Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
23. juni 2004 - 00:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

design med css

Hej eksperter...
Jeg er ved at lave mit site og har valgt at opbygge det i css med divs osv... mit spørgsmål er nu hvordan er det smartest at bygge op sådan at det kan vises korrekt i de fleste browsere og opløsninger... mit problem er at hvis jeg bruger procent satser som fx:

Kodeeksempel
#boks{
    position:absolute;
    top: 9.5%;
    left: 60%;
    height: 40%;
    width: 10%;
    background-color: #FFFFFF;
    border: 1px solid black;
    padding: 5px 5px 5px 5px;
    overflow: auto;
}

når jeg gør dette kommer designet til at se meget underlidt ud i mindre opløsninger end jeg selv har og i mozilla og lign browsere.

Jeg vil nu istedet for procentsatser skrive specifikke pixel værdier... dette kan jeg også nemt... problemet er bare at jeg gerne vil have alle mine bokse osv er centreret men selvfølgelig stadig har den rigtige inbyrdes position... er dette muligt? og i såfald hvordan gør jeg dette... er også meget åbent overfor andre forslag til hvordan det kunne opbygges..

siden det drejer sig om er www.sleizer.dk hvilket er mit første forsøg på at lave en side... så modtager da også gerne forslag/kritik. dog spørgsmålet der har størts prioritet for mig.

Sleizer
Avatar billede roenving Novice
23. juni 2004 - 00:14 #1
Hvis du laver dit grund-design til at være i en bestemt størrelse har du gjort hvad du kunne overfor almindelige browsere ...

Du skal bestemt overveje at give brugere, som har specielle devices andre udegaver, som er tilpsset deres muligheder !-)
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
23. juni 2004 - 00:17 #2
ok.. men er det smartest at bruge procentsatser eller er det klogest at give en specifik værdi i pixels? og hvis man giver en specifik værdi hvordan gør man så sådan at man ved at indholde er centreret i all opløsninger?

håber i forstår hvad jeg mener.

Sleizer
Avatar billede thedeathart Nybegynder
23. juni 2004 - 00:24 #3
Hvis du vil lave centeret/skarlarbart design så vil jeg faktisk bruger tables istedet for css-boxe, men jeg ville normalt bruge en specifik værdi i px;
Avatar billede roenving Novice
23. juni 2004 - 00:26 #4
En grund-udgave vil se sådan ud:

<!-- doctype, html, head inklusive title m.m.m. -->

<style type="text/css">
html,body{height:100%;border:0px;margin:0px;padding:0px;text-align:center;}
#content{width:760px;margin:0px auto;text-align:left}
</style>

</head>
</body>
<div id="content">

<!-- resten af din side -->

</div>
</body>
</html>

-- den burde se rimeligt ens ud i alle nutidige browsere !-)

-- de sidste detaljer kan det kræve en anelse mere at få på plads !o]
Avatar billede roenving Novice
23. juni 2004 - 00:27 #5
-- og jeg glemte at svare på dit %-spørgsmål:

Brug ikke %er til alvorligt design, men det er ganske fint til at gøre tekst-indhold synligt på en fornuftig måde !-)
Avatar billede hhdsleizer Nybegynder
23. juni 2004 - 13:56 #6
takker for svar... det var roensvig der hjalp mest så hvis du lige gider lægge et svar.

Sleizer
Avatar billede roenving Novice
27. juni 2004 - 18:13 #7
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
28. juni 2004 - 23:27 #8
-- og tak for point ;~}