Avatar billede stoney Nybegynder
05. juli 2004 - 15:09 Der er 7 kommentarer

Query med [ i søgestreng

Jeg har en adoquery op mod en access db.
Hvis jeg søger efter noget med [ i søgestrengen kløjs mit
program i det, uanset om jeg bruger params eller pakker den ind
i 15000 gnyffer ( en gnyf = ' )

Fejlen er Invalid Pattern String

Hvordan kommer jeg ud over det ?

Stoney
Avatar billede hinker Nybegynder
05. juli 2004 - 23:06 #1
Jeg prøvede at smide følgende i SQL statement i en ADOQuery. Den fandt godt nok ikke noget da jeg brugte DBDemo i Delphi. Men fejl var der ingen af...

  ADOQuery1.SQL.Add('SELECT * FROM Employee WHERE LastName=''[i''');
  ADOQuery1.Open;
Avatar billede stoney Nybegynder
06. juli 2004 - 09:59 #2
Måske jeg skulle have forklaret mig bedre.
Jeg kan også få det til at virke med =,
men jeg bruger LIKE og % foran og bagved,
det er den stærkt utilfreds med.

Stoney
Avatar billede snowball Novice
06. juli 2004 - 12:48 #3
Først; http://www.eksperten.dk/spm/517339#rid4749260 - Gør det ikke til en vane ;) Hvis du skal have fat i en bruger og der ikke står nogen kontakt informationer på brugeren mini site, så lav i stedet en kommentar i det nyeste af brugerens egne spørgsmål. Det er lidt mere venligt :)

Nu til dit spørgsmål.

Med udgangspunkt i http://exp.geertsen.dk/486295_2.zip så har jeg ikke noget problemer med at indsætte en streng som indeholder [ og/eller ] og ej heller at søge på enten [ og/eller ] eller et andet ord i en streng som indeholder [ og/eller ] (huha, det blev lidt kryptisk ;))

Du kan prøve at hente eksemplet og så hvordan jeg laver min INSERT og SELECT, men de er nu ganske normale.

Hvordan ser din egen kode ud der hvor du hhv. indsætter og søger i databsen?
Avatar billede stoney Nybegynder
06. juli 2004 - 17:53 #4
Skummelt :-)

Den kommer med samme fejl.
Endda på 2 maskiner, den ene med D6 og den anden med D7
Begge maskiner er windows-opdateret + Delphi servicepacks opdateret

Stoney
Avatar billede snowball Novice
06. juli 2004 - 21:28 #5
Hvordan ser din kode ud !?
Avatar billede stoney Nybegynder
07. juli 2004 - 08:47 #6
Det var dit eks. jeg brugte.
Fejlen bliver bare fanget af din exception.

Stoney
Avatar billede snowball Novice
07. juli 2004 - 09:06 #7
Ved en nærmere test fik jeg også lige fejlen, men kun når jeg søger på en streng der starter med [ - jeg kan sagtens søge efter ] og også godt indsætte strenge der starter med [ eller ]