Avatar billede pernillemb Nybegynder
28. juni 2004 - 17:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Netværkskabel

Hejsa.

Jeg skal bruge et netværkskabel på omkring 15 meter for at blive koblet på en eksisterende adsl linie gennem en mini switch. Men er 15 for langt...??? Og hvilken slags skal man købe...??? Jeg er ikke interesseret i at betale en formue for det da det kun er midlertidigt det er nødvendigt. Men jeg har lagt mærke til at der både er afskærmet og ikke afskærmet samt forskellige kategorier (f.eks e5 og e6)...hvad betyder det...???

Pernille
Avatar billede strych9 Praktikant
28. juni 2004 - 17:33 #1
Nej, 100 meter er max tilladt længde. Du skal have et CAT5/UTP kabel, hvis det bare er et almindeligt 10/100mbit ethernet.
Avatar billede no_stress Nybegynder
28. juni 2004 - 17:35 #2
Avatar billede peet-49 Novice
28. juni 2004 - 17:45 #3
Avatar billede netspec Nybegynder
29. juni 2004 - 13:33 #4
Som en kommentar til ovenstående forklaringer, så er det som strych9 også siger, ikke noget problem med et 15m kabel.

UTP: Unshielded Twisted Pair (uafskærmet)
STP: Shielded Twisted Pair (afskærmet)

De afskærmede kabler er beskyttet med en afskærmning som skal beskytte kablerne mod inteferens fra omkringliggende kabler/støjkilder. Til almindelige netværk bruges der dog normalt UTP kabler, så det er fint til dit tilfælde.

Mht. de forskellige kategorier, så bliver Cat5 kablet brugt til 10/100Mbit netværk. De andre Cat5e/6 kan desuden også bruges til Gbit netværk.
Avatar billede pernillemb Nybegynder
14. december 2005 - 14:36 #5
Spørgsmålet bliver lukket...