Avatar billede chv Nybegynder
15. juni 2004 - 12:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Importer data fra HTML sider

Jeg ønkser at lave et lille program der hurtigt kan hente data fra sider på nettet. Ideen er at åbne en startside (altid den samme) og derefter følge linkene på siden og importere data fra disse sider. Linkene ændre sig fra dag til dag (er php) men data er stort set ens, html tabel. I sidste ende skal jeg kunne importere de hentede data til Access.

Spørgsmål:
- Nogen gode ideer til hvordan jeg gør dette?
- Kan jeg evt. vha. VBA gøre det i Access?

Jeg vil programmere det selv og er ikke interesset i forslag til programmer der kan gøre det :-)
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 12:43 #1
Hvilken browser bruger du ?-)

Med ie eller mozilla kan man i javascript lave en xmlhttp-request, og hente html-koden ind i en variabel, som man så f.eks. kan lægge i felter i en form, som så submittes ...

Til gengæld kan javascript aldrig aflæse noget, som findes på en anden side på andre måder, da cross-domain-scripting er udelukket !-)
Avatar billede chv Nybegynder
15. juni 2004 - 12:48 #2
browser ie, kan man ikke bruge xml?
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 12:58 #3
<script language="JScript">
var sURL = "http://www.google.com"
var oXMLHTTP = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP")
oXMLHTTP.Open("GET",sURL,false);
oXMLHTTP.Send();
document.write(oXMLHTTP.ResponseText);
</script>
Avatar billede chv Nybegynder
15. juni 2004 - 13:04 #4
Vil prøve mig lidt frem med Java, takker :-)
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 13:39 #5
Ovenstående er et eksempel, jeg havde liggende, og det er jo netop IEs indbyggede activeX-fortolker, som henter det xml-object, som hedder xmlhttp ...

Hvis du har brug for nogle konkrete eksempler i udnyttelsen er der ret mange muligheder !-)
Avatar billede chv Nybegynder
15. juni 2004 - 13:44 #6
Jeg syntes det lyder som om jeg kan nøjes med at programmere lidt i access, ville jo være det optimale, eller?
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 14:00 #7
Ja, activeX-objekter er jo også tilgængelige med noget VBA-kode, så der er ikke meget, som skal laves anderledes, hvis du vil lave direkte som et objekt i databasen !-)
Avatar billede chv Nybegynder
15. juni 2004 - 14:02 #8
Takker for hjælp, fik lidt at arbejde videre med, cool.
Send et svar og du får de lovede p ;-)
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 14:06 #9
Velbekomme '-)

-- men behold selv de fleste, for et meeeeeeeget svært spørgsmål er det jo næppe !-)
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 14:06 #10
;O)
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 17:12 #11
-- og tak for point ;~}