Avatar billede soren1990 Nybegynder
07. juni 2004 - 17:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tælle vokaler i Word?

Hey
Er det muligt at indsætte en tekst, og få word til at optælle vokalerne?
Eller evt. et andet program / webside der kan dette??
//Søren

30 til den hurtigste med det rigtige svar!
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. juni 2004 - 17:17 #1
Ja - du laver en makro, der gennemløber hele teksten og finder ud af, om en given karakter er en vokal.

Skal du også have skrevet makroen???
Avatar billede soren1990 Nybegynder
07. juni 2004 - 17:17 #2
Hva er Makro :P
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. juni 2004 - 17:31 #3
En makro er et lille "program" som Word selv kan afvikle. Du taster Alt+F8 og indtaster ex. vokaler og vælger "Opret".

Så har du fået lavet "skabelonen" til din funktion (=Sub=Makroen). Indsæt koden nedenfor, dvs. du tager det med efter Sub og ned til lige før End.

Luk editoren (men behold Word åben). Tast Alt+F8 og vælg "vokaler" i listen og vælg "Afspil". Så har du fået talt dine vokaler...

Sub vokaler()
'
' vokaler Makro
' Makro oprettet 07-06-2004 af Jens-Peter Vraa Jensen
'
    Dim vokaler
    vokaler = 0

    Set myRange = ActiveDocument.Range(Start:=0, End:=Selection.End)
    For Each aChar In myRange.Characters
        If InStr(1, "aeiouyæøå", LCase(aChar)) > 0 Then vokaler = vokaler + 1
    Next aChar

    MsgBox "Antal vokaler: " & vokaler
End Sub
Avatar billede soren1990 Nybegynder
07. juni 2004 - 17:33 #4
Kan ikke finde ud af hvor jeg vælger vokaler?
Avatar billede soren1990 Nybegynder
07. juni 2004 - 17:43 #5
Det må jeg sige..
Det er dælme et sejt program.. Hvor lær jeg mere...

Du får lige nogen points!
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juni 2004 - 00:15 #6
Takker...

Det er nu ikke verdens sejeste opfindelse du ser ovenover.

Hvis du vil i gang med at programmere, så er MS VB/VBA let at gå til, og der er mange eksempler og hjælp at hente.

Smut en tur til en velassorteret boghandel (evt. Polyteknisk boghandel på DTU i Lyngby) og find en bog om grundlæggende programmering i VB (eller hvis det er mere specifikt til Office VBA).