Avatar billede gotcha Nybegynder
09. juli 2004 - 10:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

MsgBox skal returnere True eller False

Jeg har lavet et ark i Excel og er nu interesseret i at spørge brugen, om han/hun ønsker at åbne nogle pdf-filer, før de bliver sent ud via email. Følgende kode virker:

    Dim strView As String

    'get whether user want to view files before sending
    strView = MsgBox("View pdf-files before sending?", vbYesNo)

    'if so, then open them
    If strView = 6 Then

        Shell ("cmd /C  " & strIssuanceFile)
        Shell ("cmd /C  " & strTurnoverFile)

    End If

Jeg fatter bare ikke, hvorfor strView skal dimensioneres som en tekststreng - burde det ikke være en boolsk variabel, og så skulle MsgBox returnere True eller False?

Mvh Morten
Avatar billede medions Nybegynder
09. juli 2004 - 11:00 #1
kan du ikke bruge:

strHvad = Confirm("Ja eller Nej?")

//>Rune
09. juli 2004 - 11:11 #2
msgbox returnere en værdi af typen Integer, da Yes og No har værdierne 6 og 7 (så vidt jeg husker)

Men glem strView og skriv det i et udtryk:

If msgbox("View pdf-files before sending?", vbYesNo+vbquestion) = vbYes then

    Shell ("cmd /C  " & strIssuanceFile)
    Shell ("cmd /C  " & strTurnoverFile)

End If
09. juli 2004 - 11:17 #3
Grunden til, at yes og no har værdierne 6 og 7 i stedet for true/false skyldes jo, at msgbox kan bruges til at returnere flere forskellige værdier:

msgbox("spørgsmål?", vbokcancel) retunere 1 eller 2
eller
msgbox("spørgsmål?", vbAbortRetryIgnore) returnere 3, 4 eller 5
Avatar billede skwat Praktikant
09. juli 2004 - 13:38 #4
To forslag
dim bolJANEJMÅSKE as boolean
bolJANEJMÅSKE = iif(msgbox("hvad så mand",vbYesNo,"Livets valg") = vbYes, true,false)

eller

bolJANEJMÅSKE = msgbox("hvad så mand",vbYesNo,"Livets valg") = vbYes

Begge er utestet men den første bør virke
Avatar billede gotcha Nybegynder
09. juli 2004 - 15:04 #5
Nu giver det mere mening, da MsgBox skal returnere mere end 2 værdier. Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor den godtager, at jeg dimensionerer strView som en tekststreng, når den returnerer et heltal.
09. juli 2004 - 15:07 #6
Det er fordi VBA er ret fleksibel. I VBA er nedenstående udtryk faktisk sandt:
5 = "5"

Derfor accepterer den String som datatype, men 'oversætter' den selv ved brug.
Avatar billede gotcha Nybegynder
09. juli 2004 - 15:32 #7
Synes det er lidt fesent, men den må jeg så sluge. Og tak for svaret :)
09. juli 2004 - 15:35 #8
Tro mig, der er mange situationer, hvor man er glad for den detalje!