Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:08 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

erstat noget i et textarea med noget andet.

Hey :D

Ka' godt være det er et 'plat' spørgsmål..!
Men, jeg har lavet et nyhedsscript og hvis man skriver jeg nyhed:
Så hvis man går en linie ned, og sender det til MySQL, så når jeg henter det frem, skriver den det bare ud i et ???

Har prøvet alt muligt :(
Ka' nogen hjælpe mig ??
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juli 2004 - 12:09 #1
Den forstår jeg ikke :/
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juli 2004 - 12:11 #2
Ohhh, jow nu forstår jeg vist :)

Når du vil udskrive det, så prøv

echo nl2br($row['tekst']);

eller hvad dit felt nu hedder...
Avatar billede chries Nybegynder
14. juli 2004 - 12:11 #3
echo nl2br($tekst);
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:11 #4
Når jeg skriver en nyhed...

Og så jeg går et par linie ned (<br>)..
Så når den ska' skrive nyheden på en side, så går den ikke nogle linie ned...!
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:12 #5
Hvorfor nl2br ?
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juli 2004 - 12:12 #6
nl2br = new line to break
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:13 #7
når den skal gemmer:

$nyhed_ind = "din txt\n";
$nyhed = str_replace("<br>","\n",$nyhed_ind);

når den skal udskrive
$nyhed_ud = "din txt<br>"
$nyhed_besked = str_replace("\n","<br>",$nyhed_ud);
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:22 #8
expnet -> Det forstår jeg ikke lige !

Det er hvor den gemme:

mysql_query("INSERT INTO v3_news (dato, overskrift, nyhed) VALUES ('" . $_POST["news_date"] . "', '" . $_POST["news_overskrift"] . "', '" . $_POST["news_nyhed"] . "')");
exit;

Det er hvor den skriver:

            $q1 = mysql_query("SELECT * FROM v3_news ORDER BY dato DESC");
            while ($row = mysql_fetch_array($q1))
            {
                echo "<table cellspacing=0><tr><td>ID: " . $row["id"] . " </td><td> - " . $row["dato"] . "</td></tr></table>";
                echo "<table cellspacing=0><tr><td><b>" . $row["overskrift"] . "</b></td></tr><tr><td>" . $row["nyhed"] . "</td></tr></table><br>";
            }

Nyheds feltet hedder "news_nyhed"..
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:23 #9
Hvordan skulle jeg så skrive ?
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:27 #10
$nyhed_ind = $_POST[news_nyhed];
$nyhed = str_replace("<br>","\n",$nyhed_ind);

mysql_query("INSERT INTO v3_news (dato, overskrift, nyhed) VALUES ('" . $_POST["news_date"] . "', '" . $_POST["news_overskrift"] . "', '$nyhed')");
exit;

Det er hvor den skriver:

            $q1 = mysql_query("SELECT * FROM v3_news ORDER BY dato DESC");
            while ($row = mysql_fetch_array($q1))

            $nyhed_ud = $row[nyhed];
            $nyhed_besked = str_replace("\n","<br>",$nyhed_ud);

            {
                echo "<table cellspacing=0><tr><td>ID: " . $row["id"] . " </td><td> - " . $row["dato"] . "</td></tr></table>";
                echo "<table cellspacing=0><tr><td><b>" . $row["overskrift"] . "</b></td></tr><tr><td>$nyhed_besked</td></tr></table><br>";
            }
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:28 #11
fandet en fejl:

$nyhed_ind = $_POST[news_nyhed];
$nyhed = str_replace("<br>","\n",$nyhed_ind);

mysql_query("INSERT INTO v3_news (dato, overskrift, nyhed) VALUES ('" . $_POST["news_date"] . "', '" . $_POST["news_overskrift"] . "', '$nyhed')");
exit;

Det er hvor den skriver:

            $q1 = mysql_query("SELECT * FROM v3_news ORDER BY dato DESC");
            while ($row = mysql_fetch_array($q1)){

            $nyhed_ud = $row[nyhed];
            $nyhed_besked = str_replace("\n","<br>",$nyhed_ud);

                echo "<table cellspacing=0><tr><td>ID: " . $row["id"] . " </td><td> - " . $row["dato"] . "</td></tr></table>";
                echo "<table cellspacing=0><tr><td><b>" . $row["overskrift"] . "</b></td></tr><tr><td>$nyhed_besked</td></tr></table><br>";
            }
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juli 2004 - 12:29 #12
Hvorfor gøre det mere besværligt end det er? :) Så vidt jeg kan se, gør den der det samme som nl2br, forskellen er bare at nl2br er beregnet til formålet...
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:33 #13
jaw -> du har ret men jeg bruger str_replace da den også brugs til smiles :D
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juli 2004 - 12:36 #14
Ja, ja den vil jo også virke, men her har du jo dobbeltkonfekt (!?). Altså, du behandler det både når du sætter det ind, og tager det ud af databasen. Hvis man forestiller sig utænkeligt store tekster, vil det jo belaste serveren meget at lave noget 2 gange, når der nu findes en funktion der gør det i et hug :)

Men, men... Virke vil den da :D
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:47 #15
Det virker fint nu :D
Ska' I bare dele point'ene ?
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:49 #16
Har lige hurtigt et sidste spg.. Hvis man vil ændre flere ting ?
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:52 #17
du sprøg bare og et svar fra mig :P
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:53 #18
Hvis jeg nu f.eks. som du sagde en smiley... ":(" den om til ":)"... Bare for at tage noget !
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:54 #19
$nyhed_besked = str_replace(":(",":)",$nyhed_besked);
Avatar billede expnet Seniormester
14. juli 2004 - 12:55 #20
der hvor du udskriver det anden nyhed lige under
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juli 2004 - 12:55 #21
$str = "her er en tekst med :( som skal laves om til :)";
$str = str_replace(":(",":)", $str);

så vil $str nu have 2 x :)

:)

...og point deler du jo som du synes, afhængig af hvilket svar du nu har benyttet...
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 12:59 #22
expnet -> den ændre det ikke :(
Avatar billede tony_mathiesen Nybegynder
14. juli 2004 - 13:00 #23
Ups jo... Slå fejl :S

Mange tak for hjælpen :D