Avatar billede svedendeko Nybegynder
29. juli 2004 - 13:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dual boot 10.2 go 10.3 på mac G4

Hej alle

Jeg har netop fået en mac G4 med os 10.3 installeret. På samme maskine vil jeg gerne have muligheden for at kunne boote i os 10.2 som jeg har købt ved siden af. Dvs jeg vil altså frit kunne vælge om jeg vil boote i OS 10.2 eller OS 10.3 på samme maskine.

Der er kun 1 harddisk i maskinen, så jeg går ud fra at jeg skal lave nogle partitioner.

Jeg er helt helt ny i mac verdenen, så mit spørgsmål er hvordan griber jeg ovenstående an ?

2) Hvordan skaber man partitioner (helst uden at slette eksisterende data)

1) Hvordan styrer man hvilket OS der bliver bootet i?  (kan programmet startdisk bruges)

Hjælp !!
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2004 - 14:22 #1
Der er to programmer, der kan lave partitions uden at formattere. Det ene hedder VolumeWorks: http://www.subrosasoft.com/thestore/product_info.php?products_id=431  og det andet hedder: iPartition: http://www.coriolis-systems.com/
Der skal med at det altid er ekstremt farligt at rode med sine partitioner, og derfor bør du have backet alt det op du kan inden.
Man styrer hvilket system man booter fra enten ved Systemindstillinger->Startdisk eller ved at holde alt-knappen nede ved opstart. Ved det sidste får man vist hovedsystemet på dine partitions.
Derudover er jeg slet ikke sikker på at det er en god ide at installere to OSX'er, da det ikke skulle undre mig om de er indbyrdes inkompatible, og det lyder lidt ligesom at installere hhv. Windows 2000 og XP på samme harddisk, hvilket næppe er en god ide heller. 10.2 er samtidig det gamle system, som nu kun får sikkerhedsopdateringer, og ikke fejlrettelser fra Apple, og så er det nok 10-30% langsommere end 10.3.
Har du da et specifikt behov for 10.2?
Avatar billede svedendeko Nybegynder
29. juli 2004 - 14:35 #2
Maskinen jeg er ved at konfigurere skal bruges til at teste forskellige applikationer. Disse applikationer skal testes for at være sikker på at de virker under både  10.2 og 10.3. Men i stedet for at købe 2 maskiner ville jeg køre begge os på samme maskine.

Maskinen er stadig spritny og jeg har ikke installeret nogen programmer på den endnu, så frem for at gå ud og købe et partitionerings produkt, tror jeg at vil acceptere at disken bliver slettet og så benytte de diskutils der følger med på installations disken, jeg går udfra at de kan bruges.

Når jeg nu har fået lavet mine 2 partitioner, vælger man så under installationsforløbet hvilken disk man skal installere på ?

Og hvordan bliver OS'erne registreret i startdisk ?
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2004 - 14:43 #3
ja, du vælger hvilken disk du vil installere på, men installer først 10.2, da det ikke er sikkert at du får lov til at installere det, hvis der allerede er 10.3 på maskinen.

Din ide med bare at starte forfra og så bruge Diskværktøj er glimrende.  Du kan tilgå det når du starter fra en af dine CD'er ved at se efter i æblemenuen øverst til venstre.

Startdisk-kontrolpanelet, eller PreferencePane, som det hedder bagved, undersøger hvilke systemer der er, når det starter, så det kræver ingen registreringer som sådan.
Avatar billede svedendeko Nybegynder
29. juli 2004 - 14:46 #4
Tusind tak for hjælpen

Jeg prøver at se hvad der sker.. :o)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2004 - 15:36 #5
Held og lykke med det!

For at det kan gå bedst muligt, vil jeg anbefale at du installerer 10.2 og så patcher så meget som muligt (til 10.2.8 eller hvad det nu blev til), og så husker at køre "reparer disktilladelser" med diskværktøj på harddisken efter hver patch. Derefter først installere 10.3 igen og så opgradere til 10.3.4 og igen køre reparer disktilladelser, denne gang med diskværktøj fra 10.3-programmappen.