Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 20:24 Der er 24 kommentarer

Installations fu** up

Har lige forsøgt at installere win xp pro oven i den allerede eksisterende version af win xp pro, da dette plejer at få mit system til at køre glat igen.
Dog ville skæbnen det, at der nu mangler 300 mb fri disk plads på min harddisk for at installere win xp pro igen.
Fair nok, jeg kan jo bare formatere mit c drev, men jeg er imidlertid kommet i tanke om et par filer jeg glemte at tage backup af, som selvfølgelig ligger på mit c-drev.
Det skal lige tilføjes at win xp pro installations programmet selvfølgelig starter op hvergang jeg tænder min pc!

Spørgsmålet lyder derfor:
Er det mulig at starte mit win xp pro igen, det er jo ikke blevet slettet eller overskrevet?
Avatar billede hyper Nybegynder
22. juli 2004 - 20:35 #1
Prøv at trykke på F8 lige så snart den skal til at boote. Hvis du får en boot-menu op, burde du kunne vælge mellem Normal, Safe osv. Der er, så vidt jeg husker, også en der hedder "Last known good configuration". Den kan du prøve at fyre af.

Hvis du har en boot-floppy, kan du også prøve om du kan kigge i boot.ini, og se om der her er en henvisning til setup.
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 20:38 #2
Hvis ikke hyper`s metode virker, ja så prøv med en repair, da intet bliver slettet.
1:Det første du skal gøre, er at boote op på din Windows XP cd                                                    (husk at din bios skal stå til at være first bootdevice på cd rom drevet.)Kan du ikke boote på dit cd-rom drev eller ikke vil pille inde i bios,  kan du hente bootdisketter til Windows Xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8) 3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du vil kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig, der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det                        (L = formatering) eller du vil lave en (R = Repair) - tryk på L.
6:Og den går i gang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.
7:Efter ca. 40 minutter vil du igen være køreklar med en helt ny installation af Windows xp.
OBS: Husk at slå den indbyggede firewall til og hent alle Windows updates efterfølgende.
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 20:40 #3
ups ! se bort fra " 5: tryk på L" her skal du selvfølgelig trykke "R" - sorry
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 20:48 #4
hyper>>
Har prøvet alle funktionerne under F8. De ender alle op med at starte installationsprogrammet op.
Prøver lige haverslevs tips....
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 20:57 #5
haverslev>> Når jeg vælger c-drevet, har jeg kun to muligheder:
1: Fortsæt installationen og formater disken
2: Annuller
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:03 #6
hyper>> Det var også min umiddelbare tanke at rette i boot.ini, men kan jo ikke læse filer på min c-drev da det er NTFS-drev! :o(
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 21:06 #7
det forstår jeg ikke helt ?
Får du ikke den mulighed med at formatere ( L ) eller lave en repair ( R ) ?
efter du har valgt at lave en installation på dit C-drev ?
Hvis du fortsætter med installationen, vil den nok slette dine data !, men er ikke sikker !
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:14 #8
Nej. Har kun muligheden for at reparere (genprettelseskonsollen) før jeg vælger hvilket drev jeg vil installere xp på.
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 21:15 #9
Du skrev: haverslev>> Når jeg vælger c-drevet, har jeg kun to muligheder:
1: Fortsæt installationen og formater disken
2: Annuller

Måske er det fordi din tidligere installation var en "ren installation" med formatering osv. Så er slaget tabt, du vil miste alle data.
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:20 #10
hmm.... ok, det lyder ikke rart...
Er du sikker på at der ikke findes et program der kan læse et NTFS system, lige som DOS kan læse FAT systemerne?
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 21:22 #11
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:30 #12
Ja, ok... Det eneste jeg har gjort forkert ifølge den vejledning er at jeg ikke valgte "opgradering", men "installation", da jeg satte min xp cd i.
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:37 #13
Hvorfor kan jeg ikke bare anvende Genoprettelseskonsollen?
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:49 #14
ok, nu er det lykkedes mig at få en dos-agtig kommando over mit c-drev vha. Genoprettelseskonsollen!
prøver lige om jeg evt. kan rette boot.ini filen....
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 21:52 #15
Genoprettelseskonsollen er det samme som beskrevet af hyper:
Prøv at trykke på F8 lige så snart den skal til at boote. Hvis du får en boot-menu op, burde du kunne vælge mellem Normal, Safe osv. Der er, så vidt jeg husker, også en der hedder "Last known good configuration". Den kan du prøve at fyre af.

Men prøv det blot.
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 21:59 #16
Det har jeg allerede prøvet. Den sender mig videre til installationsprogrammet.
Men jeg fandt dog en Bootdisk til NTFS!
http://www.ntfs.com/boot-disk.htm
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 22:01 #17
ok, kender ikke så meget til boot diske !
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 22:01 #18
Hvilken fil i windows mappen skal jeg eksikvere for at starte windows fra DOS?
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 22:05 #19
hedder noget med xx386 , kan ikke lige huske det, men leder lige efter det
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 22:15 #20
arrrhh, kan sq ikke finde det!
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2004 - 22:22 #21
prøv: i386
Avatar billede the_hest Nybegynder
22. juli 2004 - 22:25 #22
har prøvet i386, den virker ikke.....
Burde jeg ikke vha. DOS kunne redigere i en fil ved at skrive:
edit FILNAVN ?
Avatar billede hcma Novice
22. juli 2004 - 23:30 #23
er det noget i den her stil du mener: (er godt nok ment som repair af xp direkte fra pc, men må jo også kunne foretages fra cd)

REPAIR WINDOWS-XP UDEN CD:
(har ikke prøvet det selv, men skulle virke)
Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun findes på Installations-cd'en.
Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at opgradere eller installere.
Vælg Opgrader  (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.
Avatar billede haverslev Novice
23. juli 2004 - 09:29 #24