Avatar billede jesperchristensen Nybegynder
16. juli 2004 - 23:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

check om adminstrator

Øhh hvordan tjekker man lige om en bruger har administrator / gæste rettigheder via et vb script ????

mvh Jesper
Avatar billede medions Nybegynder
17. juli 2004 - 02:42 #1
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")

If LCase(WshNetWork.UserName) = "administrator" Then
  MsgBox("Du er logget ind som administrator!")
Else
  MsgBox("Du er logget ind som" & WshNetWork.UserName)
End If

//>Rune
Avatar billede acp Nybegynder
17. juli 2004 - 11:45 #2
Er det et login script du ønsker at lave? hvor du skal connecte nogle speciale dreve hvis man er administrator og andre dreve hvis man er alm bruger?

Man kan bruge dette script til overstående:

Const ENGINEERING_GROUP = "cn=engineering"
Const FINANCE_GROUP = "cn=finance"
Const HUMAN_RESOURCES_GROUP = "cn=human resources"

Set wshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
wshNetwork.MapNetworkDrive "G:", "\\test_share" & wshNetwork.UserName

Set ADSysInfo = CreateObject("ADSystemInfo")
Set CurrentUser = GetObject("LDAP://RootDSE" & ADSysInfo.UserName)
strGroups = LCase(Join(CurrentUser.MemberOf))

If InStr(strGroups, ENGINEERING_GROUP) Then

wshNetwork.MapNetworkDrive "L:", "\\R Folder"

end if

I toppen difnere man sine grupper, så tjekker AD brugeren er administrator eller ikke
Avatar billede jesperchristensen Nybegynder
17. juli 2004 - 12:29 #3
Øhh - det jeg skulle tjekke var om en bruger havde administrator rettigheder på den lokale maskine eller ej - skal bruges det i forbindelse med registrering af nogle DLL filer.

Har fundet ud af at det kun kan lade sig gøre hvis man har administrator rettigheder - på den lokale maskine - men nævnte kommer jeg såment også nok til at kunne bruges :-) - men det var ikke lige den

men skulle man ligge inde med løsningen - så ser jeg den gerne ;-)

i hvert fald tak indtil nu

Jesper
Avatar billede medions Nybegynder
19. juli 2004 - 12:28 #4
Hmm hvad så med flg.:

Set Network = Wscript.CreateObject("Wscript.Network")
Set Shell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")

Dim StrDomain, StrInputBox, StrBruger, StrTitel, StrGruppe

' Sætter variabler
StrDomain = Network.UserDomain
StrInputBox = "Vælg Brugernavn..."
StrBruger = InputBox("Skriv et Brugernavn.",StrInputBox,Network.UserName)

' Tester om der er tastet noget ind !
If StrBruger = "" Then
Shell.popup "Der er ikke angivet en Bruger !", 10, "Stor fejl !"
Else
StrTitel = ("Viser Gruppe Medlemskab for " & "- " & StrBruger)

' Opretter en ADSI Streng
Set UserObj = GetObject("WinNT://" & StrDomain & "/" & StrBruger)

StrGruppe= "Gruppe Medlemskab for " & UserObj.Fullname & " (" & StrBruger & ") i " & StrDomain & vbCrlf & vbCrlf

' Løber igennem grupperne for at finde Medlemskaber.
For Each GroupObj In UserObj.Groups
StrGruppe = StrGruppe & GroupObj.Name & " ("& GroupObj.Description & ")" & vbCrlf
Next

' Viser Grupperne.
Shell.popup StrGruppe,15,StrTitel

End If

//>Rune
Avatar billede clausn Nybegynder
15. august 2004 - 01:29 #5
Bare en kommentar...

1. Find computernavnet på den maskine som brugeren logger ind på (localhost kan nok bruges)
2. Prøv at mappe \\localhost\admin$ til et drevbogstav
3. Hvis den fejler, har brugeren ikke lokale admin rettigheder - hvis den ikke fejler, ja, så er der fuld kontrol.

Prøver lige at se om jeg kan finde et godt eksempel.

Claus
Avatar billede medions Nybegynder
15. september 2004 - 18:59 #6
?
Avatar billede clausn Nybegynder
15. september 2004 - 20:01 #7
<code>
    Dim oNet, TestDrive, TestShare, bIsAdmin, strWks
    Set oNet = WScript.CreateObject("WScript.Network")
    strWks = oNet.ComputerName
    TestDrive = "x:"
    TestShare = "\\" & strWks & "\admin$"
    bIsAdmin = False    ' Assume false unless no errors

    On Error Resume Next
    Err.Clear

    oNet.MapNetworkDrive TestDrive, TestShare

    If Err.number = 0 Then bIsAdmin = True

    oNet.RemoveNetworkDrive TestDrive
    Set oNet = nothing

    IsUserLocalAdmin = bIsAdmin
</code>

Du kan erstatte strWks med navnet på hvilken som helst computer - eller ip adresse for den sags skyld.