Avatar billede iggipop Nybegynder
03. juli 2004 - 20:07 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

liste brugere

Hej!

superraider gav mig en ide i et andet spgm. Men jeg brugte det ikke. Nu vil jeg gerne prøve det alligevel, men jeg behøver lidt hjælp.

Jeg vil liste brugernavnene på dem der er logget ind på server. Jeg bruger en session("userid") som indeholder deres brugernavn når de er logget ind. Ideen er så at når login er godkendt så skriver jeg et '1' tal i databasen og så kan jeg et andet sted på siden liste alle brugernavne for de brugere i databasen der har det '1' tal. Hvis man så klikker på logoff så skal den selvfølgelig bare skrive et '0' i databasen. Men problemet opstår så når brugerne bare lukker siden ned uden at bruge logoff knappen, så vil de stadig stå som online. Hvordan klarer jeg den ?

Alternativt kunne en løsning på http://www.eksperten.dk/spm/516224
også bruges!
Avatar billede keysersoze Guru
03. juli 2004 - 20:18 #1
Benytter global.asa - den kan nemlig udføre ting ved events.

http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=171

Den du skal benytte er selvfølgelig Session_OnEnd
Avatar billede iggipop Nybegynder
03. juli 2004 - 20:38 #2
Jeg bliver nød til at bede dig uddybe lidt....jeg er ikke helt med !!

:o)
Avatar billede keysersoze Guru
03. juli 2004 - 21:27 #3
Det ene link var forkert og det var den der var den vigtigste..

http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=131

hvis du benytter global.asa kan du få ting til at ske bl.a. ved session_onstart (altså når en session påbegyndes) eller session_onend (når en session afsluttes). Lukker en bruger vinduet vil denne brugers session automatisk udløbe efter 15-20 minutter og laver du så et script i session_onend i din global.asa vil brugeren blive logget ud
Avatar billede goat Nybegynder
04. juli 2004 - 09:52 #4
Iggi, du kan sagtens benytte databasen til at tracke din "brugerstatus", som du er inde på.
Det *er* et reelt alternativ til at benytte Application og Session objekterne, men: det er i praksis både noget langsommere og belaster serveren en del mere, da database-adgang er meget tungere end at benytte de i serveren indbyggede objekter.
Dertil kommer, at du vil være pisket til at benytte session-objektet alligevel for at catche de brugere, der blot browser videre uden at logge ud.

Jeg anbefaler derfor "blot" at benytte det forslag, der er beskrevet i linket i dit indlæg: http://www.eksperten.dk/spm/516224

GoatMan
Avatar billede iggipop Nybegynder
04. juli 2004 - 12:47 #5
Okay..jeg kan forstå at det smarteste er at bruge global.asa!
Men kan I så ikke hjælpe med at få det til at virke for som I kan se i det andet spørgsmål så virker det ikke som jeg har skrevet det! Hvad gør jeg forkert ?
Avatar billede coolcoder Nybegynder
05. juli 2004 - 02:02 #6
det er også en mulighed at skrive dato/klokkeslet i databasen eller i Application når brugeren logger ind og derefter opdatere dette når brugeren skifter side.
Du kan så antage at brugeren ikke længere er offline når han/hun ikke har haft en sidevisning i fx 15min. Så slipper du for global.asa-filen, som ikke alle webhoteller giver mulighed for at bruge
Avatar billede iggipop Nybegynder
06. juli 2004 - 21:36 #7
Virkelig ingen der kan hjælpe med :
http://www.eksperten.dk/spm/516224
Avatar billede iggipop Nybegynder
08. juli 2004 - 13:40 #8
jeg har fået hjælp i det andet spgm. Men fordi I forsøgte!