Avatar billede concin Nybegynder
04. juli 2004 - 22:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Indlæring - bøger og materiale

Hejsa! Jeg er som sagt i en tidligere tråd igang med at lære java. Jeg er meget ny i det, og derfor vil jeg gerne høre, hvilke bøger man kan anbefales som nybegynder for at få sat sig grundigt ind i tingene. Nogle gange synes jeg bare ikke helt at tutorials er nok.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2004 - 22:38 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 22:39 #2
Hvis Java er dit første programmerings sprog i general purpose klassen (Pascal,
C, C++, Java, C# etc.) så skal du nok have fat i en god pædagogisk bog om
selve sproget.

Alle de indbyggede klasser og metoder kan du downloade dokumentation for
fra java.sun.com, så det behøver bogen ikke gennemgå.

Nu er det desværre en del år siden jeg har lært Java og uhyggeligt mange år
siden jeg lærte mit første programmerings sprog.

Jeg menr at Ivor Horton's bøger har et rimeligt ry. Og han har skrevet en
om Java for begyndere.

Men jeg kender den ikke selv.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 22:42 #3
Beginning Java 2 / Ivor Horton
Avatar billede Spotgun Seniormester
04. juli 2004 - 22:59 #4
Jeg kan også anbefale at kigge nærmere på http://www.docjava.dk - den er spækket med materiale der beskriver alt hva' du skal vide som begynder.
Avatar billede gladmhensk Nybegynder
04. juli 2004 - 23:26 #5
Er selv igang med den omtalte bog af Ivor Horton. Jeg vil give ham et 9 tal (13 skalaen). Bogen dækker MEGET over de 1000 sider den spender sig over. Der er en masse detaljer...for mange efter min mening. Når man vil lære sproget bør man ikke have en masse komplekse forklaringer med hvordan det hele hænger sammen. Hans sprog er en smule "tungt" - kan skyldes mit engelske, men fik da 10 i faget :). Men kig på www.javabog.dk (der kan den også bestilles). Hold dig fra Java Grundbog - meget dårlig.

Men inden du begynder at kaste dig ud i en masse....så sørg for at have 110% pct. styr på OOP (klasser, objekter etc.). Jeg rodede det sammen, så det tog mig langtid at komme igang...
Avatar billede concin Nybegynder
04. juli 2004 - 23:28 #6
Jeg har arbejdet med PHP og lidt C++ så jeg kender syntaksen osv, men jeg vil gerne have alt det grundlæggende om java med, så jeg ikke går glip af noget :) Jeg vil lige prøve at kigge lidt på de links og bøger, I så venligt har forsynet mig med.
Avatar billede concin Nybegynder
04. juli 2004 - 23:30 #7
Jeg glemte rent at sige, at jeg mest kommer til at bruge Java til at udvikle Applets med, hvis det har noget at sige?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 23:32 #8
Der er skrevet et par bøger udelukkende om applets. Men de er gamle.

Enhver god Java bog har et kapitel om applets.
Avatar billede gladmhensk Nybegynder
04. juli 2004 - 23:35 #9
Tror roligt at du kan kigge nærmere på Beginning Java 2 af Ivor Horton...se kapitel listen etc.
www.wrox.com skal man vist kunne læse om den...
Avatar billede concin Nybegynder
05. juli 2004 - 00:10 #10
Chapter 1: Introducing Java.
Chapter 2: Programs, Data, Variables and Calculation.
Chapter 3: Loops and Logic.
Chapter 4: Arrays and Strings.
Chapter 5: Defining Classes.
Chapter 6: Extending Classes and Inheritance.
Chapter 7: Exceptions.
Chapter 8: Understanding Streams.
Chapter 9: Accessing Files and Directories.
Chapter 10: Writing Files.
Chapter 11: Reading Files.
Chapter 12: Serializing Objects.
Chapter 13: Collection Classes.
Chapter 14: A Collection of Useful Classes.
Chapter 15: Threads.
Chapter 16: Creating Windows.
Chapter 17: Handling Events.
Chapter 18: Drawing in a Window.
Chapter 19: Extending the GUI.
Chapter 20: Filing and Printing Documents.
Chapter 21: Java and XML.
Chapter 22: Creating and Modifying XML Documents.
Appendix A: Keywords.
Appendix B: Computer Arithmetic.

Dette er kapitlerne i Beginning Java 2. Jeg synes ikke jeg kan se noget, jeg specifikt forbinder med Applets. Men hvor meget forskel er der på at udvikle Applets og java applikationer sådan rent kodemæssigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2004 - 07:31 #11
Næ - han har vist droppet applets.

Forskellen er ikke speciel stor. Applets extender Applet eller JApplet og
køres i en browser. Applikationer har en main og en GUI applikation extender
Frame eller JFrame og de køres på en anden måde. Koden i en applet og i
en GUI applikationer næsten den samme.

Men hvis du skal lave Java 1.1 kompatible applets (til Internet Explorer med
MS JVM) så ska du sikre dig at GUI eksemplerne er til AWT og ikke Swing.

Der er så nogle små finesser med applets og interaktion med JavaScript. Men
når man har styr på det grundliggende så kan man sagtens lære det.
Avatar billede concin Nybegynder
05. juli 2004 - 16:04 #12
Jeg må hellere snuse rundt i alle Aalborgs boghandler når jeg skal derud igen, jeg har kun en bog om Delphi programmering (og det er jo lidt tyndt, når man ikke har Delphi). I skal alle sammen have tak for jeres tid og hjælp!