Avatar billede mitc Nybegynder
23. juni 2004 - 08:39 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

C5 Import og mssql/msde

Jeg står og skal lave import opdatering af kreditorer i C5
Jeg planlægger at benytte funktionen med import af kommasepareret fil. Da jeg ikke "tør" importere direkte med ODBC, fordi dokumentationen af datamodellen er ikke eksisterende.
Hvad er forskellen på "import, update" og "UPDATE"?
Kan jeg selv definere mit eget nøglefelt ved insert? og siden hen benytte dette ved updates?

Er der nogen der har erfaring med at benytte Microsoft MSDE i stedet for en SQL Server.... jeg har lavet en kort test og umiddelbart fungerede det fint.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2004 - 13:28 #1
"import update" indlæser eksterne data og opdaterer records
"Update" gennemløber udvalgte records og opdaterer med det der står i "udtryk"

Jeg har ikke selv prøvet at benytte MSDE men jeg tror ikke der giver problemer ud over dem man har på SQL server 2000.

//Tommy
Avatar billede mitc Nybegynder
23. juni 2004 - 13:45 #2
Hvad med om man selv definere sit eget nøglefelt ved insert? og siden hen benytte dette ved updates?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2004 - 14:36 #3
Insert propper data i databasen sålænge det enkelte record ikke konflikter med opsætningen af de enkelte index på det pågældende kartotek (ens nøgler tilladt = Nej)

Ved update er det noget andet, der skal den jo finde bestående records, der skal opdateres. Her benyttes et Index f.eks. varenummer.

Jeg forstår ikke lige sammenhænget i dit spørgsmål!

//Tommy
Avatar billede mitc Nybegynder
23. juni 2004 - 14:48 #4
Jeg har et ID fra en ekstern database.... som jeg vil bruge som nøgle.....
Hvordan vælger jeg hvilket felt der bruges som nøgle ved insert, update?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2004 - 16:23 #5
Ved insert er der ingen nøgle den opretter bare nye records.
Ved update vælger den vist det første index der er defineret i kartoteket.

Vedr. index:
Hvert kartotek indeholder ét eller flere index og har en status: "ens nøgler tilladt"
Er ens nøgler ikke tilladt for et bestemt index kan man ikke oprette 2 records med de samme index-komponentværdier:

Ens nøgler er f.eks. ikke tilladt på varenummer indexet i varelageret hvilket betyder at man ikke kan oprette 2 ens varenumre.

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
23. juni 2004 - 16:33 #6
Du skriver at du ikke vil benytte ODCB fordi datamodellen ikke er dokumenteret - med en simpel ODBC query fra f.eks excel kan du da se datamodellen - kartoteket hedder KreKart. Ellers kan det også udlæses fra C5.

Hovedindexet i kreditorkartoteket er kontonummer

//Tommy
Avatar billede Broholm Novice
23. juni 2004 - 16:52 #7
Der er umiddelbart ikke noget til vejen for at køre C5 på MSDE, men:

1. Du må ikke. Licensen tillader det ikke. MSDE må kun bruges og distribureres med programmer, som du selv har skrevet.

SQL Server 2000 Desktop Engine :
A redistributable version of the SQL Server relational database engine, which third-party software developers can include in their applications that use SQL Server to store data.

Se: http://www.microsoft.com/sql/msde/howtobuy/msdeuse.asp

2. Databasen kan max blive 2GB i MSDE. Dette er IKKE C5 licensens størrelse. SQL databasen når 2GB længe inden C5 licensen gør det. Svært at beregne hvornår, da der er en masse faktorer der spiller ind. Et eksempel er C5 med kun 1 regnskab = 2600MB, SQL = 5200MB

3. Hvis der er mere end 5 samtidige forespørgsler på MSDE, så bliver de næste forespørgsler langsomme med vilje. Fra Books Online:

A concurrent workload governor limits the performance of the database engine in these two editions (MSDE og Personal Edition). The performance of individual Transact-SQL batches is decreased when more than five batches are executed concurrently. The amount each batch is slowed down depends on how many batches over the five-batch limit are executing concurrently, and the amount of data retrieved by the individual batches. As more batches are executed concurrently, and as more data is retrieved by each batch, the more the governor slows down the individual batches.

Pkt. 2 og 3 gør, at den i praksis ikke kan bruges i store installationer. Den arbejder heller ikke så hurtigt, da den er designet til at bruge mindre RAM end SQL Standard Edition. Den flusher oftere og skal derfor læse fra disk i stedet for RAM.

-Broholm