Avatar billede unknown_someone Juniormester
18. juni 2004 - 15:26 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

opret boolean i TOAD

Hvordan opretter jeg en boolean i TOAD til Oracle 9i med mulige værdier true, false og null?
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2004 - 12:16 #1
Der er ingen BOOLEAN datatype i Oracle. Du kan oprette en BOOLEAN i PL/SQL, men du skal mappe den til en kolonne med fx type CHAR(1).

Se fx http://www-db.stanford.edu/~ullman/fcdb/oracle/or-plsql.html eller se Oracle SQL reference book for 9i
Avatar billede unknown_someone Juniormester
22. juni 2004 - 11:13 #2
det vil altså sige man ikke kan lave samme nummer eller noget lignende i TOAD?
Avatar billede qualjyn Nybegynder
13. juli 2005 - 09:07 #3
Det har ikke noget med TOAD at gøre. Boolean findes, som joern siger, kun i PL/SQL. Har du brug for en true/false/null kolonne (gemme din boolean persistent), så lav det som en char(1). T for true, F for false, null for "not set". Du kan eventuelt enforce den, ved at tilføje en check constraint, med body på before insert og update :)

if (:new.MinBoolKolonne not in ('T','F') and :new.MinBoolKolonne is null) then
  raise IllegalArgument;
end if;