Avatar billede kennijensen Nybegynder
11. juli 2004 - 19:06 Der er 1 kommentar

Lotusscript : Hent data fra felt i en oversigt

jeg skal starte med at sige jeg er ny i programmering af Notes script. Jeg ønsker at markere en eller flere dokumenter i en oversigt og deraf skrive et nyt dokument med disse data. Databasen er en feriedatabase, hvor der er en oversigt over alle dem der har ferie i firmaet. Jeg vil så markere de dokumenter, hvor ferien er overstået og deraf skrive i en anden form, hvor antal feriedage, navn bliver skrevet. Det bruges til at se hvor mange feriedage personen har haft. Det jeg indtil videre har lavet er dog lavet i samme form og oversigt.

Altså det jeg ønsker er at få at vide hvad ex. navn er i det markeret dokument. (navn = KonsulentFerie). Det skal så skrives i det nye dokument.

Når det er lykkedes for mig med markering af et dokument, så ønsker jeg markere flere dokumenter og deraf gøre det samme.

Min kode indtil videre er :

Sub Click(Source As Button)

    Dim ws As New NotesUIWorkspace
    Dim s As New NotesSession
    Dim db As notesdatabase
    Dim view As NotesView
    Dim doc As NotesDocument
    Dim item As NotesItem
    Dim uidoc As NotesUIDocument

    Set db = s.CurrentDatabase
    Set view = db.GetView("F2")
    Set uidoc = ws.CurrentDocument
    Set doc = db.CreateDocument
    ' Skriv
    doc.KonsulentFerie = "Det er her jeg ønsker værdi fra dokumentet"
    doc.FerieFra = "12-07-2004"
    doc.FerieTil = "12-08-2004"
    doc.FerieUdført = ""
    doc.EvtFerie ="TEST KJ"
    Set item = New NotesItem (doc , "Authors" , s.UserName , AUTHORS)
    doc.Form = "ferie2"
    doc.Save True, True
    ' refresh
    ws.ViewRefresh
End Sub
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
12. juli 2004 - 15:09 #1
Hvis du ønsker at arbejde med flere dokumenter, der er markeret i et view så kast et blik på klassen 'NotesDocumentCollection' i Designer hjælpen. Læs især grundigt afsnittet om 'Access', dvs hvordan du får fat i 'NotesDocumentCollection'.

Når du har fået fat i den ønskede 'collection', så skal du gennemkøre denne i et loop.

Koden vil være noget i retning af:
- tag fat i collectionen
- tag fat i første doc i collection
- loop indtil doc er ingenting
- gør hvad der skal gøres, det er så her du skal oprette dit nye dokument
- tag næste doc i collection
- end loop

Ovenstående kan virke lidt naivt; men selvom jeg har kodet i Notes/Domino i 10 år så starter jeg faktisk ofte med sådan noget pseudo-kode, fordi det er en god måde at 1) få overblik på 2) at huske alt det man planlagde koden skulle kunne.

Håber at dette kan lede dig lidt på vej, ellers må du spørge igen. Men den bedste måde at lære LotusScript på er faktisk at benytte hjælpe filen, den indeholder stortset eksempler til alt.