Avatar billede delphi-ksh Nybegynder
11. juni 2004 - 15:38 Der er 2 kommentarer

Åben en MS-ACCESS-base i Delphi 4

Hvordan åbner jeg en MS-ACCESS2000 database i Delphi 4.

Det jeg skal bruge den til er at kunne læse de enkelte felter, kunne rette de enkelte felter og slutteligen indlægge en ny record (post) i samme base.

(Jeg kan ikke installere/importere ACCESS_TLB fra MSAccs9.olb da den siger, at TSider findes i forvejen... (underligt nok), men systemet kan altså ikke finde ACCESS_TLB.pas / og ACCESS_TLB.DCU nogen steder - hvad gør jeg ... ?

Jeg har osse prøvet at opdatere ODBC'en - det medførte at Delphi overhovedet ikke ville køre - afinstallation og ny-installation til følge ... at jeg gør et eller andet forkert er åbenbart - men hvad ? )

Tak for hjælpen .

Kristian
Avatar billede overchord Nybegynder
11. juni 2004 - 17:32 #1
Saa vidt jeg ved mht  Delphi skal du bruge BDE istedet (omend det kan goeres i kombination med ODBC).
Du kan pege direkte paa din DB med BDE
DatabaseName = EtnavntilDinDB
DriverName  = MSACCESS
LoginPrompt  = False
Params      = PATH=d:\stiTilDB
              DATABASE NAME=d:\stilTilDB\database.mdb
              TRACE MODE=0
              LANGDRIVER=Access General
              USER NAME=Admin
              PASSWORD=your_password
              OPEN/MODE=READ/WRITE
              SQLPASSTHRU MODE=NOT SHARED

Men jeg ved ikke om du allerede har oprettet det paa denne maade eller om du gaar gennem en DSN fra ODBC?
Avatar billede drgraa Nybegynder
29. juni 2004 - 11:54 #2
Du skal bruge ADO (ActiveX Data Objects), da BDE kan ikke kan læse Access 2000.

Her er en beskrivelse af hvordan det kan gøres:
http://homepages.borland.com/ccalvert/TechPapers/Delphi/ADOBasics/ADOBasics.html

og ret følgende i koden:
RecordSet.Fields.Item[i].Value
RecordSet.Fields.Item[StringGrid1.Col].Value

Download Microsoft Data Access Components (MDAC) 2.6 SDK:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=cf5bf48d-9bbb-4ca2-9b03-4ee000db37ff

Læs evt. mere om ADO i Delphi her:
http://delphi.about.com/library/weekly/aa081799.htm