Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 04:29 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Netværk med Linux og XP

Hvordan laver jeg et netværk mellem XP og Linux. Når jeg flytter imellem de to computere nu er det med maks 30 kb/s..altså med normal internet hastighed....det burde vel kunne være meget højere. Jeg har forbundet begge computere til en hub. Hubben er også forbundet til internettet som jeg stadigvæk gerne vil kunne bruge fra begge computere.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. juni 2004 - 08:28 #1
vil det sige at du er ½ min om at flytte 1 mb?
kører netværket over samba eller ftp
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 08:45 #2
Det kunne jo tyde på at trafikken bliver routed ud på Internetttet.

Prøv at undersøge om maskinerne er på samme subnet (eller skriv IP adresser + subnet, så kan vi se på det).
Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 11:54 #3
soreno. Jeg har slet ikke gjort noget ved opsætning af ip så jeg kan ikke forestille mig de har samme subnet. Jeg var sådan set lidt nervøs for om jeg lavede mere bøvl med internet forbindelsen hvis jeg begyndte at ændre den slags. Hvordan ændrer jeg den slags i XP og linux og samtidigt beholder internettet ?
mrmox2 det er over ftp, samba er installeret men det har jeg slet ikke kigget på endnu
Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 12:04 #4
..og ja, som jeg (vist nok) også skriver i spørgsmålet, det lader til trafikken bliver routed ud på internettet
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 12:22 #5
Hvis du modtager IP adresser til server og klient via DHCP har du ikke indflydelse på subnet. Det kan jo være din udbyder har rokeret rundt på IP adresser.

Check evt. adresse og subnet på Linux med:
ifconfig

På windows kan du checkke med:
ipconfig
Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 12:26 #6
ok...og hvad kigger jeg efter der ?
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 12:34 #7
Om ip adresse og subnet er "rimelig ens" på begge maskiner.
Du kan evt. skrive adresserne (fjern evt. sidste oktet) og subnet her - så kigger vi på det.
Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 12:41 #8
På inet/ip og bcast/gateway er de to sidste tal forskellige. På mask/subnet er den sidste forskellig
Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 13:16 #9
fint nok ;). Hvis en eller anden evt. bare kan finde et link til en side hvor der står lidt om opsætning ville det være ok
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. juni 2004 - 15:43 #10
når du får ipadresser direkte fra din udbyder er ftp nok den eneste mulighed når linux og windows skal køre sammen, i hvert fald kan du ikke lave det uden at det bliver routed over internet.
mellem to windowsmaskiner kan man bruge ipx, men de kan ikke udveksle over tcp/ip uden at det er ude og vende om din udbyders router/gateway.
du kan være heldig at det en dag er som soreno skriver - rimelig ens adresser, men en anden dag måske ikke.
mit gæt er at vejen frem er en lille router til dig selv (eller måske faste ip-adresser). er der nogle der ser andre muligheder??
Avatar billede soreno Praktikant
20. juni 2004 - 15:54 #11
Muligvis man kan rode lidt med gateway indstillinger - men det er ud over mit kompetence område..
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. juni 2004 - 15:57 #12
jo, du kan sætte to netkort i din linuxmaskine og lade windows gå på nettet via den, men så skal du jo tænde begge for at gå på nette med windows
(linux er perfekt til formålet - og kan rungere som en prof router)
Avatar billede tanakin Nybegynder
20. juni 2004 - 17:39 #13
Tja der var jo ikke meget løsning at hente....men mrmox2 du kan da give et svar på et tidspunkt hvis du vil ha point
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. juni 2004 - 23:00 #14
svar :-) altid gerne
kan du ikke lide den løsning med 2 netkort?
Avatar billede squashguy Nybegynder
20. juni 2004 - 23:06 #15
Et løsning som ofte bruges, hvis man bruger offentlige adresser der ligger i forskellige subnet, er at tildele en ekstra statisk adresse til hvert netkort.

f.eks. 10.0.0.1 og 10.0.0.2, når de så kommunikerer indbyrdes bruges disse, og man slipper for at skulle over udbyderes gateway..
Avatar billede tanakin Nybegynder
21. juni 2004 - 07:42 #16
Det må du uddybe lidt hamderpolle...sorry mrmox2 jeg holder lidt på point endnu
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. juni 2004 - 01:29 #17
sæføli det, det skal jo virke
det er nok det her der menes http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php
om man må have sine egne ipadresser på kort der er tilsluttet tdc net ved jeg ikke. eftersom de nok ikke routes burde der ikke være probelmer i det
Avatar billede tanakin Nybegynder
02. juli 2004 - 00:26 #18
Well grundet utallige andre ting har jeg geninstalleret et par gange og nu virker det, måske held som du nævner jeg ved det ikke. Jeg har sat samba op nu også...måske spiller det også en rolle :/. Jeg ved ikke lige med point ?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
03. juli 2004 - 00:32 #19
Hejsa

Det er Samba der gør at det virker for dig, for Samba's opgave er at lave forbindelse mellem Windows og Linux ....

/Sweet1
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
03. juli 2004 - 22:45 #20
bed om et svar fra dem du synes har hjulpet
og hvis vores svar ikke har hjulpet lægger du et svar og tager points selv - og bruger dem en anden gang :-)
Avatar billede tanakin Nybegynder
05. juli 2004 - 02:03 #21
Nja som soreno o mrmox skrev så var jeg måske heldig ind imellem at iperne ligger inden for samme range....det gjorde de en stud, men nu er det sq ovre ;).

I får lidt point hver selvom jeg ikke fik løst så meget, det skal jo ikke være det som holder jer tilbage næste gang :)