Avatar billede priestie Nybegynder
04. juli 2004 - 17:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dansk tegnsæt med Velocity

Jeg er ved at kigge på Velocity og specielt med brug af DVSL. Jeg lavede en lille test med ø, ø og å, og resultatet kan jeg ikke rigtig blive klog på. Processen jeg bruger er som følger:

Templatefil uden danske tegn bliver merged med en XML fil med danske tegn. Outputtet er HTML, hvor de danske tegn står fint når filen åbnes i en teksteditor. Men åbnes filen i IE, står de danske tegn ikke korrekt. 'ø' bliver eksempelvis til : ø

Hvis jeg copy/paste'er indholdet af HTML filen fra teksteditoren over i et nyt dokument, og gemmer det som en *.html fil, og åbner denne i IE, er formateringen korrekt.

Hvad er det lige der foregår, og hvordan kan jeg løse problemet?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:31 #1
gæt: ø bliver ikke til 1 tegn men til 2 tegn

forklaring hvis rigtigt: filen er i UTF-8

løsning hvis rigtigt: skift teksteditor til noget der kan forstå UTF-8 (i.s.f. ISO-8859-1/CP-1252)
Avatar billede priestie Nybegynder
04. juli 2004 - 17:51 #2
Du har sikker ret mht. dit gæt og forklaring. Når jeg åbner HTML filen i notepad, har den et gansk andet udseende end i min texteditor. Dog er æøå stadig rigtigt formateret i notepad, hvilket ikke forklarer hvorfor IE vælger at formatere anderledes.

Men, hvordan løses problemet. Det er jo nok i Velocity problemet findes, og det er sikkert et konfigurationsproblem, men jeg synes stadig det er mystisk at IE ikke kan formatere korrekt, når både min primære texteditor (Textpad) og notepad formaterer korrekt
At få teksten formateret korrekt i IE er sådan set min primære interesse.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 17:54 #3
Prøv og sæt en:

<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=UTF-8">

ind
Avatar billede priestie Nybegynder
04. juli 2004 - 18:00 #4
Jamen, det er jo fantastisk!
Nu virker det fint, men er der sideeffekter af dette tag, jeg skal være opmærksom på?

Smid et svar, arne v, så skal du få som du fortjener...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 18:02 #5
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 18:04 #6
Ikke andet end at du selvfølgelig konsekvent skal bruge UTF-8 i filen så.
Avatar billede priestie Nybegynder
04. juli 2004 - 19:56 #7
Hvis du mener den genererede HTML fil, er der ingen problemer, da den aldrig skal redigeres med menneskehånd.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2004 - 19:58 #8
Så tror jeg at alt er helt OK.

UTF-8 bliver iøvrigt mere og mere almindeligt i alle sammenhænge.

(og XML er standard i UTF-8)