Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:21 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

PANIK XP på netværk

Jeg har et computerrum med 14 computere. De fungerer normalt optimalt, men nu har jeg to kursister med egen bærbar med XP home. De skal på vore netværk, men det vil de ikke. Jeg har forsøgt ALT synes jeg, når jeg laver en ipconfig giver det skiftesvis 0.0.0.0 eller 169 osv (altså intern ip) Jeg kan ikke pinge andre på netværket. HVAD KAN DER VÆRE GALT??? DEt SKAL bare vi´rke inden kl. 15.00 i dag!!!
Avatar billede hammerhead Nybegynder
08. juni 2004 - 12:23 #1
Fungerer netværket med de 14 computere stadigvæk, og er det kun de 2 bærbare der ikke kan logge på netværket?

Lige for at være sikker på hvad der er galt.
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:23 #2
Ja
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:24 #3
Det var oprindeligt 3 der ikke virkede (ud af 4 der havde med selv) men da jeg slette en netværksbro, som ikke er på de to sidste, kom den 3de til at virke!?!?
Avatar billede hammerhead Nybegynder
08. juni 2004 - 12:24 #4
hvordan er de 14 forbundet, via en switch
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:24 #5
er du sikker på der findes en dhcp server på netværket?
Avatar billede lobster Nybegynder
08. juni 2004 - 12:25 #6
Prøv evt. at tjeck om routeren, har dhcp enabled ..
Avatar billede hammerhead Nybegynder
08. juni 2004 - 12:26 #7
eller bruger du faste ip adresser.

Kører i et lukket netværk uden internet adgang.
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:26 #8
Hvis jeg forsøger at reparere 1394-forbindelse 3 siger den at TCP/IP ikke er aktiveret og der ikke kan fortsættes. DEt KUNNE jo godt lyde som stedet at søge efter probelemer???
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juni 2004 - 12:26 #9
Nu er det vel ikke sådan at de forsøger at logge på et domæne for det kan man ikke i xp, home.
Hvis du ikke kan udføre en ipconfig /renew er det fordi der ikke er adgang til dhcp - I har dhcp?
test kabler og forbindelser.
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:27 #10
Alle de 12 andre computere får automatisk ip fra dhcp serveren, og såvidt jeg kan se er der ikke forskel på opsætningen på denne her XP maskine jeg bruger nu.
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:27 #11
Jeg forsøger ikke noget med domæne. Jeg har sat computerne til kabler på nogle af de computere som ellers virker lige nu, så kablingen er helt OK
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:28 #12
designz: sikker på kablerne er iorden?

dannyboyd: det har ikke noget med domæne at gøre. en XP pro ville heller ikke kunne logge på et domæne, hvis ikke IP-adresserne først er iorden ;-)
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:29 #13
ok kabler OK :-)
Har du tjekket om der er flere ledige ip'er på dhcp serveren?
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:29 #14
riversen: Se ovenover for svar på dette
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:29 #15
Jeg har slukket for de 10 af computerne af samme grund! Hvordan tjekker man det ellers?
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:30 #16
du skal huske at release ip på de computere. Hvordan man tjekker afhænger jo af dhcp serveren, som du ikke har fortalt os om
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:31 #17
Vi har en Cybercity 2 mbit adsl med en cybercity leveret router, jeg tror det er ciscom (hedder de ikke det?)
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juni 2004 - 12:31 #18
"forsøger at reparere 1394-forbindelse 3 siger den at TCP/IP ikke er aktiveret" Lyder lidt mærkeligt , men se i egenskaber for netværksforbindelse- lanforbindlse at tcp/ip er installeret og at den står til auto ip og auto dns.
De skal være i samme workgroup.
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:31 #19
Skal jeg release IP på dem jeg har slukket?
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:33 #20
Alt er sat til automatisk, og der står DHCP aktiveret under avanceret!
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:33 #21
designz: cisco :-). Bare drop release... der burde være nok ip'er.

prøv at give pc'en ip 10.0.0.254 og subnet 255.255.255.0. Åbn så start --> kør og skriv "ping 10.0.0.1". Kommer der svar eller timeout? Hvis der er timeout tyder det på defekt kabel eller indefter... Du kan også prøve "ping localhost". Hvis den også fejler så geninstaller al netværk.
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:34 #22
Jeg kan godt reparere LAN-forbindelse 4 som er den anden forbindelse...Men det virker bare ikke, den siger stadig ingen IP
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:34 #23
har du tjekket der faktisk er lys i netkort og switch port?
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:34 #24
Hvilken af de to forbindelser skal man tildele den manuelle adresse?
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:35 #25
ikke 1394... den der hedder noget med lan formentlig
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:36 #26
RIVERSEN: Den modtager ping på 10.0.0.1
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:37 #27
loclahost går også igennem
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:39 #28
ok, så burde den være på netværket nu...
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 12:40 #29
hvis der skal være adgang til internet skal du indtaste 10.0.0.1 som gateway og dns'er skal være 212.242.40.3 og 212.242.40.51
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juni 2004 - 12:45 #30
Det burde ikke være nødvendigt at indtaste dem manuelt hvis der er nok ipér fra dhcp. Den skal stå til auto ip og auto dns.
Jeg tror problemet er at du har flere netkort og det ene mangler tcp, hvilket godt kan bremse en ipconfig /renew. Du skal derfor udfør en ipconfig /release først.
Avatar billede frosteyes Nybegynder
08. juni 2004 - 12:50 #31
designz >> 1394 er firewire, og har som sådan ikke noget med dit LAN at gøre. Der skal være en anden, som hedder noget i retning af LAN-forbindelse.

Under egenskaber for din LAN-forbindelse skal du se at følgende er der.

Klientprogram til Microsoft-netværk
Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
QoS-pakkeplnalæhning
Internetprotokol (TCP/IP)

Og TCP/IP skal bare sættes til automatisk

Efter det, gå ud i cmd, og tjek at den har fået den rigtige IP-adresse
10.0.0.X

Ping den adresse du har modtaget

Ping til gateway – 10.0.0.1
Avatar billede designz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:53 #32
DET VIRKER! RIVERSEN DU SKULLE HAVE EN MEDALJE!!! Du har reddet mit kursus! TUSIND TAK. DU MÅ LIGE SVARE; SÅ FÅR DU POINTENE!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juni 2004 - 12:54 #33
Det er tit også muligt at se routerkonfigurationen fra http://10.0.01 i Ie fra en pc som har adgang. her kan du så se dit iprange under dhcp.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. juni 2004 - 12:55 #34
der skulle stå http://10.0.0.1
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 13:08 #35
designz: det er gratis

hvis det er cisco 677, som er den CC bruger fra Cisco mig bekendt er det telnet som standard.
Avatar billede riversen Nybegynder
08. juni 2004 - 20:07 #36
husk at lukke :-)
Avatar billede designz Nybegynder
16. juni 2004 - 09:57 #37
RIVERSEN: Nu har jeg ventet i en uge....vil du ikke have pointene :-) Du skal altså svare for at det er muligt at give dig dem!
Avatar billede riversen Nybegynder
16. juni 2004 - 10:01 #38
nej, tag dem selv.
Avatar billede designz Nybegynder
16. juni 2004 - 10:23 #39
Hvorfor dog det, du reddede mig i mit min panik!
Avatar billede designz Nybegynder
20. september 2004 - 14:29 #40
jeg lukker