Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 19:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Automation client for Excel

Hejsa,
Jeg er temmelig grøn mht C#!!
Jeg har de sidste par dage forsøgt at åbne et office 2003 dokument med C# - uden held :(

Det skal nok lige nævnes, at jeg bruger Sharpdevelop!!!

Jeg har blandt andet forsøgt mig med koden fra:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;302084

Ved kompilering får jeg fejlen:
Namespace '' allready contains a definition for 'Excel'(CS0576)

Jeg har husket, at knytte en reference til Microsoft Excel 11.0 Object Library (btw hvad er forskellen på dette og Microsoft.Office.Interop.Excel????)...

Enhver hjælp vil være meget velkommen !!
VH
Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2004 - 19:20 #1
Du har vel importeret 2 namespaces som begge har en Excel klasse.

Drop den ene import og referer til klasser i det namespace med
fuld navn.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 19:35 #2
Jeg har samme problem i Microsoft Visual Studio .NET 2003
det hjælper at fjerne namespacet
using Excel = Microsoft.Office.Interop.Excel;

Så kører programmet, og ved tryk på button åbner excel og det er også fint indtil man får en "Error: Old format or invalid type library. Line: Interop.Excel"

Brugte  Microsoft Excel 11.0 Object Library og har ms excel 2003 instaleret
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 19:36 #3
Jeps du har ret skulle kun bruge Microsoft.Office.Interop.Excel !!!
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 19:43 #4
Ok - simon nåede ikke at se din besked...
Jeg fik mit til at compile med Microsoft.Office.Interop.Excel,
men kan ikke få den eksekverbare fil til at starte Excel får:
Error: QueryInterface for interface Microsoft.Office.Interop.Excel._Application failed. Line Microsoft.Office.Interop.Excel ???
Hvis jeg kører med Microsoft Excel 11.0 Object Library kan den ikke finde Excel.Application ????
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 20:08 #5
Jeg klarede fejlen med dette:

System.Threading.Thread.CurrentThread.CurrentCulture = System.Globalization.CultureInfo.CreateSpecificCulture("en-US");

Kom det før du launcher excel

Hvorfor skal jeg ikke kunne sige men fandt det i en tråd hvor der var en der havde ligende problem.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 20:14 #6
din fejl kan jeg ikke finde noget om men jeg går ud fra du har Office XP PIAs
ellers er de her
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=c41bd61e-3060-4f71-a6b4-01feba508e52&displaylang=en

min kode.. ikke meget ændret fra orginalen:
http://www.pastebin.com/81811
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 20:20 #7
Jeg må indrømme - jeg troede applikationen selv startede Excel....
Har lige prøvet selv at køre Excel og dernæst starte applikationen, men får samme fejl :(
Men jeg bruger også Microsoft.Office.Interop.Excel - Microsoft Excel 11.0 Object Library har vist ikke (så vidt jeg kan se) de nødvendige klasser - men det kan være jeg har en beskadiget version... Måske jeg skulle reinstallere...
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 20:22 #8
Ok - vidste ikke man skulle bruge XPs PIAs - har dem men har ikke brugt dem - prøver... Tak :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 20:23 #9
Jeg vil næsten tro at hvis du kan vælge Microsoft Excel 11.0 Object Library så har du det men jeg må indrømme jeg famler lidt i blinde her da jeg ikke har rodet meget med c# :)
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 20:28 #10
Jeg får også samme prob med XP PIAs :(
Æv!!!
Men mange tak for hjælpen - hvis du svarer smider jeg nogle points din vej :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 20:31 #11
Jeg har vist ikke fået dig tættere på end arne så måske de skulle være til ham. Du kunne også lade spm stå åbent så kunne det være der kom en løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2004 - 20:35 #12
Jeg ved intet om brug af Excel fra C#, så ikke mig.
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 20:41 #13
OK - men tak for hjælpen !!!!
Simon, hvis hvis du vil ha' nogle points svarer du bare :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 20:44 #14
Jeg henter lige sharpdevelop for at se om jeg kan genskabe fejlen.
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 20:54 #15
Det virker også fint i sharpdevelop, så jeg ved ikke hvor det går galt for dig.
Jeg har lagt mit sharpdevelop project her hvis du vil prøve.
http://gbit.dk/ExcelTest.zip
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 21:13 #16
Mærkeligt!!!
Har prøvet at køre din fil Simon - compiler fint, men fejler når jeg eksekverer den:
Error: QueryInterface for interface Excel._Application failed. Line: Interop.Excel??

Måske en reinstallation ???
Anyways - vil du ikke ha' nogle points sammen med de mange tak for hjælpen ???
Avatar billede simonvalter Praktikant
12. juli 2004 - 21:16 #17
Ok så tager jeg de point ;)

Jeg har prøvet at finde noget om den fejl uden held.

Måske er den ikke kompatibel med din version af excel?
eller måske er Office XP PIA ikke instaleret rigtigt.
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
12. juli 2004 - 21:23 #18
Ja - jeg må vist se lidt på installationen :)
Mange tak for hjælpen !!!