Avatar billede madd Nybegynder
20. februar 2001 - 15:53 Der er 13 kommentarer og
7 løsninger

Newbie hjælp til JSP!?

Ok...ehe..

Jeg sidder og arbejder lidt med Homepage og opdager en en menu der hedder \"JSP\". Så fik jeg den finurlige idé at jeg måtte se nærmere på hvad det var for noget....

Hvad er JSP?
Hvad er fordelene?
Hvad er ulemperne?
Kan man finde nogle web-sider med information om JSP?
Findes der nogle tutorials på nettet?
Hvad skal der til for at køre JSP på en server?

Orv..det var en del...håber i kloge hoveder kan svare!

/MadD
Avatar billede top Nybegynder
20. februar 2001 - 16:08 #1
JSP = Java Server Pages.. Sun\'s pendant til php/asp

fordele/ulemper.. Hvis du er god til Java, er det vel et naturligt valg..

Tutorial: http://java.sun.com/products/jsp/docs.html
Avatar billede 12tri Nybegynder
20. februar 2001 - 16:09 #2
Jeg ved heller intet om JSP, udover at det betyder Java Server Pages.

Held og lykke med at finde ud af de andre punkter

/Morten
Avatar billede 12tri Nybegynder
20. februar 2001 - 16:10 #3
Det er sq utroligt 59 sec for sent.
Avatar billede podata Nybegynder
20. februar 2001 - 16:11 #4
Avatar billede blood Nybegynder
20. februar 2001 - 16:13 #5
Jeg tror heller ikke at du vil få meget hjælp til det her inde på eksperten
De fleste her inde programere i php eller asp og jeg kan selv anbefale php ;-)

--{BLOOD}--
Avatar billede senj Nybegynder
20. februar 2001 - 16:15 #6
Det kan godt være om ikke andet meget gnidret at sætte en JSP server op.
Avatar billede madd Nybegynder
20. februar 2001 - 16:23 #7
Tak allesammen...jeg vil sidde og klikke mig lidt rundt ;)

blood > jeg bruger også selv asp og php =)

Jeg venter lige og ser om der kommer flere svar, før jeg deler point ud...
Avatar billede disky Nybegynder
20. februar 2001 - 18:29 #8
Jsp er korrekt som de andre siger Java Server Pages.
Husk at hvis man siger JSP skal man også helst have beans og servlets med.

Fordelene er der mange af, så jeg nøjes med et par af dem.

Det er 100% object orienteret, i modsætning til php/asp som godt kan være object orienteret, men folk springer over hvor gærdet er lavest, og laver derved noget mindre vel struktureret kode.

Det er uhyggelig gennemført og gennemtænkt. Det eneste jeg synes der mangler er regular expression, men 2 sec. på www.google.com og vupti så mangler det heller ikke. Eller man bruger Resin jsp engine, som har regular expressions indbygget. (de ner forresten bedre end tomcat)

Det er også lavet til at man skal følge det design pattern der hedder \'control view pattern\' som siger man skal adskille design (html) med programmering (java) det kan man også i f.eks. php dog ikke på samme gennemførte måde.

Det er også meget godt at kunne JSP/Java hvis man skal arbejde som software udvikler/konsulent, da arbejdsmarkedet skriger efter sådanne folk. Efterspørgslen er langt større end efter php/asp folk.

Flere og Flere store websites bruger også JSP, f.eks. noget af TV2, DSB, www.brainbench.com www.sun.com osv.

Ulemper: tja dem er der ikke særligt mange af, lige bortset fra at de fleste webhoteller der er i Danmark ikke understøtter det. At de ikke gør det skyldes ikke at det er dårligt, men nærmere at de fleste webhoteller ikke er særligt seriøse.

Det bedste sted på nettet er jo nok sun\'s egen hjemmeside www.javasoft.com eller søg på www.google.com efter JSP

Blood: det er noget vrøvl det du siger, at han ikke kan få hjælp her, der er indtil flere meget dugtige java/jsp folk der bruger eksperten.

Nu er der sikkert nogen der tror jeg synes alt dette bare fordi jeg kun kender JSP, det er ikke korrekt jeg har lavet prof. ting i både asp og php. Men der er ingen tvivl JSP er det bedste af disse sprog.
SÅ MADD hvis du vil forsøge dig med JSP bare spørg løs du kan sagtens få hjælp.
Avatar billede disky Nybegynder
20. februar 2001 - 18:31 #9
ups, glemte at nævne at JSP er 100% platformsuafhængigt
Avatar billede krisballe Nybegynder
22. februar 2001 - 00:42 #10
Hej
Jeg har ikke meget andet til <disky>\'s svar end:
Jeg giver dig fuldstændig ret.

madd-> Hvis du mangler noget konkret hjælp, så bare \"bring it on\"

krisballe
Avatar billede madd Nybegynder
22. februar 2001 - 13:42 #11
disky > \"Eller man bruger Resin jsp engine, som har regular expressions indbygget. (de ner forresten bedre end tomcat) \" <--- HUH? Sorry, måske er det bare mig, men jeg fatter ikke særligt meget af den sætning...eller tak for svaret!
Avatar billede disky Nybegynder
22. februar 2001 - 13:44 #12
Jeg skriver at JSP mangler regular expression.

Men resin har det indbygget og resin er forresten bedre end tomcat.

:-)
Avatar billede 49152 Nybegynder
25. februar 2001 - 22:39 #13

Den storre hoved fordel ved JSP er at det er lettere end ASP.

Når du laver ASP skal du skrive Visual Basic script på ASP siderne. Men hvis du vil have noget kode på klienten skal det være, Javascript. Hvis du så vil koble op mod noget rigtig kode, skal det som regel skrives i Visual Basic eller c++. Og hvis du så indvidere vil have en Java-applet på din side, så skal den skrives i Java.

Hvis du vælger Java Server, er det hele Java. Dejligt let. Og aligevel giver det en højere løn end ASP.

Bagdelen ved JSP er nok at det endnu kun er ca 2% så udbredt som ASP. Men men men 50% af de nye seje ting der laves, laves i et Java Server System.

Venlig hilsen
Avatar billede monz Nybegynder
03. marts 2001 - 19:05 #14
Enig med disky !

Desuden er JSP egentlig en specification, ligesom andre Java teknologier og ikke en implementering. Dermed kan alle lave deres egen implementering uden at bryde portabilitet. Eks. Oracle, Apache, Caucho (resin), Unify, SUN and so on ...

Desuden kan man nyde fordelene ved mange Open Source implementeringer.

ASP er en ren Microsoft teknologi ( jeg ved der findes et par Apache moduler, men de er vist ikke ret brugbare ) og der findes også kun een implementering af PHP ( correct me if i\'m wrong ).

Konkurrence på implementering af en fælles spec. istedet for på forskellige specs/teknologier er guld. Se bare disky\'s kommentar om at resin er bedre end Tomcat. Med ASP og PHP har vi ikke dette valg.

Mvh
Anders
Avatar billede top Nybegynder
06. marts 2001 - 16:40 #15
Lukker du spørgsmålet??
Avatar billede blood Nybegynder
07. marts 2001 - 19:36 #16
Hvad med at lukke dette spm!

--{BLOOD}--
Avatar billede osku Nybegynder
13. marts 2001 - 08:33 #17
Det er lukket endnu?
Et godt sted at starte, hvis man er ny:

http://devshed.com/Server_Side/JServ/

Jeg kender intet til jsp, men blev ret imponeret over www.shockwave.com Du kan bruge timer på siden, og adresselinien ændrer sig ikke en tøddel.
Avatar billede barefoot Nybegynder
20. marts 2001 - 00:24 #18
osku ->he he
Det er fordi at siden er lavet med rammer.
Så set man kun adressen til start-filen.
Det er det samme på http://www.edbpriser.dk

Så siger du vel at du ikke kan se nogle rammer i kildekoden.
Det er fordi at de bliver udskrevet af javascript.
Det vil altså sige at alle dem som ikke har det slået til ikke kan se siden. Alt det smarte er helt ubrugeligt for dem.

Jeg er forresten ikke imponeret af den slags sider.
Der er ikke noget formål med at skjule adresselinien for brugeren. Så mister han/hun muligheden for at linke til nogle af undersiderne.
Når den nu er lavet på en måde så alle sider får en eksakt adresse hvad er så ideen med at skjule den?
Avatar billede unclefuckers.dk Nybegynder
04. april 2001 - 14:55 #19
Det eneste \"danske\" webhotel jeg har fundet med JSP: www.euro2web.dk.. De er også ret billige og indtil videre er jeg tilfreds.
Skulle du være interesseret i en bog om JSP?
http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=93918
Den har jeg fået anbefalet og jeg glæder mig til at modtage den med posten...
Avatar billede aljtse Nybegynder
13. juni 2001 - 16:13 #20
Brug ikke Euro2web, jeg har nu ventet i 14 dage på at få mit domæne redelegeret.
Jeg har nok ringet og mailet derover 14 gange uden at få et svar.