Avatar billede theofilos Nybegynder
21. juni 2004 - 12:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nyheder på hjemmeside?

Jeg vil gerne have nogle aktuelle lokale nyheder på min hjemmeside, som skal opdateres jævnligt.

Tag et kig på testsiden her: http://overgaard.1go.dk/testmappe/indexstart.html

Nyhederne står i en <div>boks i højre side. Men det er skrevet direkte ind i indexstart.html (skriftstørrelsen er alt for stor i øjeblikket)

Jeg ønsker følgende:

1. Nyhederne må meget gerne kunne loades ind på alle sider (ligesom menuen til venstre).

2. Nyhederne skal gerne kunne opdateres på en simpel måde - f.eks. fra en tekstfil, så jeg ikke skal gå ind og lave html-kode hver gang, de skal opdateres. Der skal være mulighed for at definere skrifttype hhv. for overskrifter og brødtekst.

3. Og endelig må det gerne være lidt "smart" - måske ikke ligefrem scrolling, da det kan forstyrre øjet - men f.eks. med mulighed for at sætte en mærkat a lá "NY!" ud for de senest opdaterede nyheder.

Kan nogen hjælpe?

mvh

Theofilos
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2004 - 12:08 #1
en IFRAME vil løse alle de problemer, så vidt jeg kan se.
Avatar billede theofilos Nybegynder
21. juni 2004 - 12:16 #2
Hvordan? Kan man med en IFRAME undgå en boks? Kan man definere skrifttyper for overskrift? Kan der indsættes ikoner? ("Ny!")?

Prøv at uddybe dit forslag en smule.. Jeg er ikke en ørn til webdesign.
Avatar billede fennec Nybegynder
21. juni 2004 - 12:46 #3
Det viperine mener er sikkert sådan:

<iframe src="nyhed.htm" frameborder="0" height="200" width="100"></iframe>

Dette skal sættes på de sider hvor du vil have nyhederne til at stå. Så kan du rette i nyhed.htm lige så meget du vil (stadig html kode), og det vil blive vist i alle iframe.

Hvis du vil have det til at ligge i en almindelig tekst fil, og vil kunne bestemme skrifttype, tror jeg du skal til at bruge server sprog (ASP, PHP).
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2004 - 13:00 #4
Det var det jeg mente :)

Tænkte det var lidt nemmere end at konvertere hele lortet til server-side og finde en ASP/PHP server, hvis det ikke var det i forvejen. Og nu står det jo også under DHTML.

Men ja..
Avatar billede theofilos Nybegynder
21. juni 2004 - 13:02 #5
Jo, det forstod jeg godt.. Jeg er ved at arbejde på sagen. Vender tilbage.
Avatar billede theofilos Nybegynder
21. juni 2004 - 14:38 #6
Så... nu har jeg forsøgt med iframe...

http://overgaard.1go.dk/testmappe/indexstart.html

Hvordan ser det ud, synes I? Kan det bruges? Hvis ja, så må du gerne sende mig et "svar", Viperine, så jeg kan give dig pointene.

I må meget gerne stadig komme med gode ideer..

Mvh

Theofilos
Avatar billede fennec Nybegynder
21. juni 2004 - 14:48 #7
Det ser udemærket ud. Jeg ville dog sætte margin lidt ned på testiframe.html body'en

f.eks sådan:
<body style="margin-left:3px;margin-right:3px;margin-top:3px;margin-bottom:3px;">
Avatar billede Slater Ekspert
21. juni 2004 - 16:55 #8
Jeg håber ikke du har sat den ind på de andre sider endnu, for jeg kan kun se den på index-siden (har ikke gidet kigge i koden ;) )

Men ellers ser det da pænt nok ud... og fennec har ret - en liiiidt mindre margin ville være pænt.
Avatar billede theofilos Nybegynder
21. juni 2004 - 18:43 #9
Nej, jeg har kun afprøvet koden på index-siden. Og du har ret, Fennec - margin er for stor.

Tak for hjælpen. Jeg vender nok snart tilbage :o)