Avatar billede roedkjaer Nybegynder
10. juli 2004 - 18:42 Der er 8 kommentarer

problemer med at være 2 på en switch gennem router

Vi sidder lige og har nogle problemer med vores switch tror vi. Vi har koblet switchen til routeren og det virkede fint hele aftenen igår, men idag vil det kun virke hvis man piller det ene netværksstik ud ?? Det forstår vi ikke noget af. HVis begge sidder i, virker internettet engang imellem i små intervaller af 10-20 sec ??? Er det switchen der er stået af ?? Eller hvad kan det være ??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. juli 2004 - 19:03 #1
ER det en router eller blot et modem ?
Det lyder for mig som om det er et modem og at der enten kun er betalt for 1 ipaddresse, eller at din udbyder har problemer i deres "ende", altså at du har betalt for 2, men registreringen ikke rigtigt virker i deres system. Det sidste har jeg set ved min kæreste, hvor kun 1 computer kunne være på ad gangen, men det var til gengæld ligegyldigt hvilken en det var og en tlf opringning til support hos udbyderen løste problemet.
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
10. juli 2004 - 21:51 #2
Ja, det er en router som jeg skrev. Jeg har cybercity og havde ingen problemer igår. Nu har jeg forsøgt med en anden switch og stadig samme problem. Jeg har endvidere forsøgt at resette router til standard factory settings, men ingenting løser problemet.... Er der ikk nogen der kan hjælpe ????
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. juli 2004 - 22:58 #3
Prøv lige at åbne en dosprompt på begge computere og skrive ipconfig og trykke enter.
Det er vel ikke sådan at i har den samme ipaddresse ?
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
10. juli 2004 - 23:16 #4
Nej vi har ikke samme ip adresse. Min har 10.0.0.2 og den anden har 10.0.0.3 disse er blevet tildelt af dhcp.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. juli 2004 - 23:29 #5
Ok, så er det da checket. Prøv at lave nogle pings for at se hvordan netværket virker.
På 10.0.0.2 klikker du start | kør og skriver
ping 10.0.0.3 -t
Gør det igen og skriv
ping 10.0.0.1

På 10.0.0.3 klikker du start | kør og skriver
ping 10.0.0.3 -t
Gør det igen og skriv
ping 10.0.0.1

Så har du 2 endeløse pings igang på begge pc'ere der pinger hhv den anden pc samt routeren.

Check nu om der er "huller" i forbindelserne, altså om routeren pludselig ikke svarer mens den anden pc stadig svarer.
Gør dette på begge pc'ere.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. juli 2004 - 23:31 #6
Hov det gik for stærkst. Du får lige den rigtige version:

Ok, så er det da checket. Prøv at lave nogle pings for at se hvordan netværket virker.
På 10.0.0.2 klikker du start | kør og skriver
ping 10.0.0.3 -t
Gør det igen og skriv
ping 10.0.0.1 -t

På 10.0.0.3 klikker du start | kør og skriver
ping 10.0.0.2 -t
Gør det igen og skriv
ping 10.0.0.1 -t

Så har du 2 endeløse pings igang på begge pc'ere der pinger hhv den anden pc samt routeren.

Check nu om der er "huller" i forbindelserne, altså om routeren pludselig ikke svarer mens den anden pc stadig svarer.
Gør dette på begge pc'ere.
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
11. juli 2004 - 00:25 #7
Så har jeg prøvet det, der er ingen "huller" den svarer med 1ms konstant... ??? HVad prøver jeg så ??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. juli 2004 - 00:47 #8
Du har lige frikendt switchen som problem. Havde det været den, ville der have været huller af den ene eller anden slags.
Så problemet er i routeren eller evt noget spyware på pc'erne. Prøv at køre denne kommando i start | kør (på begge pc'ere)
ping www.novell.com -t
Den kan du så bare lade køre i baggrunden. Prøv så at gå på internettet som normalt og når/hvis den fejler, så kig efter om du stadig får svar i "ping". Det vil vise om der stadig er forbindelse til internettet selvom du ikke kan browse.