Avatar billede sysop Juniormester
03. juli 2004 - 17:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Action som knap på et movieclip

Jeg har en Flash5 hvor jeg har lavet nogle movieclips der skal fungere som knapper. Mit spørgsmål er, så hvordan jeg laver nedenstående script om til, at virke på min movieclip knap:

on (release) {
    tellTarget ("/tekstholder") {
        gotoAndStop(2);
    }

???
Avatar billede _k Nybegynder
03. juli 2004 - 17:37 #1
Det nemmeste er at lave en usynlig knap (lav en knap på størrelse med mc'et, dobbelklik på den og smid første frame hen i framen hvor der står "hit"), smide den ind i dit mc og placere dit script på den. Nu er tellTarget kommandoen så uddateret (og var det allerede i Flash 5.0), at jeg ikke aner hvordan den skal bruges. Men du skal i hvert fald en level tilbage i forhold til hvor du er nu. Måske:

tellTarget("../tekstholder"); ??

...men mon ikke det her gør det samme:

_parent.tekstholder.gotoAndStop(2); // Du skal måske bruge et _parent mere...
Avatar billede norsker Nybegynder
04. juli 2004 - 12:20 #2
Man behøver ikke længere bruge usynlige knapper. Marker dit tekstholder movieclip og skriv følgende action:

onClipEvent (mouseDown) {
    this.gotoAndStop (2);
}
Avatar billede norsker Nybegynder
04. juli 2004 - 12:22 #3
this kan naturligvis også være noget andet, hvis knappen skal aktivere noget andet end sig selv. Her kan du skrive _parent.tekstholder eller hvad der nu passer.
Avatar billede _k Nybegynder
04. juli 2004 - 12:56 #4
norsker: sysop spørger til Flash 5.0......

Og onClipEvent(mouseDown) gør at scriptet bliver aktiveret ligegyldigt hvor man klikker med musen i filmen, ikke kun på knappen. Vil man det, er det i MX og frem helt ok at bruge button-instanser på mc'er.
Avatar billede norsker Nybegynder
04. juli 2004 - 14:16 #5
onClipEvent()
Availability
Flash Player 5.
Avatar billede norsker Nybegynder
04. juli 2004 - 14:22 #6
Som jeg læser spørgsmålet, så er det da sandsynligt nok at hele MC´et skal bruges som knap. Ellers kan man selvfølgelig benytte en usynlig knap. Noget som jeg også ofte gør. :-)
Avatar billede _k Nybegynder
04. juli 2004 - 16:54 #7
Jeg læser det også som om det er hele mc'et der skal bruges som knap. Men med onClipEvent(mouseDown) lytter på museklik i hele filmen - også udenfor det pågældende mc.

En andnen måde at gøre det på, er at lave hitTest på mus og mc. Men det er inviklet nok til, at jeg til hver en tid ville nøjes med den usynlige knap. Keep it simple....
Avatar billede norsker Nybegynder
04. juli 2004 - 17:16 #8
hej k! Ups.. ja du har ret.. underligt, da jeg synes at jeg har set nogen bruge det, men jeg kan ikke lige gennemskue problemet. Hmmm
Der er også andre fordele ved at bruge rigtige knapper. F.eks. markøren, der automatisk skifter til en hånd. Så fuck det onClipEvent()... ;-)
Avatar billede sysop Juniormester
08. juli 2004 - 19:43 #9
Hejsa og tak for hurtig respons. Beklager min ikke var lige så hurtig.
Svaret norsker lagde var lige det jeg skulle bruge.
Jeg bruger MX men vil lave det så flash5 kan afspille det, og den brokker sig ikke med det scipt.

Tak for hjælpen begge to.