede om hvad jeg forsøger på.
Det var faktisk dem som foreslog at jeg redigerede DLL filen.
Jeg ville selvflg. ikke virke FOR dum, så jeg takkede blot for informationen.

Men jeg indrømmer at jeg ikke har nogen anelse om hvorledes det gøres. Jeg formoder jeg skal ud og investere i Visual Studio.
Jeg er ret sikker på at programmet er skrevet i VC++
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2004 - 17:22 #8
OK

Så vil jeg tro at du relativt nemt kan rette i DLL'en med en hex editor så længe
de nye tekster er lige så lange som de gamle tekster.

Men at det vil være meget vanskeligt at ændren længden på teksterne.
Avatar billede powernodes Nybegynder
30. juli 2004 - 17:24 #9
...og lykkedes det dig at decompile en dll, tvivler jeg på at du ser andet end assembler kode - ikke c++ etc.
Avatar billede bytebits Nybegynder
30. juli 2004 - 18:00 #10
Arne - du har reddet min dag.
Jeg prøvede at åbne filen med en disassembler og BINGO - al teksten i .DLL er synlig.
Nu skal jeg blot udskifte de engelske tekster med danske og så gemme den som en ny dansk .DLL ved hjælp af Visual Studio - tror jeg :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2004 - 18:04 #11
Hvis du bruger disassembler skal du gemme en .asm fil og assemble den.

Hvis du bruger en hex (eller binær) editor kan du bare gemme som .dll igen.

Og som sagt med sidstenævnte for du problemer med at ændre længden på strenge.

Med førstnævnte bør du kunne ændre alt.
Avatar billede bytebits Nybegynder
30. juli 2004 - 18:10 #12
Arne - gi' mig lige et døgns tid til at lege lidt med alt det her - det er HELT nyt for mig og jeg er rimeligt "oppe at flyve" lige nu.
Tak for din hjælp og inspiration.
Avatar billede bytebits Nybegynder
01. august 2004 - 01:01 #13
Arne - ka' du ikke lige lave et svar, så er det 200 points til afhentning.
Jeg starter en ny tråd om hvorledes en .dll fil skal laves i Visual Studio
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. august 2004 - 01:07 #14
afhængig af hvordan strengene er lagret i filen, kan du måske benytte resource hacker http://www.users.on.net/johnson/resourcehacker/
Avatar billede bytebits Nybegynder
01. august 2004 - 01:48 #15
Hej Polle,
Den der "resource hacker" ser absolut interessant ud, men mon ikke det kan fungere med den .txt jeg allerede har fået genereret. Hvis ellers jeg kan finde ud af at generere en.DLL fil med VC++.
Tak for tippet.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2004 - 09:59 #16
svar
Avatar billede bytebits Nybegynder
01. august 2004 - 10:53 #17
Polle..
Den der Recource Hacker styrer sq da for vildt. Jeg ka' redigere direkte i .dll filen og ka' helt slippe for alt det VC++ halløj som jeg alligevel ingen forstand har på.
Lav et svar Polle, så er de 200 point dine.
Beklager Arne, men Polles tip har løst alle mine problemer.
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. august 2004 - 14:19 #18
Jep, en resource editor er et lækkert stykke legetøj :)

Du kan evt give arne nogle af dem. En hex editor + disassembler kan i mange tilfælde være nødvendigt.

Du vil sikkert også opleve, at det ikke er 100% du kan oversætte med resource hacker alene, og så er hex editoren din ven..
Avatar billede bytebits Nybegynder
07. august 2004 - 17:34 #19
Polle - nu får du 2 dage til at lave et svar.
Derefter besvarer jeg mit eget spørgsmål.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2004 - 17:36 #20
Han har altså allerede svaret !

(polle alias squashguy)