Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 18:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke modtage mail

Hej.
Jeg har min egen mailserver (MailEnable) som arbejder under et domæne som jeg selvfølgelig har registreret hos DK-HOSTMASTER. Førhen havde jeg en ADSL forbindelse hos Tiscali, og mit domæne blev derfor registreret igennem dem. Nu har jeg en Tele2 ADSL forbindelse og så opstår problemet. Jeg kan ikke modtage emails. Jeg kan godt sende emails via min mailserver. Men hvis jeg for eksempel går ind på Hotmail og sender en mail til min email på min egen mailserver (sådan at den skal lande i min indbakke i min pop3 server) kommer den aldrig frem. Senere kommer der en email hos Hotmail om at den ikke kunne levere min email. Hvad skal jeg gøre. Alt andet på min server virker. Her taler vi om ftp serveren, web servere og smtp serveren. Det eneste der ikke virker er min pop3 server. Eller også er der noget galt med vejen dertil. Skal jeg ind og lave noget om hos DK-HOSTMASTER??? Hvor kan jeg eventuelt få mine MX RECORDS og hvad er dette egentlig??? Og hvor skal jeg eventuelt bruge mine MX RECORDS??? Hvad er der galt, hvor opstår fejlen???
Avatar billede czar Nybegynder
20. juli 2004 - 19:02 #1
du har ikke købt domænet hos dk-hostmaster, men ved en registrator

hvad domæne snakker vi om.. det ville gøre det MEGET nemmere..
Avatar billede C:\> Juniormester
20. juli 2004 - 20:53 #2
Din MX record skal pege på et domænenavn. Domænenavnet skal være en A-record som er IP adressen på din server.
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2004 - 21:51 #3
Mit domæne hedder groenlangskaalsklanen.dk
Avatar billede czar Nybegynder
20. juli 2004 - 22:06 #4
(det skal lige nævnes til at begynde med, at jeg har forbindelse til www.gratisdns.dk)
jeg synes du skulle kigge på

www.gratisdns.dk

Da du har brug for de funktioner, og tilgang til de ting som www.gratisdns.dk tilbyder.

.. og så er det ikke engang en udgift, men helt gratis..

http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=51

start der..
Avatar billede eaglef1 Nybegynder
20. juli 2004 - 23:08 #5
jeg er ikke helt sikker, men har Tele2 ikke lukket port 25 ligesom TDC har? Hvis dette er tilfældet skal du sætte din egen server op som MX 10 og Tele2's relaymailserver op som MX 20. Dette virker hvis man har TDC og vil hoste en mailserver på en privat ADSL linie
Avatar billede C:\> Juniormester
20. juli 2004 - 23:18 #6
Du skal lige være opmæksom på at der er lukket for port 25 til din server. Jeg har testet.

Din MX ser sådan ud:
groenlangskaalsklanen.dk        MX preference = 10, mail exchanger = mail.groenlangskaalsklanen.dk
groenlangskaalsklanen.dk        MX preference = 20, mail exchanger = mailgw2.tiscali.dk

og da din mail.groenlangskaalsklanen.dk ikke svare sendes mails til mailgw2.tiscali.dk
Jeg er ikke stærk i dette her, men mener at du skal bruge mailgw2.tiscali.dk som smarthost. Men om det er nok, ved jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
21. juli 2004 - 21:03 #7
Jo, Tele2 har lukket port 25... Men hvordan opsætter man disse MX RECORDS i mailserverprogrammet MailEnable??? Det er den mailserver jeg bruger og det kan der ikke rokkes ved. Og det ville da være mærkeligt hvis jeg er den eneste der gør dette.
Hvordan konfigurerer man MX RECORDS i MailEnable?
Avatar billede eaglef1 Nybegynder
21. juli 2004 - 22:01 #8
MX records har som sådan ikke noget med din mailserver at gøre, MX styres fra din DNS-Server. Det eneste du skal sørge for er at din mailserver kan modtage mails.
På DNS-delen skal du lave følgende ændringer:
dinegenmailserver MX 10
tele2's relay mailserver MX 20.

Det der så sker hvis jeg sender en mail til dig er, at min mailserver først vil prøve at sende til MX 10, da port 25 er lukket kan dette ikke lade sig gøre, hvorfor min mailserver i stedet sender mailen til MX 20. Når MX 20 modtage mailen, vil den undersøge om din mailserver er online, hvis dette er tilfældet vil den sende mailen videre.

Jeg håber du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2004 - 04:42 #9
Jo, jo. Jeg forstår godt hvad du mener. Men hvordan konfigurer man sine MX RECORDS i MailEnable??? Er jeg virkelig den eneste her som "kender" MailEnable? MailEnable er et freeware mailserverprogram som blandt andet kan hentes på www.mailenable.com
Men mit problem er at jeg ikke kan finde ud af hvordan man konfigurerer sine MX RECORDS i MailEnable?
Avatar billede czar Nybegynder
22. juli 2004 - 08:43 #10
http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=30#25

.. men, pointen er at du skal sætte det op i DNS, IKKE din mailserver.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2004 - 17:15 #11
OK. Jeg skal altså ændre min MX RECORDS i min DNS. Men hvordan gør jeg så dette helt præcist??? Skal jeg gøre det ved DK HOSTMASTER ved Tiscali eller ved Tele2. For øvrigt prøvede jeg forleden at ændre min DNS hos DK-HOSTMASTER til de adresser som GratisDNS giver, men uden held. Den sagde noget med at jeg ikke har autoritet til at ændre min DNS skal jeg så kontkate Tiscali eller hvad???
Avatar billede czar Nybegynder
22. juli 2004 - 22:46 #12
ang: gratisdns.dk

http://www.gratisdns.dk/index.phtml?size=400&side=51

og

http://forum.gratisdns.dk

ang mx records:
Ligenu kan du bede tiscali om at rette dit domæne til.. hvis de vil, for det er hos dem domænet ligger..

fordelen ved gratisdns er at der har du selv adgang til at ændre det... du har så også selv ansvaret for at det du gør er korrekt..